Magyarázat nélküli vasútrombolás

Bár a tavaszi vonalbezárások sem hoztak megtakarítást, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) újabb vonalak megszüntetéséről döntött. Egyelőre nem látni, hogy a bezárásokkal hogyan lesz gyorsabb és tisztább a tömegközlekedés, ahogyan Kóka János korábban megígérte. A leállított vonalak mentén élők ugyanis rosszabb buszközlekedésre panaszkodnak, és a környezetvédelem ügye is csorbát szenved. A társadalmi egyeztetés ismét elmarad, a „békákat ezúttal sem kérdezik meg a mocsár lecsapolásáról”.

Velkei Tamás
2007. 10. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Más európai országokban már fölismerték, hogy a közúti közlekedés okozta környezetszenynyezés a vasút fejlesztésével csökkenthető leginkább. Ezzel szemben, mint arról lapunk is beszámolt, a GKM december 9-től – ha a tiltakozás hatására nem térnek jobb belátásra – újabb huszonegy vasútvonalon szünteti meg a személyszállítást. – Pedig a gépjárművek károsanyag-kibocsátása nyolcszorosa a vasúténak, a vonatközlekedés zajterhelése negyede a közútinak, az összes zajszennyezésből a vasútra mindössze hat százalék jut – mutatott rá kérdésünkre Somodi Mária, a Magyar Közlekedési Klub (MKK) titkára.
Somodi Mária szerint Magyarországon az egységes közösségi közlekedési rendszer, amelyben a Volán-buszok ráhordják a távolabbra utazó embereket a környezetbarát vasútra, csak álom. A gazdasági és közlekedési tárca reformígéreteivel ellentétben a tény az, hogy még a tavasszal megszüntetett tizennégy vasútvonal helyébe lépő Volán-járatok sem a fővonali vonatokhoz, hanem többnyire a távolsági buszokhoz csatlakoznak. Tehát a vonalbezárásokkal a vasút a fővonalakon is utasokat veszít.
A most halálra ítélt huszonegy vonal közül több Észak-Magyarországon található. Az érintett települések polgármestereit holnapra Szécsénybe hívták társadalmi egyeztetésre, azonban a meghívón a vonalak megszüntetését az Észak-magyarországi Regionális Közlekedésszervezési Iroda tényként közölte. Ipolytarnóc polgármestere, Szabó Tibor 21 pontból álló levélben tiltakozott Kóka János miniszternél. Azt a választ kapta: a gazdaságtalan vonatközlekedést a gazdaságos busznak kell felváltania. A polgármester tapasztalata azonban az, hogy a Volán inkább kivonul, mint pótol. – Aki kátrányköpködő buszokat vezényel az utakra, az bűncselekményt követ el – fakadt ki a polgármester. A GKM közleményben azt írja: „Azzal vágtak bele a vasúti közlekedés reformjába, hogy a vasút racionális, az igényekhez illeszkedő menetrend szerint gyorsabb, pontosabb, tisztább, vonzóbb szolgáltatásokkal álljon az utazók rendelkezésére.” Mégis szembetűnő, hogy a GMK sajtófőnöke, Ábrahám Gergely elutasította azt a kérésünket, hogy nevezzen meg egy olyan minisztériumi illetékest, aki képes elmagyarázni olvasóinknak, hogy a vonalbezárások miként szolgálják a gyorsabb, tisztább tömegközlekedést, és melyek azok a mellékvonalak, ahol a „reform” kezdetekor tett miniszteri ígéret szerint korszerűsítés, felújítás indul. – Zajlanak az egyeztetések, s míg ezek nem fejeződtek be, nem kívánnak a sajtó kérdéseire reagálni – mondta Ábrahám. Hamarosan viszont nyomtatják az új menetrendet, így aligha lesz idő az érdemi társadalmi vitára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.