Az RMDSZ pozitív kampányt ígért ugyan az európai parlamenti választások előtt, de arra is energiát kíván fordítani, hogy kedvezőtlen színben tüntesse fel Tőkés László független jelöltet – derül ki abból a belső használatra szánt munkadokumentumból, amely a Markó Béla vezette szövetség kampánystratégiáját foglalja össze, és amelyet mai számában ismertet a kolozsvári Krónika. Az augusztus végén kidolgozott dokumentumból kiderül: az RMDSZ kampánystratégiái már a nyáron azt a helyzetet vették alapul, hogy az RMDSZ és a református püspök külön indul. Mindez azért furcsa, mert akkor még zajlottak az RMDSZ és az erdélyi magyar ellenzéki szervezetek közötti tárgyalások, és csupán a szeptember 6-i Markó–Tőkés-csúcstalálkozón derült ki, hogy nem írják alá a megegyezést, és a püspök független jelöltként indul a választásokon. Már a kampánykaravánokat is e forgatókönyv alapján szervezték, amelynek főszereplőjévé Markó Béla elnököt, Frunda György és Sógor Csaba szenátort jelölték ki, noha az utóbbi két jelöltet az RMDSZ vezetősége csak szeptemberben sorolta befutó helyre.
A dokumentum szerint az RMDSZ-nek kontrasztos kommunikációra kell törekednie, és a magyar–magyar szembenállást minden üzenetbe bele kell vinni. Eszerint azt kell hangoztatni, hogy az RMDSZ-listán „fiatal, dinamikus, európai csapat” szerepel, az ellenzék jelöltje viszont „kiöregedett, tradicionalista, balkáni egyén”. Utóbbi kampányeszközei „poros szlogenek”, míg az RMDSZ-éi „igényes, profi marketingeszközök”. A legnagyobb kontraszt szerint az RMDSZ üzenetközvetítői „fiatal, szakmailag felkészült, hozzáértő, a változást, az Új Szövetséget megtestesítő politikusok”, akikkel szemben „kibukott, újramelegített közéleti emberek, az Ószövetség dinoszauruszai” sorakoznak fel.
A dokumentum egyébként kitér az RMDSZ megrendelésére a nyáron készített közvélemény-kutatás eredményeire is. A felmérés szerint a romániai magyarok 76,1 százaléka bízik az RMDSZ-ben, Markó Béla és Tőkés László népszerűsége azonban egyaránt csökkent, miközben a Markóé nagyobb arányú apadást mutat. Az RMDSZ elnöke saját ismertségi körén belül 16,3 százalékot esett, ráadásul a református püspökben megbízó, és Markóval szemben bizalmatlan választók aránya 10,3 százalékkal nőtt.
A kampányterv ugyanakkor fontosnak tartja, hogy az RMDSZ levélben szólítson meg minden erdélyi magyart, aki aláírásával támogatta a szervezet EP-jelöltlistáját. A direct mailek célba juttatására azonban nemcsak az aláírók digitalizált címlistáját, hanem az Iskola Alapítvány aktuális adatbázisát is ajánlja. Az RMDSZ által működtetett szervezet adatbázisában azoknak a romániai magyar szülőknek az adatai szerepelnek, akik gyermekeik részére a magyar állam által folyósított oktatási-nevelési támogatást, illetve taneszköz-támogatást igényeltek. Kelemen Hunor ügyvezető elnök, az RMDSZ kampányfőnöke a Krónika megkeresésére elismerte a dokumentum hitelességét, ám szerinte ez csak egyike a hozzá munkatársaitól beérkezett kampányterveknek. A politikus leszögezte: az RMDSZ pozitív kampányt kíván folytatni, egyúttal hozzátette, a szövetség kizárólag a hivatalos választói névjegyzékből merít a korteshadjárat során, az egyébként általa vezetett Iskola Alapítvány adatait nem használja fel.
Szavaztak az olvasók: ez Magyar Péter legbotrányosabb kijelentése