Száz ingatlanát értékesíti a MÁV

Hírösszefoglaló
2007. 08. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A MÁV tulajdonában lévő ingatlanok közül az idén több mint száz értékesítését tervezik, mintegy nyolcmilliárd forintért. Ugyanakkor ingatlanalapot is létrehoz a cégcsoport, és várhatóan még az év végéig kibocsátják ezek befektetési jegyeit – tájékoztatta a MÁV sajtóosztálya a távirati irodát. Az év eddig eltelt időszakában kétmilliárd forint értékű ingatlan adásvételi szerződését kötötte meg a MÁV, és folyik a további eladások előkészítése is. Tavaly a vasúttársaság 600 millió forint bevételt ért el ingatlanai eladásából, a bérleti díjból származó bevétel pedig 3,89 milliárd forint volt. A tervezett összeg kevesebb mint tizede folyt be 2006-ban ingatlaneladásokból a MÁV-nál. A fő ok a stratégia hiánya, valamint az értékesítések nem kellően alapos előkészítése volt – nyilatkozta nemrégiben Zana Tibor, a gazdasági tárca vagyongazdálkodásért felelős főosztályvezetője a Világgazdaságnak. Az idén ingatlan-bérbeadásból 4,1 milliárd forintos bevétellel kalkulál a MÁV.
A társaság nemrég megvásárolta a Prudent Invest Befektetési Alapkezelő 51 százaléknyi tulajdonát, hogy ingatlanalapot hozzon létre. Azt, hogy mekkora ingatlanportfólióval kívánják létrehozni az alapot, a MÁV nem közölte, csak annyit, hogy a befektetési jegyek kibocsátása az év végén várható. A vasúttársaság tavalyi mérlegében 420 milliárd forint könyv szerinti értéken szerepelnek az ingatlanok. A MÁV több mint tizenhatezer, önálló helyrajzi számon szereplő ingatlant használ, aminek a fele a saját tulajdonában van, a többi közvetlen állami tulajdon. A vasút által fölöslegesnek ítélt ingatlanok hasznosítását az erre a célra alapított leányvállalat, a MÁV Vagyonkezelő Zrt. végzi, míg az ingatlankezelés egy másik leányvállalat, a MÁV Ingatlankezelő Kft. feladata. Az ingatlanfenntartásra az idén 18,3 milliárd forintot szán a vasútcég, míg tavaly erre a célra 16,6 milliárdot fordított. Ezek az összegek a vasút számára szükséges és nem szükséges ingatlanok fenntartási költségeit is tartalmazzák.
A Világgazdaság úgy tudja, jelenleg a magántőke főként a nagy budapesti pályaudvarok iránt érdeklődik, ezek fejlesztésének előkészítésére a vasútcég már részben megalapította a projekttársaságokat. A Keleti pályaudvar felvételi épülete kizárólagos állami tulajdonban tartandó műemlék épület, itt tehát eleve nem lehet szó eladásról, csak a hasznosítási jogok meghatározott időre történő átadásáról annak fejében, hogy a befektető fejleszti a pályaudvart – írja a gazdasági lap. Számos külföldi példa van arra, hogy vállalkozó üzemelteti a pályaudvart. Általában az állomásépület hasznosítási jogát 20-25 évre értékesítik, különféle fejlesztésekért cserébe. Hazánkban eddig kisebb volt az érdeklődés a vidéki nagyállomások fejlesztésekor a magántőke bevonására (Miskolc, Nyíregyháza, Záhony, Sátoraljaújhely, Szombathely, Szeged), és így van ez a soron következő (Pécs, Debrecen) nagyállomásokon is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.