Több ezer színes léggömböt szélnek eresztettek, és felrobbantottak egy domboldalt, ezzel helyi idő szerint hétfőn megkezdődött a Panama-csatorna kiszélesítése. Az ünnepélyen jelen lévő Martin Torrijos, Panama elnöke történelminek nevezte az eseményt, majd elmondta, a munkálatok várhatóan 2014–2015-re készülnek el, és 7000 embernek teremtenek álláslehetőséget. Nemcsak szélesítik a meglévő, nyolcvan kilométeres járatot a kivitelezők, hanem egy új, harmadik hajózsiliprendszert is kiépítenek a meglévő mellé. Mindezt a mai hajók követelik meg, amelyek túl nagyok ahhoz, hogy átkeljenek az Atlanti- és a Csendes-óceánt öszszekötő mesterséges csatornán
A tervek kivitelezéséről tavaly egyhangúlag döntött a közép-amerikai ország parlamentje – emlékeztetett a BBC tudósítója. Előzetes számítások szerint az építkezések költsége 5,5 milliárd amerikai dollár (több mint ezermilliárd forint) lesz, a pénzt nemzetközi kölcsönökből és a csatornán közlekedő hajók átkelési díjának emeléséből remélik összegyűjteni a panamai vezetők. A vállalkozást ellenző tábor szerint a bővítés környezeti károkat okoz, és elmélyíti a már most is szakadéknyi különbséget a gazdagok és szegények között.
A Panama-csatornát a franciák kezdték építeni 1880. január 1-jén. A munkakörülmények elviselhetetlenek voltak. Túlfizették a francia mérnököket, mert csak így voltak hajlandók a veszélyes munkát elvégezni. A munkásokat trópusi betegségek tizedelték, az áldozatok száma hat év alatt húszezerre emelkedett (a végleges mérleg a Wikipédia adatai szerint elérte a 27 500-at). A higiéniai, morális és technikai gondok mellé hamarosan pénzügyi nehézségek társultak. Negyvenszázalékos készültségi állapotban voltak a munkálatok, amikor a francia csatornatársaság csődöt jelentett. Az eredetileg tervezett 120 millió dollár helyett a számla ekkor már 235 millióra rúgott.
A csatornaépítő társaság öszszeomlása hatalmas botrányt okozott Franciaországban: a korrupció szétfutó szálai 104 törvényhozót érintettek. Ekkor született meg a „panamázás” fogalma. A kudarc után hamarosan új csatornatársaság alakult, a munkálatok 1894-ben indultak újra. Eközben az Egyesült Államok jelezte: saját csatornát kíván építeni Nicaragua területén keresztül. Megrendültek a franciák a hírre, majd eladták a területet, és a kivitelezés jogát a konkurenciának. Végül a munkálatok – az USA felügyelete mellett – 1914-ben fejeződtek be. A mesterséges csatornán napjainkban évente 13 ezer hajó kel át, rakterében a világkereskedelemben megjelenő áruk tíz százalékával. A csatorna 1999-ben került panamai kézbe.
Evakuálás kezdődött a Gázai övezet középső részén
