Szertefoszlott illúziók nyomában

kiss
2007. 09. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Demény Attila három igazi XX. századi, magyar vonatkozású és aktuális témájú kamaraoperáját láthatjuk ma hétkor a Művészetek Palotája Fesztivál Színházában, ahol az Orwell Állatfarmja nyomán készült 1992-es Parafaram, valamint az Örkény-egypercesek alapján írt 2001-es Bevégezetlen ragozás – haláltáncjáték és az idén komponált Az utolsó meggymag című opus csendül fel a Budapesti Kamaraopera és a Kolozsvári Magyar Opera Stúdiójának előadásában.
A három mű más-más zenei nyelven szólal meg, valamiképpen mégis együvé tartozik. A Parafarm az örökké ellopott forradalom, a Bevégezetlen ragozás a reménytelenség, Az utolsó meggymag pedig az utolsó négy magyar végső tanácstalanságának története. Mindhárom történet olyan egzisztenciális helyzetekről szól, amelyekben már alig lehetséges az értelmes beszéd, helyette emlékek, hangulatok bukkannak fel a mélyből. Ez a történet a veszteseké, a csalódásoké, a magányé, a rögeszméké, vagy inkább egy nagy utazás a megint szertefoszlott illúziók nyomában – vallja a kolozsvári zeneszerző műveiről.
Demény Attila nemcsak zenét szerez, de vezényel, zongorázik, fesztivált szervez, és rendez is – 1987 óta a Kolozsvári Magyar Opera rendezője. Zenei nyelve egyéni, amely a XX. századi stílusokat sajátos hangvételben egyesíti.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.