Így hát ugrottunk egy nagy fejest

Az egykori pécsi filmszemle hagyományait kívánta feléleszteni Gyimesi Kinga, amikor egy nemzetközi mustra szervezésébe fogott három éve a baranyai megyeszékhelyen. A pécsi filmünnepet a kultúrkormányzat a kezdetektől fogva kiemelt rendezvényként kezelte, költségvetésük az idén mégis felére csökkent. A fesztivál ügyvezető igazgatójával, Gyimesi Kingával beszélgettünk.

Muray Gábor
2007. 10. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nyolcvanas évekig Pécs volt a házigazdája a magyar szemléknek, a filmünneppel a pesti szemlét akarták visszacsábítani a városba?
– Még Toller László polgármester munkatársaként dolgoztam, amikor felvetődött, hogy egy kiállítással emlékezzünk meg a magyar filmszemle idején az egykori pécsi szemlékről, s ekkor jött az ötlet, hogy élesszük fel a város fesztiválhagyományait. Egyszerűen „nosztalgiafesztivált” szerettünk volna rendezni, ami 2004 januárjában meg is valósulhatott. Ez a Magyar Filmszemle felvezető rendezvénye volt akkoriban; olyan nagy sikerrel zajlott ez a négy nap, hogy megfogalmazódott: ebből egy állandó rendezvényt kellene létrehozni.
– Az elmúlt három évben állandóan változott a filmünnep – most már Moveast – koncepciója, a kialakulatlan arculat miatt olykor bírálják is önöket.
– Nem változott a koncepció, inkább mindig finomodott picit. A kezdetektől – az első nosztalgiafesztivált leszámítva – ezen a fesztiválon mindig is az első filmes rendezőknek szerettünk volna fórumot biztosítani, legalábbis a versenyprogramban. A versenyen kívül bővült tovább a fesztivál.
– A többi megyeszékhely néhány fesztiválszervezője azért panaszkodik, mert „Pécs túl nagyot markol, s mégis keveset fog”. A szaktárca is igazán bőkezű volt korábban a filmünneppel, ez is féltékenykedésre adhat okot.
– Két évvel ezelőtt a minisztérium végül is kiemelt rendezvénnyé nyilvánította a filmünnepet. Nincs rálátásom, hogy a többi fesztivál mennyiből gazdálkodik, én mindenesetre azt gondolom, teljesen helyén volt kezelve a fesztivál, semmivel sem kaptunk többet, mint amit megérdemeltünk volna.
– Mennyit?
– Tavaly száztízmillió volt a költségvetésünk, az idén jóval kevesebb, körülbelül hetvenmillió.
– Nem gondolkodtak el még azon, hogy egy valóban nívós, nemzetközi szinten is jól jegyzett fesztivált rendezzenek ebből a pénzből?
– Nem értem a kérdést. Ez most egy komolytalan fesztivál?
– Úgy értem, Magyarországnak olyan hivatkozási alapot teremteni, amilyen a cseheknek Karlovy Vary, a bosnyákoknak Szarajevó…
– Szerintem attól komoly egy fesztivál, hogy hova tud eljutni. A Moveastet először fel kell vezetni, meg kell ismertetni Európával, a szakmával, valamint bizonyítani kell, méltók vagyunk arra, hogy komoly fesztivállá válhassunk. Ez nem megy egyik napról a másikra. Olyan ábrándjaink nincsenek, hogy A kategóriás fesztivállá váljunk.
– Majdnem negyven film van versenyben, ezeket önök hívták meg a régió országaiból. Nem akarnak afelé mozdulni, hogy előzsűri szelektálása mellett, benevezett filmek valódi versenye lehessen Pécsett?
– Azt gondolom, minden fesztivál biztonsági körökön belül mozog. Általában az a trend, hogy előválogatnak valamilyen szempont alapján 12-15 filmet, és ezekből áll össze a versenyprogram. Most mi ugrottunk egy nagy fejest, mert menekülni csak előre érdemes. Ráadásul újítani is nagyon fontos. Ez egy kísérleti év: a koncepció lényege, hogy 2006-ban ebben a tizennégy országban készült szinte összes nagyjátékfilmet be tudjuk mutatni egy helyszínen. A versenyprogram a meghívott munkák közül az első filmekből áll össze. Meglátjuk, hogy sül el a dolog, kell-e valamit változtatni, kell-e válogatni, előzsűrizni, vagy jó ez így. Remélem, egy idő után el fogunk jutni odáig, hogy már nevezik a filmeket.
– Miért kellenek a kapcsolódó zenei rendezvények? A koncertek nagy része ugyan tömegeket vonz, de nem a filmhez, hanem el a filmtől. Miközben többletköltséget jelent.
– Nagyon fontosnak tartom a zenei rendezvényeket. Ha ez nem így lenne, nem is törekednénk rá, hogy egyre szélesítsük a fesztivál palettáját. Azt gondolom, hogy a fesztiválok általában arról szólnak, hogy bemutatnak filmeket iksz számban, s emellett nem kínálnak semmit. Nagyon sok szakmai programot próbálunk hozni azoknak az embereknek, akik itt vannak – rendezőknek, forgatókönyvíróknak, producereknek, kritikusoknak –, és szeretnénk a közönséget is szórakoztatni. S mindazokat a kiegészítő művészeti ágakat, amelyek így vagy úgy kapcsolódnak a filmhez, bekapcsolni ebbe a dologba.
– Visszatérve a támogatások megcsappanására, mi az oka annak, hogy az idén a tavalyi összeg nagyjából fele jött csak össze?
– Én nem gondolok semmi rosszra. Nem hiszem, hogy azért, mert a fesztivál ilyen-olyan okból nem érdemel nagyobb támogatottságot. Ez általános jelenség. Nemcsak a mi támogatásunk csökkent, hanem az összes kulturális rendezvényé. Nincs miből többet adni.
– A szavaiból is kitetszik, hogy hosszú távon gondolkodnak. Az Európa kulturális fővárosa (EKF-) projekt miben járul majd hozzá a Moveasthez?
– A Moveast az egyik zászlóshajója az EKF-nek, azt hiszem, ez a legfontosabb kiemelt rendezvény. Meg is kapunk ennek megfelelően minden támogatást – úgy erkölcsileg, mint anyagilag.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.