Bírság kiszabása helyett a kötelezettségvállalás eszközét kívánja előnyben részesíteni a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a renitens vállalkozásokkal szembeni fellépéskor – hangsúlyozták a hatóság vezetői egy tegnapi háttérbeszélgetésen. Tóth Tihamér, a GVH elnökhelyettese, a Versenytanács elnökének közlése szerint a gyakorlattal olyan, a fogyasztók érdekeit szolgáló vállalásokra lehet rábírni a cégeket, amelyek előnyösek a fogyasztóknak. Példaként említette a túl magas ár megállapítása után az ügyfelek kárpótlását vagy a gyorsabb eljárást. – A telefon-előfizetéshez nem kötődő ADSL internetszolgáltatókkal szemben indított eljárásokban például az erőfölény bizonyítása miatt elhúzódó eljárás értelmetlenné teheti a beavatkozást a gyorsan változó piacon, míg a kötelezettségvállalás elfogadtatásával a közérdeket sértő magatartás gyorsan orvosolható, és a fogyasztók is jobban járhatnak – említette az elnök, aki rámutatott: míg 2006-ban 12 eljárásban, az idén mindeddig nyolcban kötelezték a szabálytalankodókat kötelezettségvállalásuk teljesítésére.
A GVH egyébiránt az idén eddig 80 fogyasztóvédelmi eljárásban 680 millió forint bírságot szabott ki, míg 2006-ban 63 eljárás keretében 1,84 milliárd forint bírságot állapított meg. A nem megfelelő piaci magatartás – a hivatal tapasztalatai szerint – a kiskereskedelmi szektorban, a mobiltelefon-szolgáltatóknál és a légitársaságok esetében a leggyakoribb.
Balatoni körkép 3.
