A mozdonyok döntik el a MÁV-tendert?

Munkatársunktól
2007. 09. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az osztrák állami vasút leányvállalata, a Rail Cargo Austria (RCA) a legvalószínűbb befutó a MÁV Cargo (MC) privatizációs pályázatán – vélekedik a szlovák Res Publica cikkírója, aki szerint a magyar vasúti fuvarozó eladása átrajzolhatja egész Közép-Európa vasúti térképét. A cikk emlékeztet rá, hogy a legmagasabb árat – igaz, egyelőre nem kötelező érvényű ajánlat formájában – a Sped Trans Levice szállítócég és a Slávia Capital Group pénzügyi csoport alkotta szlovák konzorcium adta 81 milliárd forinttal. A többi – 60 és 44 milliárd forint közötti – ajánlat messze elmarad a magyarok várakozásaitól. Igaz, a privatizáció első körében nem az ár volt a döntő szempont: az csak a pontok 50 százalékát jelentette. A második körbe jutáshoz szükséges pontok másik felét a stratégiával,
a befektetésekkel, az emberi erőforrás fejlesztésével és a jövedelmezőség növelésével lehetett megszerezni.
A verseny favoritjának azért az osztrák Rail Cargo Austria és a magyar–osztrák Győr–Sopron– Ebenfurti Vasút (GySEV) konzorciumát tartja a cikk szerzője, mert bár az oszták–magyar csoport az ötvenmilliárd forintos ajánlatával messze elmarad a szlovákok mögött, de mindenki másnál nagyobb mozdonyparkja van, amit be tud vinni a MC-ba. Márpedig erre nagy szükség van, mert a MÁV Cargo tulajdonában egyetlen mozdony sincs, s így kénytelen konszernbeli „testvérétől”, vagyis a MÁV-tól bérelni. Azonban ez sem sokáig tartható megoldás, mert a MÁV maga is kevés mozdonnyal rendelkezik, ráadásul előnyben részesíti a politikailag érzékenyebb személyfuvarozást. Arról már nem is beszélve, hogy igazán modern mozdonyai épp csak mutatóban vannak. Ezért bárki nyeri is a tendert, előbb vagy utóbb lehetőséget kell találnia, hogy befektessen modern mozdonyokba. Épp ebben van az osztrák–magyar állami konzorcium fölénye: a társaság – épp a később sikertelennek bizonyult szlovák Cargo-privatizációra készülve – ötven Siemens gyártmányú villanymozdonyt vásárolt, amelyek a magyar vonalakra is rendelkeznek tanúsítvánnyal. Ezek a korszerű, vadonatúj gépek – mint arról korábban lapunk is beszámolt – a szlovák tender óta várnak bevetésre az osztrák határ túloldalán. – Mivel a hét állva maradt közül egyetlen másik pályázónak sincs mozdonyfeleslege, csak az RCA helyzeti előnye nyilvánvaló – írja elemzésében a szlovák Res Publica.
Az RCA–GySEV konzorcium különlegessége a részvénystruktúrája: míg az RCA 100 százalékban az osztrák állam tulajdonában van, a GySEV 61 százaléka a Magyar Köztársaság tulajdona, 33 százalékával szintén Ausztria rendelkezik, 6 százalék pedig magánkézben van. A csoport ellen talán csak a Molban való részesedését koordinálatlanul növelni próbáló OMV-vel kapcsolatos közelmúltbeli hisztéria szól. A Mollal ellentétben azonban ebben az esetben nem áll a háttérben egy erős orosz kőolajóriás, ami arra ösztökélné a magyar szocialistákat, hogy a barikádra rohanjanak – vélekedik a szlovák lap.
A második körre vonatkozó ajánlatokat október 19-ig kell beadni. Ez már egyetlen kritériumon alapul: az áron. Ha sikerrel zárul a tender, akkor az első sikeres privatizáció lesz Közép-Európa nemzeti szállítóvállalatai körében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.