Szélesítik a Panama-csatornát

Megkezdődött a Panama-csatorna kiszélesítése. A több mint ötmilliárd dollárt felemésztő, hétezer álláshelyet teremtő munkálatok várhatóan 2014–2015-re fejeződnek be. A szélesítésre azért van szükség, mert a mai hajók túl nagyok ahhoz, hogy átkeljenek az Atlanti- és a Csendes-óceánt összekötő mesterséges csatornán, amely 1914-ben készült el.

MN-összeállítás
2007. 09. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több ezer színes léggömböt szélnek eresztettek, és felrobbantottak egy domboldalt, ezzel helyi idő szerint hétfőn megkezdődött a Panama-csatorna kiszélesítése. Az ünnepélyen jelen lévő Martin Torrijos, Panama elnöke történelminek nevezte az eseményt, majd elmondta, a munkálatok várhatóan 2014–2015-re készülnek el, és 7000 embernek teremtenek álláslehetőséget. Nemcsak szélesítik a meglévő, nyolcvan kilométeres járatot a kivitelezők, hanem egy új, harmadik hajózsiliprendszert is kiépítenek a meglévő mellé. Mindezt a mai hajók követelik meg, amelyek túl nagyok ahhoz, hogy átkeljenek az Atlanti- és a Csendes-óceánt öszszekötő mesterséges csatornán
A tervek kivitelezéséről tavaly egyhangúlag döntött a közép-amerikai ország parlamentje – emlékeztetett a BBC tudósítója. Előzetes számítások szerint az építkezések költsége 5,5 milliárd amerikai dollár (több mint ezermilliárd forint) lesz, a pénzt nemzetközi kölcsönökből és a csatornán közlekedő hajók átkelési díjának emeléséből remélik összegyűjteni a panamai vezetők. A vállalkozást ellenző tábor szerint a bővítés környezeti károkat okoz, és elmélyíti a már most is szakadéknyi különbséget a gazdagok és szegények között.
A Panama-csatornát a franciák kezdték építeni 1880. január 1-jén. A munkakörülmények elviselhetetlenek voltak. Túlfizették a francia mérnököket, mert csak így voltak hajlandók a veszélyes munkát elvégezni. A munkásokat trópusi betegségek tizedelték, az áldozatok száma hat év alatt húszezerre emelkedett (a végleges mérleg a Wikipédia adatai szerint elérte a 27 500-at). A higiéniai, morális és technikai gondok mellé hamarosan pénzügyi nehézségek társultak. Negyvenszázalékos készültségi állapotban voltak a munkálatok, amikor a francia csatornatársaság csődöt jelentett. Az eredetileg tervezett 120 millió dollár helyett a számla ekkor már 235 millióra rúgott.
A csatornaépítő társaság öszszeomlása hatalmas botrányt okozott Franciaországban: a korrupció szétfutó szálai 104 törvényhozót érintettek. Ekkor született meg a „panamázás” fogalma. A kudarc után hamarosan új csatornatársaság alakult, a munkálatok 1894-ben indultak újra. Eközben az Egyesült Államok jelezte: saját csatornát kíván építeni Nicaragua területén keresztül. Megrendültek a franciák a hírre, majd eladták a területet, és a kivitelezés jogát a konkurenciának. Végül a munkálatok – az USA felügyelete mellett – 1914-ben fejeződtek be. A mesterséges csatornán napjainkban évente 13 ezer hajó kel át, rakterében a világkereskedelemben megjelenő áruk tíz százalékával. A csatorna 1999-ben került panamai kézbe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.