Megtizedelik a vasúti menetrendet

Tíz százalékkal kell csökkentenie a vonalak számát a MÁV-nak a jövő évi menetrendben – derül ki egy dokumentumból. A leépítés most huszonegy szárnyvonalat érint.

2007. 10. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztériumtól (GKM) kapott írásbeli rendelkezés szerint a 2007–2008-as menetrend tervezésekor a MÁV Startnak 10 százalékos kínálatcsökkentést kell végrehajtania, és azt a menetrend tervezetében meg kell jeleníteni – olvasható abban a levélben, amelyet a cég működtetési vezérigazgató-helyettese írt a pályavasúti üzletág főigazgatójának. Matéczné Németh Ágnes ebben emlékeztette Szamos Alfonzot, hogy a személyszállítás ideiglenes szüneteltetésére javasoltak közül eddig 14 vonalon vezettek be ideiglenes üzemszünetet ez év márciusában. Az elvárt kínálatcsökkentés elérése érdekében további 21 vonalon, illetve vonalszakaszon a személyszállítás ideiglenes szüneteltetésére tesznek javaslatot a GKM-nek.
– A mellékletben felsorolt vasúti vonalak megszüntetése olyan kistelepülések tömegközlekedését lehetetleníti el, amelyeknek szinte az egyetlen kitörési pont a turizmus lehetőségeinek kihasználása – reagált a hírre Fónagy János, az Orbán-kormány közlekedési minisztere.
*
A Fidesz képviselője ebből a szempontból különösen érthetetlennek nevezte Szilvásvárad vagy Villány vasúti elérhetőségének megszüntetését. Fónagy emlékeztetett arra, hogy a korábbi szárnyvonalbezárások sem hozták meg a várt megtakarításokat a vasúttársaság számára. Ezért szerinte ezek a döntések vidék- és emberellenesek, ráadásul gazdasági racionalitásuk is megkérdőjelezhető.
Az ellenzéki politikus mellett tiltakoztak az érintett települések vezetői is. A Balassagyarmat– Ipolytarnóc vasútvonal által érintett falvak és városok polgármesterei értesüléseink szerint levéllel fordulnak a miniszterelnökhöz, Kóka János gazdasági és közlekedési, valamint Fodor Gábor környezetvédelmi miniszterhez, amelyben a vasúti személyszállítás tervezett megszüntetése ellen tiltakoznak. Mint azt Szabó Tibor ipolytarnóci polgármester megkeresésünkre közölte, a szárnyvonal felszámolásáról szóló hírek rendkívül elkeserítik és felháborítják az érintett települések lakóit, mivel az ő megkérdezésük nélkül, a fejük fölött döntenek. – Társadalmi egyeztetést tartanak arról, hogy bezárják a vasutat, ami nem más, mint színjáték, hiszen már döntöttek – hangoztatta Szabó, aki szerint az elmúlt évek turisztikai és környezetvédelmi fejlesztései is a vasút megtartását indokolnák.
Nemcsak politikusok, de szakmai befektetők is úgy látják, nem a bezárás az egyetlen lehetséges megoldás az alacsony forgalmú vonalakon. Erről tanúskodik az amerikai RailWorld társaság elnöke, Edward Burkhardt véleménye is, aki a Figyelőnetnek adott interjújában elmondta, az Egyesült Államokban 1980 előtt a vasút ugyanazokkal a problémákkal nézett szembe, amelyekkel most a magyarországi. A megoldás: korszerűsítés, fejlesztés, ami felszívja azokat az embereket, akik – például az informatikai rendszer fejlesztése nyomán – feleslegessé válnak. Az amerikai cég érdeklődik a bezárt magyar mellékvonalak üzemeltetése iránt. Ha csak szolid nyereséget érhetnek is el ezzel, már megéri, hiszen az emberek munkát kapnak, a tulajdonosok pedig növelhetik a céget – fejtegette az elnök.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.