A pazarlást felszámoló, utasbarát menetrendi javaslatot vár a MÁV Start Zrt.-től a 2008-as évre a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) – tette közzé tegnap a tárca kommunikációs főosztálya. Ez virágnyelven azt jelenti, hogy a MÁV Zrt. által a közelmúltban küldött tervezetet, amely nem tartalmaz szárnyvonalbezárást, s amely így túlterjeszkedik azon a 110 milliárdos költségvetési támogatáson, amelyet a jövő évi költségvetési javaslat tartalmaz, visszadobta a szaktárca.
Az új menetrend kidolgozására utasított MÁV-nak a közlemény megcsillantja azt a lehetőséget, hogy az állam a jövőben közszolgáltatási szerződés keretében rendeli meg az utasok elszállítását. Ez nem jelent mást, mint hogy a költségvetés ki is fizeti a MÁV-nak, amit megrendelt – szemben a ma is élő gyakorlattal, amikor az állam csak egy részét állja a költségeknek, míg a MÁV piaci hitelekkel finanszírozza önmagát, s a felhalmozódott adóssághegyet a kormány időről időre kénytelen szanálni.
A menetrendről szóló alkudozás valójában a mellékvonalak bezárásának felelősségéről szól – mondta Borsik János, a Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) ügyvezető alelnöke. A szakszervezet nem véletlenül javasolta önálló közlekedési minisztérium felállítását. A jelenlegi helyzet megmutatja ugyanis, hogy érdemi irányítás nélkül maradt a közlekedés. Borsik szerint a MÁV és a GKM versengése, hogy mint tolják egymásra a felelősséget, azért alakulhatott ki, mert a szakminisztériumnál – az egyébként üdvözlendő költséglefaragás következtében – nem maradt vasúti szakember, aki érdemben mérlegelhetné, mely szárnyvonalakon okozná a legkisebb kárt a személyszállítás megszüntetése. Az idő vészesen fogy, így remény sincs arra, hogy társadalmi vita alakulhasson ki a szárnyvonalak sorsáról.
A MÁV-on és a GKM-en kívül egyébként van még egy fontos szereplő – fejtegette Borsik János. A pénzügyi tárca, amely évről évre megakadályozta, hogy a költségvetésbe betervezzék azokat a kiadásokat, amelyek a vasút működése során felmerülnek. Hiába javasolja a GKM a közszolgáltatási szerződés megkötését, ha a feszített költségvetési helyzetre hivatkozva ezt mindig megtorpedózza a fiskális szigor.
Hol az utasjogi biztos? Marhák módjára, a kerékpártárolóba zsúfolódva kénytelenek nap mint nap munkába, iskolába járni a Győrből Budapestre közlekedő személyvonat utasai – értesült a Blikk. A vasúttársaság ugyanis jóval kevesebb kocsit köt a mozdony mögé, mint amennyire szükség volna. Az ingázók háborognak, hiszen a borsos bérletárak mellett nemcsak kényelmetlen, de balesetveszélyes utazásban van részük.
A fentihez hasonló ügyekben segíthetne az utasjogi biztos, akinek feladata éppen az lenne, hogy kivizsgálja az utaspanaszokat, valamint kikényszeríti a megfelelő utastájékoztatást, a kulturált jegyvásárlás lehetőségét, garantálja az utasbiztonságot és a mozgáskorlátozottak utazási feltételeit.
A poszt létrehozásáról a nyáron döntött a gazdasági tárca, amely akkor szakmai egyeztetést kezdeményezett a Fidesszel a vasúton utazók kényelmének fokozása érdekében. A Fidesz nevében Koszorús László vett részt a megbeszéléseken. A képviselő lapunk kérdésre elmondta, hogy az ígéretek ellenére a Fidesz törvénymódosítási javaslatát a kormánytöbbség – az Országgyűlés tegnapi plenáris ülésén épp hatodszorra – nem támogatta.
Az utasjogi biztos posztjának létrehozása is késésben van. A Magyar Vasúti Hivatalnál kérdésünkre azt közölték, hogy hamarosan, heteken belül megkezdi működését az új szószóló. A probléma csak az, hogy egy hónappal ezelőtt is ugyanígy néhány hét időtávon belül ígérték az utasjogi biztos bemutatását.
"Ez a hely a hazám" - mutatjuk az év egyik legszebb magyar dalát! - videó