A gyors személyi változás azt sejteti, nem sikerült Lloyd Paxton költségcsökkentő programja. Beigazolódik a Wizz Air-es Váradi József jóslata, s a Sky Europe kivonulása után a Malévet is utoléri a sorsa?
– Téves a diagnózis, mert bár valóban jelentős átrendeződés zajlik a magyar légiközlekedési piacon, ez inkább kedvező a Malév számára. A Sky Europe távozásának hatása már érződik a mi téli foglalásainkban is. Az augusztus pedig kifejezetten jól sikerült, a gépeink foglaltsága elérte a 82, piaci részesedésünk pedig Ferihegyen a 45 százalékot, s ez az arány folyamatosan növekszik. Jövőre el szeretnénk érni az 50 százalékos részesedést, ami egy nemzeti légitársaságtól el is várható saját fővárosa repülőterén.
– Lloyd Paxton két hónapot töltött a vezérigazgatói székben. Ön milyen hosszú távra tervez?
– Azt hiszem, elmondhatom, hogy élvezem mind a tulajdonosok, mind a menedzsment bizalmát, és addig maradok ezen a helyen, amíg a magunk elé tűzött célt, vagyis a Malév fejlődő pályára állítását elvégzem.
– Borisz Abramovics, a cég
tulajdonosa egy orosz lapnak nyilatkozva azt mondta, a cég két-három éven belül nem lesz nyereséges. Nincs pénzügyi válságban a Malév?
– Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy az AirBridge Zrt.-vel már korábban alaposan átvilágítottuk a céget, így most nem ért bennünket meglepetés. A veszteséget finanszírozzuk, és tudjuk, hogy hol, milyen külső és belső tartalékokkal rendelkezünk. Ez a racionalizálási program megindult. Ennek keretében voltunk kénytelenek leállítani többek között a cég szponzorációs tevékenységét is. Egy veszteséges cég ugyanis nem engedheti meg magának, hogy mégoly nemes célokra, mint például a Magyar Olimpiai Bizottság támogatása, áldozzon. Ha változik a pénzügyi helyzet, változhat az álláspontunk is. Mi örülnénk a legjobban, ha 2008-ban ismét a Malév lehetne a magyar olimpiai csapat utaztatója.
– Abramovics úr a már idézett interjúban azt állította, a cég akkor tehető nyereségessé, ha sikerül összekötni az orosz desztinációkkal a Malév mai hálózatát. Hogyan áll ez a tevékenység, s mikorra várható eredmény?
– Az orosz és az európai hálózat összekötése bonyolult előkészítő munkát igényel, de jól halad. A Malév időközben például csatlakozott az oroszországi légitársasági elszámolóházhoz és a légitársaságok oroszországi foglalási rendszeréhez, a Sziréna travelhez. Érezhető változást a jövő nyári menetrendi időszaktól várunk. Egy-másfél év múlva pedig már 200-300 ezer új orosz utas szállítását tervezzük évente, s ennek, valamint a költségcsökkentő programnak köszönhetően a Malév nyereségessé válik.
Napi balfék: Magyar Péter újabb árulót talált!