Valóban rossz gazda az állam

Nem gazdálkodott felelősen az adófizetők pénzével tavaly az állam – derül ki az Állami Számvevőszék legfrissebb jelentéséből. A tavalyi büdzsét ellenőrző összefoglaló rávilágít: a parlament által elfogadott költségvetési törvény fényévekre állt a tényektől.

Szabó Eszter
2007. 09. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Súlyos kritikákat fogalmazott meg az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a tavalyi büdzsé végrehajtásáról szóló jelentésében, amelyből kiderül, hogy a számvevők korábbi figyelmeztetései ellenére 2006-ban folytatódott, sőt felerősödött a felelőtlen költekezés. Az állam tavalyi gazdálkodása teljes mértékben eltért a költségvetési törvényben meghatározottaktól: a parlament által elfogadott 1580,6 milliárd forinttal szemben végül 2199 milliárd forint lett az államháztartás hiánya, ami 618,4 milliárd forintos túllépés. A megalapozatlan pénzkezelés nyomán év végére a deficit csaknem 40 százalékkal lett nagyobb a tervezettnél, ami az államadósság további, ütemes növekedését okozta.
A számvevők jelentésükben arra is emlékeztetnek, hogy hivataluk már 2005 őszén, a költségvetési törvény parlamenti tárgyalása előtt figyelmeztetett a deficitet és az államadósságot övező jelentős kockázatokra. A számvevői aggodalmak végül jogosnak bizonyultak. Az ÁSZ szerint a költségvetés „kézbentartásának” hiányosságát mutatja az is, hogy az éves finanszírozási tervet Veres János pénzügyminiszternek az év során ötször kellett módosítania. Megalapozatlan kifizetéseket állapítottak meg a számvevők a központi költségvetésben, a társadalombiztosítási alapoknál és az önkormányzatoknál is: a központi büdzsé 1545,8 milliárd forinttal, a tb-alapok 99 milliárd forinttal, míg a települések 121,7 milliárd forinttal költöttek többet a törvényben rögzített mértéknél. Az ÁSZ megállapításai értelmében tavaly káosz uralkodott az állami gazdálkodásban: a közpénzeket sokszor átláthatatlanul költötték el, s a nyomon követhetőséget az állandó átszervezések is hátráltatták. A kormányzat többszöri szerkezeti átalakításai kidolgozatlannak bizonyultak, sőt a múlt évre tervezett átszervezések közül több még az év végére sem fejeződött be.
A közpénzek áramlása a turisztikai, a sport-, a határon túli magyarokkal kapcsolatos területeken különösen homályos volt, s nem lehetett ellenőrizni pontosan, milyen célokra pontosan mennyi pénzt fordított az állam.
A hanyag gazdálkodás miatt az ÁSZ jelentésében leszögezi: tovább nem halasztható a szabályalapú költségvetés bevezetése, azaz az eddigieknél jóval szigorúbb tervezés és ellenőrzés megvalósítása a közpénzek területén. A számvevők mindezek alapján azt kérik a kormánytól, hogy a jövőben követelje meg a kormányzati szerkezeti átalakításokkal összefüggő feladatok szabályszerű végrehajtását. A konkrét javaslatok között szerepel többek között az egészségügyi miniszter mielőbbi beszámoltatása az úgynevezett teljesítményvolumen-korlát eddigi tapasztalatairól, az egészségügyi kapacitások alakulásáról és a struktúraátalakítás végrehajtásáról. Az ÁSZ kiemelten foglalkozik a jelentésben a 4-es metró eddigi beruházásaival, amelyekkel kapcsolatban számos szabálytalanságot és jelentős, 30 százalékot meghaladó túlköltekezést tárt fel. Emiatt a számvevőszék azt kéri a kormánytól, gondoskodjon a beruházás megfelelő ellenőrzéséről.
A családi és szociális támogatások kiutalásánál ugyancsak számos szabálytalanságot tártak fel a számvevők. Megállapításaik szerint a vizsgált önkormányzatok háromnegyede nem alakította ki a támogatások ellenőrzési rendszerét, ez pedig visszaélésekre ad lehetőséget.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.