Hamilton, Alonso vagy Räikkönen?

A Forma–1 1950 óta íródó históriájában korábban nyolcszor, legutóbb azonban meglehetősen régen, 1986-ban esett meg, hogy a szezonzáró futam előtt még a pontverseny harmadik helyén álló pilóta is reménykedhetett a világbajnoki cím megszerzésében. Most újra előállt ez a helyzet, a vasárnapi Brazil Nagydíj előtt Lewis Hamiltonnak (McLaren) 107, Fernando Alonsónak (McLaren) 103, Kimi Räikkönennek (Ferrari) 100 pontja van.

2007. 10. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Késhegyre menő küzdelemben dőlt el a vb-cím már 1950-ben, hiszen az utolsó futam, az Olasz Nagydíj előtt az argentin Juan Manuel Fangiónak (Alfa Romeo) 26, az olasz Luigi Fagiolinak (Alfa Romeo) 24, honfitársának, Nino Farinának (Alfa Romeo) 22 pontja volt. Mivel az első öt helyezett 8-6-4-3-2 pontot kapott, Monzában bármelyikük világbajnok lehetett volna, ám Fangio azzal, hogy megnyerte az időmérőt, Fagiolit kiejtette a versenyből. Tudniillik abban az időben az egyes rajtkocka megszerzése is ért egy pontot, ugyanakkor a hét futamból csak a négy legjobb eredmény számított be az összesítésbe, és Fagiolinak négy második helye volt, következésképpen a zárófutamon győzelmével is csak két pontot szerezhetett volna. Fangio viszont váltóhiba miatt kiszállt, és a futamgyőztes Farina lett a világbajnok, aki addig két első és egy negyedik helyet – valamint három pole positiont – könyvelhetett el. Ez volt az első és eddig egyetlen eset, hogy valaki a harmadik helyről indulva lett világbajnok!
Jack Brabham (Cooper) 1959-ben, Graham Hill (Lotus) 1968-ban, Emerson Fittipaldi (McLaren) 1974-ben az első helyről megnyerte a vb-t, John Surtees (Ferrari) 1964-ben, Nelson Piquet (Brabham) 1981-ben és 1983-ban, Alain Prost (McLaren) pedig 1986-ban a második helyről startolva lett világbajnok. A nagy vesztesek ebben a négy évben Hill (British Racing), Carlos Reutemann (Williams), Prost (Renault) és Nigel Mansell (Williams) voltak, de 1964-ben Jim Clarkot (Lotus) is ide kell sorolni, mert ha az utolsó körben nem robban le az autója, akkor ő a világbajnok. A legtöbbet kétségkívül Brabham tette a vb-címért, mert miután az Amerikai GP-n az utolsó körben elfogyott az üzemanyaga, a negyedik helyen betolta az autóját a célba!
A legutóbbi hármas versenyfutás végén, 1986-ban Adelaide-ben Mansell 70, Prost 64, Piquet (Williams) 63 ponttal érkezett. A pontszámítás 9-6-4-3-2-1 volt, így amikor Piquet vezetett Prost és Mansell előtt, a brit közeledett első vb-címe felé. A hajrában viszont durrdefekt miatt kiesett, s végül a brazilt megelőző Prostot koronázták meg.
Így aztán Hamilton győzelmét egyáltalán nem lehet biztosra venni, s az is jelzésértékű, hogy a brit legutóbb a Kínai Nagydíjon már bebiztosíthatta volna a végső sikerét, de hibázott és kiesett. A tét számára óriási, hiszen ő lehet az első, aki újoncként nyer vb-t, s 22 évesen minden idők legfiatalabb világbajnokaként vonulhat be a történelembe. Első évében elképesztő sorozatot produkált: négyszer intették le elsőként, ötször volt második, háromszor harmadik. Ha Interlagosban legalább a második helyen végez, akkor ő világbajnok. A McLaren-Mercedes pilótája 107 ponttal áll az élen, csapattársának, az előző két vb-t megnyert spanyol Alonsónak 103, a finn Räikkönennek (Ferrari) 100 pontja van, és a 10-8-6-5-4-3-2-1 leosztásból adódóan még jó néhány variáció előállhat. Még az is, hogy mindhárman 108 ponttal zárnak (Räikkönen 2., Alonso 4., Hamilton 8. lesz), s ebben az esetben Räikkönen lenne a világbajnok, ugyanis neki van a legtöbb, öt futamgyőzelme.
Hamilton és Alonso, valamint a spanyol és csapata között rendkívül feszült a viszony, ehhez adalék, hogy a címvédő a Kínai Nagydíj után vizsgálatot kért saját istállója ellen. Sanghajban ugyanis az időmérőn a gumiabroncsai nyomását a megszokotthoz képest jóval magasabbra állították… A Nemzetközi Automobil Szövetség Interlagosba külön megfigyelőt küldött, akinek az lesz a feladata, hogy ellenőrizze, a McLarennél rendben mennek-e a dolgok. Nem sejthetjük, miként alakul a Brazil Nagydíj, de kétségkívül van rá esély, hogy megismétlődjön az 1950-es végkimenetel, és most Räikkönen legyen a „nevető harmadik”.
Addig is a tegnapi első szabadedzésen Räikkönen, a másodikon Hamilton volt a leggyorsabb.

A vb állása, pilóták: 1. Hamilton (brit, McLaren-Mercedes) 107 pont; 2. Alonso (spanyol, McLaren-Mercedes) 103; 3. Räikkönen (finn, Ferrari) 100; 4. Massa (brazil, Ferrari) 86; 5. Heidfeld (német, BMW-Sauber) 58; 6. Kubica (lengyel, BMW-Sauber) 35. Csapatok: 1. (és már világbajnok) Ferrari 186, 2. BMW-Sauber 94, 3. Renault 51, 4. Williams 28, 5.
Red Bull 24, 6. Toyota 12. (A McLaren pontjait törölték a „kémügy” miatt.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.