Demény Attila három igazi XX. századi, magyar vonatkozású és aktuális témájú kamaraoperáját láthatjuk ma hétkor a Művészetek Palotája Fesztivál Színházában, ahol az Orwell Állatfarmja nyomán készült 1992-es Parafaram, valamint az Örkény-egypercesek alapján írt 2001-es Bevégezetlen ragozás – haláltáncjáték és az idén komponált Az utolsó meggymag című opus csendül fel a Budapesti Kamaraopera és a Kolozsvári Magyar Opera Stúdiójának előadásában.
A három mű más-más zenei nyelven szólal meg, valamiképpen mégis együvé tartozik. A Parafarm az örökké ellopott forradalom, a Bevégezetlen ragozás a reménytelenség, Az utolsó meggymag pedig az utolsó négy magyar végső tanácstalanságának története. Mindhárom történet olyan egzisztenciális helyzetekről szól, amelyekben már alig lehetséges az értelmes beszéd, helyette emlékek, hangulatok bukkannak fel a mélyből. Ez a történet a veszteseké, a csalódásoké, a magányé, a rögeszméké, vagy inkább egy nagy utazás a megint szertefoszlott illúziók nyomában – vallja a kolozsvári zeneszerző műveiről.
Demény Attila nemcsak zenét szerez, de vezényel, zongorázik, fesztivált szervez, és rendez is – 1987 óta a Kolozsvári Magyar Opera rendezője. Zenei nyelve egyéni, amely a XX. századi stílusokat sajátos hangvételben egyesíti.
Peszkov: Kijev és a Nyugat elutasítja a diplomáciai megoldást
