Sztrájktörő BKV-vezetés

Fizetett hirdetésekben keres buszsofőröket a BKV vezetése a szeptember 4-re meghirdetett sztrájk idejére. A társaság extra- fizetést ajánl, s leszögezi, a további együttműködéstől sem zárkózik el. A BKV arra szólítja fel az érdeklődőket, ragadják meg a lehetőséget, hogy egy versenyképes kereseti lehetőséget biztosító nagyvállalat munkatársai legyenek. A szakszervezetek felháborítónak és törvénytelennek tartják a lépést, a cég ellenben úgy véli, jogszerűen jár el.

2007. 08. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Baloldali napilapokban Autóbuszvezetőt felveszünk címmel fizetett hirdetést tett közzé szombaton a BKV. Pontokba szedve a következőkkel népszerűsítik az álláslehetőséget: „izgalmas, felelősségteljes munka, versenyképes fizetés, azonnali munkakezdés”.
– Budapest közösségi közlekedése az alkalmazásunkban álló autóbusz-vezetők várható – 2007. szeptember 4-re tervezett – sztrájkja miatt sem állhat le, ezért felhívjuk az érdeklődők figyelmét erre a napra szóló, alkalmi extrafizetési lehetőséget biztosító kiegészítő munkára. Sőt, társaságunk a további együttműködéstől sem zárkózik el – áll a hirdetésben, amelyben a cég nem is leplezi, hogy nem csak egy napról lehet szó, amikor így fogalmaz: „Ragadja meg a lehetőséget, hogy egy versenyképes kereseti lehetőséget biztosító nagyvállalat munkatársa legyen!”
A Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének alelnöke szerint nagy felháborodást keltett a járművezetők körében a hirdetés, és az, hogy a BKV extrafizetést ajánl a részben képzetlen jelentkezőknek. Nemes Gábor szerint törvénytelen az eljárás, és veszélyeztetheti az utasok biztonságát is. Mint mondta, felelőtlenség lenne, ha a területen gyakorlatlan munkavállalókat egy-két nap alatt képeznének ki a feladatra.
*
Arra hívta fel a figyelmet, hogy a tömegközlekedési járművek „veszélyes üzemnek” számítanak, és a szabályok sem teszik lehetővé a gyorsított képzést.
A cég vezetése és az érdekképviselet vitázik az elégséges szolgáltatások mértékéről: a két fél eltérően ítéli meg, mi a veszélyesebb, ha a sztrájk idején a szokottnál kevesebb járat indul el, vagy ha egyáltalán nem indulnak el a járművek. A szakszervezetek attól tartanak, hogy a kevesebb járat zsúfolttá és így balesetveszélyessé teszi a közlekedést.
Ürge Roland, a BKV egyik autóbusz-vezetője sem érti a vállalat magatartását. – Ha valaki egy átlagos időszakban autóbusz-vezetőnek jelentkezik a BKV-hoz, előfordul, hogy fél évet is várnia kell, mire lehetőséghez juthat. Sokszor van létszámstop, ilyenkor csak listára veszik a jelentkezőt. Ha valakit mégis felvesznek, annak háromhetes tanfolyam következik, amely KRESZ-típusvizsgából és útvonalismeretből áll, s egy alkalmassági vizsgának is eleget kell tenni – fogalmazott Ürge Roland. Hozzátette, hogy még bonyolultabb a helyzet, ha valaki csuklós buszt akar vezetni, mert csuklósvizsgát egy év után, újabb kéthetes tanfolyam és vizsga teljesítését követően tehet egy sofőr. Az autóbusz-vezető szerint furcsa a cég további együttműködési ajánlata is, mert miután tudomása szerint nincs létszámhiány a vállalatnál, ez azt jelentheti, hogy esetleg sztrájkoló munkatársak helyett keresnek munkaerőt.
Regőczi Miklós, a BKV vezérigazgató-helyettese azt közölte az MTI-vel, hogy eddig mintegy százan jelentkeztek a hirdetésre. Álláspontja szerint nem törvénytelen a külső munkavállalók bevonása, mivel a szakszervezetek az említett napon egyáltalán nem kívánják felvenni a munkát, a BKV pedig az utasoknak biztosítani kívánja az elégséges szolgáltatást. A kommunikációs vezető elmondta, a szakszervezetek pénteken írásban azt közölték: „nullaszázalékos” szolgáltatást képzelnek el a sztrájk napjára. – Innen a cégvezetés felelőssége, hogy valamilyen szolgáltatást biztosítson Budapest és az agglomeráció lakóinak – indokolta a hirdetés jogosságát a kommunikációs vezető. Közölte, a hétfői, a szolgáltatásokról tervezett tárgyalás már csak a sztrájk technikai részletekről szól, így például arról, hogy a munkabeszüntetés éjféltől vagy a 4.30 órás üzemkezdettől tartson 13 óráig. Kitért arra is, hogy a cég vezetése szeptember
4-én a nem sztrájkolókra, a nyugdíjas járművezetőkre, valamint külsősökre számít; utóbbiaknak előbb egy egy-két napos képzésen is részt kell venniük.
Ismert, rövid időn belül ez a második összetűzés a sztrájk miatt a BKV vezetése és a szakszervezetek között. A napokban ugyanis a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetei Szövetsége bejelentette, hogy munkaügyi bírósághoz fordul, miután birtokába kerültek azok az iratok, amelyekkel a BKV Zrt. menedzsmentje érdeklődik a vállalat csoportvezetőitől, hogy kik kívánnak részt venni az esetleges szeptember 4-i sztrájkban. A cég azzal védekezett az adatgyűjtés miatt, hogy minden törvényes eszközzel elő kívánja segíteni a budapestiek és az agglomerációból érkező utasok, valamint valamennyi iskolás gyermek számára az elégséges közlekedési szolgáltatás biztosítását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.