A MÁV tulajdonában lévő ingatlanok közül az idén több mint száz értékesítését tervezik, mintegy nyolcmilliárd forintért. Ugyanakkor ingatlanalapot is létrehoz a cégcsoport, és várhatóan még az év végéig kibocsátják ezek befektetési jegyeit – tájékoztatta a MÁV sajtóosztálya a távirati irodát. Az év eddig eltelt időszakában kétmilliárd forint értékű ingatlan adásvételi szerződését kötötte meg a MÁV, és folyik a további eladások előkészítése is. Tavaly a vasúttársaság 600 millió forint bevételt ért el ingatlanai eladásából, a bérleti díjból származó bevétel pedig 3,89 milliárd forint volt. A tervezett összeg kevesebb mint tizede folyt be 2006-ban ingatlaneladásokból a MÁV-nál. A fő ok a stratégia hiánya, valamint az értékesítések nem kellően alapos előkészítése volt – nyilatkozta nemrégiben Zana Tibor, a gazdasági tárca vagyongazdálkodásért felelős főosztályvezetője a Világgazdaságnak. Az idén ingatlan-bérbeadásból 4,1 milliárd forintos bevétellel kalkulál a MÁV.
A társaság nemrég megvásárolta a Prudent Invest Befektetési Alapkezelő 51 százaléknyi tulajdonát, hogy ingatlanalapot hozzon létre. Azt, hogy mekkora ingatlanportfólióval kívánják létrehozni az alapot, a MÁV nem közölte, csak annyit, hogy a befektetési jegyek kibocsátása az év végén várható. A vasúttársaság tavalyi mérlegében 420 milliárd forint könyv szerinti értéken szerepelnek az ingatlanok. A MÁV több mint tizenhatezer, önálló helyrajzi számon szereplő ingatlant használ, aminek a fele a saját tulajdonában van, a többi közvetlen állami tulajdon. A vasút által fölöslegesnek ítélt ingatlanok hasznosítását az erre a célra alapított leányvállalat, a MÁV Vagyonkezelő Zrt. végzi, míg az ingatlankezelés egy másik leányvállalat, a MÁV Ingatlankezelő Kft. feladata. Az ingatlanfenntartásra az idén 18,3 milliárd forintot szán a vasútcég, míg tavaly erre a célra 16,6 milliárdot fordított. Ezek az összegek a vasút számára szükséges és nem szükséges ingatlanok fenntartási költségeit is tartalmazzák.
A Világgazdaság úgy tudja, jelenleg a magántőke főként a nagy budapesti pályaudvarok iránt érdeklődik, ezek fejlesztésének előkészítésére a vasútcég már részben megalapította a projekttársaságokat. A Keleti pályaudvar felvételi épülete kizárólagos állami tulajdonban tartandó műemlék épület, itt tehát eleve nem lehet szó eladásról, csak a hasznosítási jogok meghatározott időre történő átadásáról annak fejében, hogy a befektető fejleszti a pályaudvart – írja a gazdasági lap. Számos külföldi példa van arra, hogy vállalkozó üzemelteti a pályaudvart. Általában az állomásépület hasznosítási jogát 20-25 évre értékesítik, különféle fejlesztésekért cserébe. Hazánkban eddig kisebb volt az érdeklődés a vidéki nagyállomások fejlesztésekor a magántőke bevonására (Miskolc, Nyíregyháza, Záhony, Sátoraljaújhely, Szombathely, Szeged), és így van ez a soron következő (Pécs, Debrecen) nagyállomásokon is.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség