Az utóbbi időszak tendenciájának megfelelően az utolsó pillanatban lefújták mára meghirdetett sztrájkjukat a BKV szakszervezetei is. Vasárnap későn éjjel ugyanis megállapodtak a cégvezetéssel, miszerint szeptember 1-jétől 6000 forintos bérfejlesztés valósul meg, 2008. január 1-jétől december 31-ig pedig további 7100 forintos béremelésben részesülnek a társaság dolgozói. Az idén a szeptember havi bérekkel együtt 12 ezer forint egyszeri mozgóbért kapnak, a cég állja a tartósan távol lévő dolgozók átlagos bérfejlesztését is, így a távolléti díj szeptembertől további három százalékkal emelkedik. A szakszervezetek korábban hatszázalékos béremelést követeltek, a megállapodás ennek a felét teszi ki.
– A BKV kevesebb jármű működtetésével és a járművezetők pihenőidejének átszervezésével tudja garantálni a béremelést úgy, hogy az üzleti terven belül maradjon – közölte Antal Attila, a BKV vezérigazgatója. Bár a megegyezés nyomán kevesebb jármű működik majd, a közlekedési vállalat vezetője szerint a BKV továbbra is az eddigiekkel azonos minőségű szolgáltatást, járatsűrűséget nyújt, csak a dolgozók pihenőidejét szervezik át.
A megállapodás ellenére, illetve éppen amiatt lemondott Nemes Gábor, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége alelnöke. Az érdekvédő közölte, nem ért egyet a béremelés mértékével és a pihenőidő átalakításával sem. Hasonlóan cselekedett Bartha Pál, a Tömegközlekedési Dolgozók Független Szakszervezeti Szövetsége elnökhelyettese is. – A BKV történetében ilyen bértárgyalás még nem volt, a munkavállalók folyamatos fenyegetéseknek voltak kitéve, ha részt vesznek a sztrájkban, elbocsátják vagy más munkakörbe helyezik őket – hangsúlyozta a szakszervezeti vezető.
Közben a Hírszerző című internetes portál arról értesült, hogy az MSZP vezetése rosszallását fejezte ki a fővárosi szocialista vezetőknek a BKV-bértárgyalások menetét illetően, ezt követően puhult meg a munkaadó álláspontja. Tudomásunk szerint vezető szocialista politikusok a párt országos érdekeivel ellentétesnek tartották volna, ha a fővárosi kollégáik nem lettek volna képesek elkerülni a mai napra tervezett, Budapestet vélhetőleg lebénító munkabeszüntetést.
Gyurcsány Ferenc ugyanakkor határozottan cáfolta tegnap Pekingben magyar újságíróknak nyilatkozva, hogy a kínai fővárosból személyesen járt volna közben a sztrájk elhárítása érdekében, de azt elismerte, hogy az elmúlt tíz napban többször konzultált arról a kormány egyes tagjaival és Budapest vezetőivel – Demszky Gábortól a szocialista frakcióig –, és a megállapodás pártján állt. – Az igaz, hogy határozottan kértem, tessék erőfeszítéseket tenni a megállapodásra. Nem elegendő csak ismételgetni a saját álláspontot – mondta.
Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője elmondta: a felemás megállapodás további kétmilliárd forintjába kerül a csőd szélén álló, csaknem 80 milliárd forintos adósságállománnyal küszködő BKV-nak. – Demszky Gábor főpolgármester politikai hatalmát felhasználva szembeállította egymással a közalkalmazottakat, és nyilvánvaló: a közlekedési társaság járatritkítás, a szolgáltatás minőségének romlása nélkül nem tudja finanszírozni a sofőrök egyébként jogos bérkövetelését, amelyet végül az utasokkal fizettetnek meg – mondta.
Demszky Gábor SZDSZ-es főpolgármester és MSZP-s helyettese, Hagyó Miklós viszont sikerként, megnyugtató megoldásként értékelte a felek „konszenzuskereső hozzáállását”.
Berobban a kánikula, életbe lépett a másodfokú hőségriadó
