Egy, az év első harmadában életbe lépett jogszabály értelmében a vasúti hatóságnak negyedévente be kell tekintenie a MÁV- Start könyveibe, és ellenőriznie kell, hogyan használta fel a cég az állami támogatást. Antal Dániel, a Magyar Vasúti Hivatal (MVH) elnöke lapunk kérdésére elmondta, ez akár az egyes számlák megvizsgálását is jelentheti. A MÁV-Start első pénzügyi beszámolóját szeptember közepén kapja meg a hatóság, és akkor értékelik azt is, hogy a nyáron meglehetősen sok problémával önállóvá váló vasúti személyszállító társaság mennyiben felelt meg azoknak a pénzügyi, működésbeli feltételeknek, amelyeket a vasúti hivatal írt elő számára. Ismert, a MÁV-Start Zrt. az utolsó pillanatáig nem rendelkezett működési engedéllyel, és félő volt, hogy július elsejére hatósági értelemben működésképtelenné válik a magyar vasúti személyszállítás. Az MVH egy másik problémakörben is előírt intézkedéseket, méghozzá a fogyasztóvédelmiben. Ebben az ügyben időben lépett a MÁV-Start, az utasjogoknak a társaság módosított üzletszabályzatában való megjelenéséről augusztus végén számolt be a MVH-nak, és a működését ugyancsak szeptember közepén megkezdő utasjogi biztos már ez alapján ítéli majd meg a vasúti szolgáltató tevékenységét. Az üzletszabályzat ideiglenesnek tekinthető – mondta Antal Dániel – mindaddig, amíg az EU utasjogi chartája életbe nem lép, vagy – ennek hiányában – amíg a magyar hatóság jóvá nem hagyja, az eredeti menetrend szerint decemberben a végleges üzletszabályzatot.
Az MVH második negyedéves piaci jelentése szerint tonnakilométerben számolva 1,41 százalékkal bővült a vasúti árufuvarozás teljesítménye 2006 második negyedévéhez képest. A növekedés meghökkentően kevés, hiszen a korábbi időszakban két számjegyű volt. Antal Dániel kiemelte, kedvezőtlen jelenség az is, hogy a vasúti árufuvarozási piacon a verseny éleződése megtorpanni látszik, mivel a vasúti társaságok árbevételi adatai alapján számolt, a piaci koncentrációt mutató úgynevezett Herfindahl– Hirschmann-index értéke 125 ponttal növekedett, vagyis romlott az előző negyedévhez képest. A jelenlegi érték pedig 7125 pont; az egyenrangú társaságok versenyét 2500 pont alatti érték jelentené.
A hivatal elnöke ugyanakkor kedvezőnek nevezte, hogy a vasúti személyszállítás teljesítménye, ha minimális mértékben is, 0,6 százalékkal, de növekedett a második negyedévben. A MÁV és a GYSEV a második negyedévben együtt 39,4 millió utast szállított, ami a jelentős jegyáremelkedés és a szárnyvonalbezárások ismeretében számít jó eredménynek.
Ausztriai buszbaleset: magához tért a kómából a két túlélő