Le kellett zárni a Szabadság hidat a közúti és villamosforgalom elől a 4-es metró Fővám téri megállójához tartozó aluljáró építése miatt. Ez lehetővé teszi a híd régóta esedékes felújítását, amely lebonyolítható az alatt az idő alatt, amíg a metróépítés idején amúgy is szünetelne rajta a forgalom. A felújítás során megerősítik az acélszerkezetet, a vasbeton pályákat, kijavítják a pilléreket és a hídfőket. Átépítik az útpályát, a gyalogjárdát, rekonstruálják a műemlékeket, új díszkivilágítást építenek ki. A felújítás költségei a tervek szerint mintegy ötmilliárd forintba kerülnek. A hidat utoljára 1980-ban újították fel.
A munkálatokat a szigorú műemlékvédelmi előírások betartásával végzi majd a Hídépítő Zrt., a Vegyépszer Zrt., a Hídtechnika Kft. és a Közgép Zrt. alkotta Szabadság híd konzorcium. A beruházás teljes összegéből 336 millió forint plusz áfa értékű a Fővárosi Vízművek saját beruházása, amelynek során a vízcsöveket korszerűsítik. Ezt a munkát a Vegyépszer Zrt. végzi – mondta lapunknak a projekt főmérnöke, Nagy Sándor.
A szerkezeti elemek cseréjével párhuzamosan zajlik a hídon átvezető négy, nagy átmérőjű ivóvízvezeték cseréje, amelynek felújítása legutóbb 1951-ben történt meg. Kényes és bonyolult munka a különleges, korrózió elleni védelemmel kívül-belül ellátott csövek befűzése az acélszerkezetbe. A csöveket a cég 10 méteres darabokban kapja, ezeket kell akkora méretűre szabni, ami illeszkedik a kereszttartók méretéhez. Ezután a csöveket össze kell hegeszteni, ami nem könnyű munka, hiszen a varratokat belülről is védeni kell a korróziótól. Ehhez pedig a szakembereknek be kell kúszniuk a munkadarab belsejébe. Ez azért lehetséges, mert a csövek belső átmérője 59 centiméter, falvastagságuk pedig 10 milliméteres. A varratokat alaposan megvizsgálják, át is világítják annak érdekében, hogy megállapítsák: nem tartalmaznak-e apró repedéseket, zárványokat. S csak ezután kezdődhet el a szigetelés. Belülről ivóvízálló, kívülről egy milliméter vastagságú, poliuretán, korrózióvédő bevonattal látják el a hídon lévő, mintegy 1360 méter hosszúságú csővezetéket. Külön feladat a híd alakját követő, azaz íves alakú csövek rögzítése. A hídszerkezet a terhelés és a hőmérséklet-változás hatására mozog, ezért annak érdekében, hogy ez a mozgás ne károsítsa a csöveket, tágulásra képes elemeket, úgynevezett kompenzátorokat építenek be a csővezetékbe.
A Vegyépszer másik fontos feladata az új pályalemez és járda szigetelése. Nagy Sándor főmérnök elmondta: a híd szerkezete úgy épül fel, hogy a szemmel is látható, parttól partig érő, két acél főtartót kereszttartókkal rögzítik. A kereszttartókat öt sorban hossztartók kötik össze. Ezek tartják a vasbeton pályalemezt, a villamossíneket. A pályalemezt a sózás és a kipufogógázok korróziós hatása ellen szigeteléssel kell ellátni. A legkorszerűbb szigetelési eljárást használják majd a Szabadság hídon: a kész betonfelületre legalább kétmilliméteres vastagságú, forrón szórt, poliuretán műgumi réteget hordanak fel, amelyre közvetlenül rá lehet dolgozni az aszfaltrétegeket. Ezzel a szigetelési eljárással toldásmentesen lehet folytonos, repedésáthidaló védőréteget kialakítani, és minden csatlakoztatást műszakilag korrekt módon megoldani a víznyelőknél, szegélyeknél és a dilatációknál. A műgumi fontos tulajdonsága, hogy rendkívül rugalmas, és ezt a tulajdonságát nem veszíti el szélsőséges körülmények között, hosszú idő elteltével sem. Az autópályák hídjait ma már kizárólag ilyen technológiával készíti a Vegyépszer – mondta Nagy. A kész szigetelésre azután védő, kötő és kopó aszfaltrétegek kerülnek.
Felújítják a hídőrházakat is. Javítani és tisztítani kell a kőszerkezeteket, a vakolt felületeket, a nyílászárókat, a kovácsoltvas előtetőtartókat, de belülről is megújulnak az épületek: a közműveket is beleértve lesz teljes a rekonstrukció. Az északi hídőrház a felújítás befejezése után továbbra is kiállítási helyiségként működik, amelyben a híd történetéről mutatnak be állandó tárlatot. A déli hídőrházban ma a hídmester irodája működik, valamint innen lehet lejutni a rakpart szintjén lévő vízműházba, ahol a hídon átvezető ivóvízcsövek összekapcsolódnak a pesti oldal vízvezetékrendszerével.
A főmérnök elmondta még, hogy a Szabadság hídon a Vegyépszer Zrt. által végzett munkák a teljes felújítás mintegy 15 százalékát teszik ki, összesen 540 millió forint értékben, az átadásra 2008. október végéig kerül sor.
"Ez a hely a hazám" - mutatjuk az év egyik legszebb magyar dalát! - videó