Baloldali napilapokban Autóbuszvezetőt felveszünk címmel fizetett hirdetést tett közzé szombaton a BKV. Pontokba szedve a következőkkel népszerűsítik az álláslehetőséget: „izgalmas, felelősségteljes munka, versenyképes fizetés, azonnali munkakezdés”.
– Budapest közösségi közlekedése az alkalmazásunkban álló autóbusz-vezetők várható – 2007. szeptember 4-re tervezett – sztrájkja miatt sem állhat le, ezért felhívjuk az érdeklődők figyelmét erre a napra szóló, alkalmi extrafizetési lehetőséget biztosító kiegészítő munkára. Sőt, társaságunk a további együttműködéstől sem zárkózik el – áll a hirdetésben, amelyben a cég nem is leplezi, hogy nem csak egy napról lehet szó, amikor így fogalmaz: „Ragadja meg a lehetőséget, hogy egy versenyképes kereseti lehetőséget biztosító nagyvállalat munkatársa legyen!”
A Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének alelnöke szerint nagy felháborodást keltett a járművezetők körében a hirdetés, és az, hogy a BKV extrafizetést ajánl a részben képzetlen jelentkezőknek. Nemes Gábor szerint törvénytelen az eljárás, és veszélyeztetheti az utasok biztonságát is. Mint mondta, felelőtlenség lenne, ha a területen gyakorlatlan munkavállalókat egy-két nap alatt képeznének ki a feladatra.
*
Arra hívta fel a figyelmet, hogy a tömegközlekedési járművek „veszélyes üzemnek” számítanak, és a szabályok sem teszik lehetővé a gyorsított képzést.
A cég vezetése és az érdekképviselet vitázik az elégséges szolgáltatások mértékéről: a két fél eltérően ítéli meg, mi a veszélyesebb, ha a sztrájk idején a szokottnál kevesebb járat indul el, vagy ha egyáltalán nem indulnak el a járművek. A szakszervezetek attól tartanak, hogy a kevesebb járat zsúfolttá és így balesetveszélyessé teszi a közlekedést.
Ürge Roland, a BKV egyik autóbusz-vezetője sem érti a vállalat magatartását. – Ha valaki egy átlagos időszakban autóbusz-vezetőnek jelentkezik a BKV-hoz, előfordul, hogy fél évet is várnia kell, mire lehetőséghez juthat. Sokszor van létszámstop, ilyenkor csak listára veszik a jelentkezőt. Ha valakit mégis felvesznek, annak háromhetes tanfolyam következik, amely KRESZ-típusvizsgából és útvonalismeretből áll, s egy alkalmassági vizsgának is eleget kell tenni – fogalmazott Ürge Roland. Hozzátette, hogy még bonyolultabb a helyzet, ha valaki csuklós buszt akar vezetni, mert csuklósvizsgát egy év után, újabb kéthetes tanfolyam és vizsga teljesítését követően tehet egy sofőr. Az autóbusz-vezető szerint furcsa a cég további együttműködési ajánlata is, mert miután tudomása szerint nincs létszámhiány a vállalatnál, ez azt jelentheti, hogy esetleg sztrájkoló munkatársak helyett keresnek munkaerőt.
Regőczi Miklós, a BKV vezérigazgató-helyettese azt közölte az MTI-vel, hogy eddig mintegy százan jelentkeztek a hirdetésre. Álláspontja szerint nem törvénytelen a külső munkavállalók bevonása, mivel a szakszervezetek az említett napon egyáltalán nem kívánják felvenni a munkát, a BKV pedig az utasoknak biztosítani kívánja az elégséges szolgáltatást. A kommunikációs vezető elmondta, a szakszervezetek pénteken írásban azt közölték: „nullaszázalékos” szolgáltatást képzelnek el a sztrájk napjára. – Innen a cégvezetés felelőssége, hogy valamilyen szolgáltatást biztosítson Budapest és az agglomeráció lakóinak – indokolta a hirdetés jogosságát a kommunikációs vezető. Közölte, a hétfői, a szolgáltatásokról tervezett tárgyalás már csak a sztrájk technikai részletekről szól, így például arról, hogy a munkabeszüntetés éjféltől vagy a 4.30 órás üzemkezdettől tartson 13 óráig. Kitért arra is, hogy a cég vezetése szeptember
4-én a nem sztrájkolókra, a nyugdíjas járművezetőkre, valamint külsősökre számít; utóbbiaknak előbb egy egy-két napos képzésen is részt kell venniük.
Ismert, rövid időn belül ez a második összetűzés a sztrájk miatt a BKV vezetése és a szakszervezetek között. A napokban ugyanis a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetei Szövetsége bejelentette, hogy munkaügyi bírósághoz fordul, miután birtokába kerültek azok az iratok, amelyekkel a BKV Zrt. menedzsmentje érdeklődik a vállalat csoportvezetőitől, hogy kik kívánnak részt venni az esetleges szeptember 4-i sztrájkban. A cég azzal védekezett az adatgyűjtés miatt, hogy minden törvényes eszközzel elő kívánja segíteni a budapestiek és az agglomerációból érkező utasok, valamint valamennyi iskolás gyermek számára az elégséges közlekedési szolgáltatás biztosítását.
A magyar soros elnökség kiemelkedő eredményt ért el