Budapest alfelén az élet

Novák Erik akciómozija újat hozott a Lindán szocializálódott barakknak: drog-, adrenalinfilmeknek eddig híján voltunk, most aztán itt a látlelet a pesti Nagykörút alfeléről, arról, ami a nightclubokban zárás után és nyitás előtt történik. Ráadásul a rendező legyintett a futtatottakra: olyan arcokkal dolgozott, amelyek pofonszerűen hatnak a bulvármédia által szedált plebsnek. Vérfürdő a parkolóházban.

Muray Gábor
2007. 09. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Novák Eriknek szerencséje van. A festőművész, könyvkiadó, producer, operatőr és rendező első filmje, a Zuhanórepülés nem éppen hibátlan, de olyan tehetséget sejtet, amely nyilvánvalóan további, egyre zúzósabb művekben fog kiteljesedni.
Ez a sötét és véres pesti drogdílersztori egyrészt eléggé kiszámítható, és agyoncsapja a filmzene, másrészt viszont – a rendező és a forgatókönyvíró nem kifejezetten nyárspolgári holdudvarának köszönhetően – kór/korképe olyanynyira hiteles, hogy elgondolkozhatunk azon, tulajdonképpen csak a felszínén élünk ennek az egyébként förmedvény városnak. A Zuhanórepülés Budapestje rideg, fénytelen, orrfacsaró, könyörtelen – gyilkos. Úgy, ahogy van: alvilági.
A forgatókönyvíró, Nagy Viktor a 90-es években filozófia–teológia hallgatóként indult, de a budapesti éjszakai élet kiválóságainak köszönhetően a börtönben végezte dílerként. Szabadult, egy súlyos baleset után – mozgássérültként – most az írásnak él. Önéletrajzi ihletésű filmkönyve a rács mögött indít: az első képsorok egy súlyos pszichikai drámát vetítenek előre, de a sztori hamar gellert kap, zene uralta gengszterklipre vált, hogy végül egy feszes tempójú, kőkemény akcióba torkolljon – olyanba, amilyenre a magyar filmtörténetben eddig nemigen volt példa.
És Novák Erik nem csak műfaji úttörő: szereplőválasztásakor céltudatosan ismeretlen, de ijesztően hiteles arcokra fókuszált, se híre, se hamva annak az unásig unt, tucatnyi színésznek, akik lassan egy évtizede a magyar filmszemléket leárnyékolják. Elképesztő karakterek bukkannak fel: a mackós Törköly Levente orosz maffiahelytartóként döbbenetesen jó (kiköpött Guy Ritchie-hős). A belvárosi éjszakában jártas amatőrök is helyet kaptak a filmben, ők egyszerűen magukat adják (milyen üdítő is látni a hús-vér gengsztereket „sikerfilmjeink” manírkarakterei után). Törköly mellett a főszerepet – afféle pesti Brad Pittként – Nagy Zsolt alakítja, fürdik a szerepben, arca kellően meggyötört, sebhelyes, s ha kell, kéjjel öl.
És még valami. A Zuhanórepülés a nyitójelenet ellenére nem pszichodráma, de nem is közönségbarát randimozi: ha Nagy Viktor mellé Novák egy valóban dörzsölt forgatókönyvírót is rendelt volna, már csak egy hajszálnyira volnánk a kultuszfilmtől. Majd legközelebb.
(Színes magyar akciófilm, 105 perc. Rendezte: Novák Erik. Forgalmazza: Hungaricom.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.