Függő szárnyvonalak

A MÁV-tól várja a gazdasági tárca a jövő évi vasúti menetrendi javaslatot, amely többek között azt is meghatározza, hogy mely szárnyvonalakon nem jár vonat 2008-ban. A mozdonyvezetők szakszervezete szerint a huzavona a szaktárca hozzá nem értéséről, a felelősség elől való meneküléséről árulkodik.

2007. 10. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A pazarlást felszámoló, utasbarát menetrendi javaslatot vár a MÁV Start Zrt.-től a 2008-as évre a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) – tette közzé tegnap a tárca kommunikációs főosztálya. Ez virágnyelven azt jelenti, hogy a MÁV Zrt. által a közelmúltban küldött tervezetet, amely nem tartalmaz szárnyvonalbezárást, s amely így túlterjeszkedik azon a 110 milliárdos költségvetési támogatáson, amelyet a jövő évi költségvetési javaslat tartalmaz, visszadobta a szaktárca.
Az új menetrend kidolgozására utasított MÁV-nak a közlemény megcsillantja azt a lehetőséget, hogy az állam a jövőben közszolgáltatási szerződés keretében rendeli meg az utasok elszállítását. Ez nem jelent mást, mint hogy a költségvetés ki is fizeti a MÁV-nak, amit megrendelt – szemben a ma is élő gyakorlattal, amikor az állam csak egy részét állja a költségeknek, míg a MÁV piaci hitelekkel finanszírozza önmagát, s a felhalmozódott adóssághegyet a kormány időről időre kénytelen szanálni.
A menetrendről szóló alkudozás valójában a mellékvonalak bezárásának felelősségéről szól – mondta Borsik János, a Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) ügyvezető alelnöke. A szakszervezet nem véletlenül javasolta önálló közlekedési minisztérium felállítását. A jelenlegi helyzet megmutatja ugyanis, hogy érdemi irányítás nélkül maradt a közlekedés. Borsik szerint a MÁV és a GKM versengése, hogy mint tolják egymásra a felelősséget, azért alakulhatott ki, mert a szakminisztériumnál – az egyébként üdvözlendő költséglefaragás következtében – nem maradt vasúti szakember, aki érdemben mérlegelhetné, mely szárnyvonalakon okozná a legkisebb kárt a személyszállítás megszüntetése. Az idő vészesen fogy, így remény sincs arra, hogy társadalmi vita alakulhasson ki a szárnyvonalak sorsáról.
A MÁV-on és a GKM-en kívül egyébként van még egy fontos szereplő – fejtegette Borsik János. A pénzügyi tárca, amely évről évre megakadályozta, hogy a költségvetésbe betervezzék azokat a kiadásokat, amelyek a vasút működése során felmerülnek. Hiába javasolja a GKM a közszolgáltatási szerződés megkötését, ha a feszített költségvetési helyzetre hivatkozva ezt mindig megtorpedózza a fiskális szigor.

Hol az utasjogi biztos? Marhák módjára, a kerékpártárolóba zsúfolódva kénytelenek nap mint nap munkába, iskolába járni a Győrből Budapestre közlekedő személyvonat utasai – értesült a Blikk. A vasúttársaság ugyanis jóval kevesebb kocsit köt a mozdony mögé, mint amennyire szükség volna. Az ingázók háborognak, hiszen a borsos bérletárak mellett nemcsak kényelmetlen, de balesetveszélyes utazásban van részük.
A fentihez hasonló ügyekben segíthetne az utasjogi biztos, akinek feladata éppen az lenne, hogy kivizsgálja az utaspanaszokat, valamint kikényszeríti a megfelelő utastájékoztatást, a kulturált jegyvásárlás lehetőségét, garantálja az utasbiztonságot és a mozgáskorlátozottak utazási feltételeit.
A poszt létrehozásáról a nyáron döntött a gazdasági tárca, amely akkor szakmai egyeztetést kezdeményezett a Fidesszel a vasúton utazók kényelmének fokozása érdekében. A Fidesz nevében Koszorús László vett részt a megbeszéléseken. A képviselő lapunk kérdésre elmondta, hogy az ígéretek ellenére a Fidesz törvénymódosítási javaslatát a kormánytöbbség – az Országgyűlés tegnapi plenáris ülésén épp hatodszorra – nem támogatta.
Az utasjogi biztos posztjának létrehozása is késésben van. A Magyar Vasúti Hivatalnál kérdésünkre azt közölték, hogy hamarosan, heteken belül megkezdi működését az új szószóló. A probléma csak az, hogy egy hónappal ezelőtt is ugyanígy néhány hét időtávon belül ígérték az utasjogi biztos bemutatását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.