Megtorpant a tehervasúti piac

Alig növekedett a vasúti áruszállítási piac az elmúlt negyedévben, ami a korábbi évek két számjegyű növekedéséhez képest komoly megtorpanást jelent – tette közzé a Magyar Vasúti Hivatal. A hatóság hamarosan megkapja az önállóvá vált személyszállító MÁV-leány pénzügyi beszámolóját az állami támogatások felhasználásáról, és ezt ezentúl negyedévente megteszi.

2007. 09. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy, az év első harmadában életbe lépett jogszabály értelmében a vasúti hatóságnak negyedévente be kell tekintenie a MÁV- Start könyveibe, és ellenőriznie kell, hogyan használta fel a cég az állami támogatást. Antal Dániel, a Magyar Vasúti Hivatal (MVH) elnöke lapunk kérdésére elmondta, ez akár az egyes számlák megvizsgálását is jelentheti. A MÁV-Start első pénzügyi beszámolóját szeptember közepén kapja meg a hatóság, és akkor értékelik azt is, hogy a nyáron meglehetősen sok problémával önállóvá váló vasúti személyszállító társaság mennyiben felelt meg azoknak a pénzügyi, működésbeli feltételeknek, amelyeket a vasúti hivatal írt elő számára. Ismert, a MÁV-Start Zrt. az utolsó pillanatáig nem rendelkezett működési engedéllyel, és félő volt, hogy július elsejére hatósági értelemben működésképtelenné válik a magyar vasúti személyszállítás. Az MVH egy másik problémakörben is előírt intézkedéseket, méghozzá a fogyasztóvédelmiben. Ebben az ügyben időben lépett a MÁV-Start, az utasjogoknak a társaság módosított üzletszabályzatában való megjelenéséről augusztus végén számolt be a MVH-nak, és a működését ugyancsak szeptember közepén megkezdő utasjogi biztos már ez alapján ítéli majd meg a vasúti szolgáltató tevékenységét. Az üzletszabályzat ideiglenesnek tekinthető – mondta Antal Dániel – mindaddig, amíg az EU utasjogi chartája életbe nem lép, vagy – ennek hiányában – amíg a magyar hatóság jóvá nem hagyja, az eredeti menetrend szerint decemberben a végleges üzletszabályzatot.
Az MVH második negyedéves piaci jelentése szerint tonnakilométerben számolva 1,41 százalékkal bővült a vasúti árufuvarozás teljesítménye 2006 második negyedévéhez képest. A növekedés meghökkentően kevés, hiszen a korábbi időszakban két számjegyű volt. Antal Dániel kiemelte, kedvezőtlen jelenség az is, hogy a vasúti árufuvarozási piacon a verseny éleződése megtorpanni látszik, mivel a vasúti társaságok árbevételi adatai alapján számolt, a piaci koncentrációt mutató úgynevezett Herfindahl– Hirschmann-index értéke 125 ponttal növekedett, vagyis romlott az előző negyedévhez képest. A jelenlegi érték pedig 7125 pont; az egyenrangú társaságok versenyét 2500 pont alatti érték jelentené.
A hivatal elnöke ugyanakkor kedvezőnek nevezte, hogy a vasúti személyszállítás teljesítménye, ha minimális mértékben is, 0,6 százalékkal, de növekedett a második negyedévben. A MÁV és a GYSEV a második negyedévben együtt 39,4 millió utast szállított, ami a jelentős jegyáremelkedés és a szárnyvonalbezárások ismeretében számít jó eredménynek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.