Potyára vesszük a sztrádamatricát

Az állami autópálya-kezelő feleslegesen vásárolja meg évente több mint 300 millió forintért, az autós feleslegesen fizeti ki, majd bajmolódik a matrica kiragasztásával és lekaparásával. A matricára ugyanis nincs szükség az autópályadíj befizetésének igazolásánál, és nem is büntethető, aki nem teszi ki a szélvédőjére. A gazdasági tárca legkorábban január 1-jén szüntetheti meg a matricahasználatot.

2007. 08. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) által kiadott rendelet előírja, hogy a sztrádamatrica csak akkor érvényes, ha felragasztják azt a szélvédőre, az autópálya-kezelő ellenőrei nem tehetnek semmit, ha az autóvezető érvényes matricáját az ablak helyett, mondjuk, a mellényzsebében tartja. Az autópálya-használat valódi feltétele ugyanis csak annyi, hogy az úthasználó – személyesen a benzinkútnál, mobiltelefonon vagy online – lerója a díjat, és az általa
az elektronikus nyilvántartás számára megadott rendszám megegyezzen az autója-motorja rendszámával. – A későbbi viták elkerülésére tanácsos megőrizni a vásárláskor kapott matrica hátlapját és a vásárlást igazoló bizonylatot, nyugtát is – mondta lapunknak az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. szóvivője. Winkler-Virág András kijelentette, a cég alkalmazottjaként nem mondhat mást, mint hogy a matricát a GKM rendelete értelmében ki kell ragasztani, de azt elismerte, hogy a helyszíni ellenőrzések alkalmával a cég munkatársai nem szankcionálják, ha a járművezető magánál tartja a matricát, és nem bajlódik a felragasztással. A szóvivő jelezte, arra törekszenek, hogy a matricák egyben lehúzhatók legyenek a szélvédőről.
A matricahasználat mindenképpen nehézséget jelent a rendszerben, ezért az autópálya-kezelő szeretne minél előbb felhagyni az alkalmazásával. Az ÁAK már felkészült az átállásra, ám a gazdasági minisztérium dönt majd arról, hogy megszűnik-e a matricaárusítás. Winkler-Virág András kérdésünkre elmondta, nincs hivatalos információjuk arról, hogy a GKM készül-e a rendelet módosítására. A sajtóban megjelentek olyan hírek, hogy januártól már nem lesz szükség a matrica használatára. A szóvivő azt mondta, a váltásra az éves matricák időbeli kötöttsége miatt valóban csak januárban kerülhet sor, de ehhez az kell, hogy október– novemberben, amikor a szaktárca meghatározza a 2008. évi útdíjakat, módosítsa a rendeletet.
Bár a szóvivő nem mondhatta ki, nyilvánvaló, a matrica kiragasztására, megvásárlására, legyártására már azóta nincs szükség, hogy a behajtási jogot sms-ben vagy interneten keresztül is meg lehet szerezni. Erre az évre mégis 22 millió darab matricát rendelt az ÁAK, a Közbeszerzési Értesítő adatai szerint nettó 304 millió forintért. Az egy matricára jutó ár 10,4 forint plusz áfa. A matricák gyártására az ÁAK tendert írt ki, amelyet a Codex Értékpapírnyomda Zrt.–Mizsepack Nyomdaipari Kft. konzorciuma nyert meg.
Az előző évben még a Gyurcsány Ferenc miniszterelnök volt üzletfelének, Erdős Ákosnak a tulajdonában lévő Állami Nyomda, illetve az M-Real Petőfi Címke Kft. alkotta konzorcium nyerte a tendert 273,8 millió forintos ajánlattal, vitatható körülmények között. Mint lapunk korábban megírta, hárommillió forintos bírsággal sújtotta az ÁAK Zrt.-t a Közbeszerzési Döntőbizottság, mert rendkívüli sürgősségre hivatkozva hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos eljárást írt ki. A döntőbizottság szerint a sürgősség csak a 2006-os első negyedévi sztrádamatricák esetében volt indokolható.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.