Más európai országokban már fölismerték, hogy a közúti közlekedés okozta környezetszenynyezés a vasút fejlesztésével csökkenthető leginkább. Ezzel szemben, mint arról lapunk is beszámolt, a GKM december 9-től – ha a tiltakozás hatására nem térnek jobb belátásra – újabb huszonegy vasútvonalon szünteti meg a személyszállítást. – Pedig a gépjárművek károsanyag-kibocsátása nyolcszorosa a vasúténak, a vonatközlekedés zajterhelése negyede a közútinak, az összes zajszennyezésből a vasútra mindössze hat százalék jut – mutatott rá kérdésünkre Somodi Mária, a Magyar Közlekedési Klub (MKK) titkára.
Somodi Mária szerint Magyarországon az egységes közösségi közlekedési rendszer, amelyben a Volán-buszok ráhordják a távolabbra utazó embereket a környezetbarát vasútra, csak álom. A gazdasági és közlekedési tárca reformígéreteivel ellentétben a tény az, hogy még a tavasszal megszüntetett tizennégy vasútvonal helyébe lépő Volán-járatok sem a fővonali vonatokhoz, hanem többnyire a távolsági buszokhoz csatlakoznak. Tehát a vonalbezárásokkal a vasút a fővonalakon is utasokat veszít.
A most halálra ítélt huszonegy vonal közül több Észak-Magyarországon található. Az érintett települések polgármestereit holnapra Szécsénybe hívták társadalmi egyeztetésre, azonban a meghívón a vonalak megszüntetését az Észak-magyarországi Regionális Közlekedésszervezési Iroda tényként közölte. Ipolytarnóc polgármestere, Szabó Tibor 21 pontból álló levélben tiltakozott Kóka János miniszternél. Azt a választ kapta: a gazdaságtalan vonatközlekedést a gazdaságos busznak kell felváltania. A polgármester tapasztalata azonban az, hogy a Volán inkább kivonul, mint pótol. – Aki kátrányköpködő buszokat vezényel az utakra, az bűncselekményt követ el – fakadt ki a polgármester. A GKM közleményben azt írja: „Azzal vágtak bele a vasúti közlekedés reformjába, hogy a vasút racionális, az igényekhez illeszkedő menetrend szerint gyorsabb, pontosabb, tisztább, vonzóbb szolgáltatásokkal álljon az utazók rendelkezésére.” Mégis szembetűnő, hogy a GMK sajtófőnöke, Ábrahám Gergely elutasította azt a kérésünket, hogy nevezzen meg egy olyan minisztériumi illetékest, aki képes elmagyarázni olvasóinknak, hogy a vonalbezárások miként szolgálják a gyorsabb, tisztább tömegközlekedést, és melyek azok a mellékvonalak, ahol a „reform” kezdetekor tett miniszteri ígéret szerint korszerűsítés, felújítás indul. – Zajlanak az egyeztetések, s míg ezek nem fejeződtek be, nem kívánnak a sajtó kérdéseire reagálni – mondta Ábrahám. Hamarosan viszont nyomtatják az új menetrendet, így aligha lesz idő az érdemi társadalmi vitára.
Orbán Viktor szövetségese kemény üzenetet küldött, Brüsszel nem fog örülni
