Gödörben a kormányzati negyed

A kormányzati negyed építésének előkészítetlensége miatt lépett vissza a pályázók közül az egyik fő esélyes, a Sedesa spanyol építőipari óriás – értesült lapunk. A Nyugati pályaudvar mögötti terület tulajdoni viszonyainak rendezetlensége, valamint a terrorfenyegetettség riaszthatta el a beruházástól. A sikertelenség tisztáldozatot követelt a MÁV-nál is: távoznia kellett a Gyurcsány-érdekkörbe tartozó Sarlós Miklós ingatlangazdálkodási igazgatónak.

2007. 10. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Visszhangtalan maradt az a minapi bejelentés, hogy a nyolc alkalmasnak minősített jelentkezőből csak hat adott be ajánlatot a kormányzati negyed felépítésére. A megrendelésre aspirálók száma azért csökkent, mert előbb az Infopark Fejlesztési Zrt. lépett vissza, majd a spanyol Sedesa csoport kérte az ajánlattétel október 1-jei határidejének meghosszabbítását, de aztán az újabb, október 8-i határidőre sem tett már ajánlatot. A kormányzati kommunikáció szerint a beruházás ennek ellenére halad tovább a maga útján. Az úgynevezett versenypárbeszéd holnap kezdődik, decemberre pedig kiválasztják azt a céget, amely saját finanszírozásban megépítheti és negyedszázadon át üzemeltetheti a 141 milliárd forint értékű, 180 ezer négyzetméter alapterületű épületegyüttest.
*
Lapunk értesülése szerint ennél többről van szó: a Sedesa építőipari óriás azért lépett vissza a tendertől, mert hazárdjátéknak minősítette azt. A lapunkban is közzétett telekkönyvi rendezetlenségeket, valamint a terrorfenyegetettséget bizonyára nem vették félvállról, nem értékelték „Matuska Szilveszter-teóriának”, mint a program szóvivője, Láng Balázs, hiszen a madridi merényletre még jól emlékezhettek. Információink szerint a spanyolok Görözdi Györgyöt, a projekt miniszterelnöki megbízottját jelölték meg felelősnek a program előkészítetlenségéért.
Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a Sedesa volt az a cég, amely első számú esélyese volt a kormányzati negyed kivitelezésének. A spanyol csoport négy üzletágán keresztül építési vállalkozással, ingatlanbefektetéssel, valamint környezetvédelemmel és energetikával foglalkozik. A cég súlyát jelzi, hogy vezetője tagja volt az 1956-os forradalom ötvenedik évfordulójára Budapestre érkezett – II. János Károly király vezetett – spanyol delegációnak. Kimaradásával a többi beruházó is elbizonytalanodhat, hiszen ha egy ilyen fontos szereplő visszalép, mások is elgondolkodnak azon, mekkora kockázatot érdemes vállalniuk.

Tisztáldozat a vasútnál. A tervezett kormányzati negyed a MÁV Zrt. tulajdonában lévő telkekre épülne. A program lebonyolítóit azonban épp ebből adódóan érték kellemetlen meglepetések. Miként lapunk beszámolt róla, a negyed megközelítését alapvetően befolyásoló, a Ferdinánd híd környezetében lévő telkek közül több olyan jogokkal terhelt, amely megkerülhetetlenné teszi a Demján Sándor által tulajdonolt WestEnd nevű céget, valamint több telek esetében a fővárosi önkormányzatot. Arról is beszámoltunk, hogy a kormányzati negyed terrorveszély elleni védelmét kérdésessé teszi a pályaudvar közvetlen közelsége. A telkek körüli helyzet előkészítetlensége miatt kellett távoznia Sarlós Miklós ingatlangazdálkodási igazgatónak – értesült lapunk. Sarlós távozását már szeptember 28-án megjelent számunkban jeleztük, és a MÁV hivatalos közleményét megelőzően, pénteken kérdést tettünk fel ezzel kapcsolatban a vasúttársaságnak. A MÁV kommunikációs illetékesei nem cáfolták azt az értesülésünket, hogy Sarlós eltávolításának oka a kormányzati negyedben érintett telkek körüli problémák voltak.
Sarlós Miklós egyébként a Gyurcsány-érdekkör tagja: 2002-ig az Altus–Perfekt vállalatcsoporthoz tartozó LBS ECoNET Informatikai és Gazdasági Rt. igazgatója volt. A MÁV-nál azon munkálkodott, hogy a cég ingatlan vagyonának részbeni értékesítése céljából létrehozzon egy ingatlanbefektetési alapot. A kiemelt ingatlanok közé sorolta azokat, amelyeknek piaci értéke több száz millió forint, területük meghaladja az ötven hektárt, mint Budapest Rákosrendező, Józsefváros, továbbá Eger és Hatvan vasútállomásai, valamint a szegedi déli pályaudvar. Ezek sorsát egy ingatlanbefektetési alapba kívánta rendezni, amelyre befektetési jegyeket bocsátottak volna ki. A MÁV kérdésünkre korábban megerősítette, hogy az ügylet bonyolítása érdekében a Prudent–Invest Zrt. 51 százalékát képviselő részvénycsomagot a vasúttársaság megvásárolta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.