Az osztrák állami vasút leányvállalata, a Rail Cargo Austria (RCA) a legvalószínűbb befutó a MÁV Cargo (MC) privatizációs pályázatán – vélekedik a szlovák Res Publica cikkírója, aki szerint a magyar vasúti fuvarozó eladása átrajzolhatja egész Közép-Európa vasúti térképét. A cikk emlékeztet rá, hogy a legmagasabb árat – igaz, egyelőre nem kötelező érvényű ajánlat formájában – a Sped Trans Levice szállítócég és a Slávia Capital Group pénzügyi csoport alkotta szlovák konzorcium adta 81 milliárd forinttal. A többi – 60 és 44 milliárd forint közötti – ajánlat messze elmarad a magyarok várakozásaitól. Igaz, a privatizáció első körében nem az ár volt a döntő szempont: az csak a pontok 50 százalékát jelentette. A második körbe jutáshoz szükséges pontok másik felét a stratégiával,
a befektetésekkel, az emberi erőforrás fejlesztésével és a jövedelmezőség növelésével lehetett megszerezni.
A verseny favoritjának azért az osztrák Rail Cargo Austria és a magyar–osztrák Győr–Sopron– Ebenfurti Vasút (GySEV) konzorciumát tartja a cikk szerzője, mert bár az oszták–magyar csoport az ötvenmilliárd forintos ajánlatával messze elmarad a szlovákok mögött, de mindenki másnál nagyobb mozdonyparkja van, amit be tud vinni a MC-ba. Márpedig erre nagy szükség van, mert a MÁV Cargo tulajdonában egyetlen mozdony sincs, s így kénytelen konszernbeli „testvérétől”, vagyis a MÁV-tól bérelni. Azonban ez sem sokáig tartható megoldás, mert a MÁV maga is kevés mozdonnyal rendelkezik, ráadásul előnyben részesíti a politikailag érzékenyebb személyfuvarozást. Arról már nem is beszélve, hogy igazán modern mozdonyai épp csak mutatóban vannak. Ezért bárki nyeri is a tendert, előbb vagy utóbb lehetőséget kell találnia, hogy befektessen modern mozdonyokba. Épp ebben van az osztrák–magyar állami konzorcium fölénye: a társaság – épp a később sikertelennek bizonyult szlovák Cargo-privatizációra készülve – ötven Siemens gyártmányú villanymozdonyt vásárolt, amelyek a magyar vonalakra is rendelkeznek tanúsítvánnyal. Ezek a korszerű, vadonatúj gépek – mint arról korábban lapunk is beszámolt – a szlovák tender óta várnak bevetésre az osztrák határ túloldalán. – Mivel a hét állva maradt közül egyetlen másik pályázónak sincs mozdonyfeleslege, csak az RCA helyzeti előnye nyilvánvaló – írja elemzésében a szlovák Res Publica.
Az RCA–GySEV konzorcium különlegessége a részvénystruktúrája: míg az RCA 100 százalékban az osztrák állam tulajdonában van, a GySEV 61 százaléka a Magyar Köztársaság tulajdona, 33 százalékával szintén Ausztria rendelkezik, 6 százalék pedig magánkézben van. A csoport ellen talán csak a Molban való részesedését koordinálatlanul növelni próbáló OMV-vel kapcsolatos közelmúltbeli hisztéria szól. A Mollal ellentétben azonban ebben az esetben nem áll a háttérben egy erős orosz kőolajóriás, ami arra ösztökélné a magyar szocialistákat, hogy a barikádra rohanjanak – vélekedik a szlovák lap.
A második körre vonatkozó ajánlatokat október 19-ig kell beadni. Ez már egyetlen kritériumon alapul: az áron. Ha sikerrel zárul a tender, akkor az első sikeres privatizáció lesz Közép-Európa nemzeti szállítóvállalatai körében.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség