Tátrai Miklós államtitkár legutóbb azt mondta, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőben nem lesz semmiféle hierarchia az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV), a Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI) és a Nemzeti Földalapkezelő (NFA) között. Mégis, szinte teljes egészében az ÁPV vezetését vették át. Nem visszatetsző ez?
– A törvény az NFA-t emeli ki: ott azt mondja, hogy a szervezeten belül ki kell alakítani egy, a feladatot ellátó szervezetet. De úgy vélem, hogy mind a KVI feladatai, mind az ÁPV feladatai annyira eltérők, hogy az egységes szervezeten belül mégis egy részben önálló szervezetként kell működniük.
– Az Állami Számvevőszék évek óta elmarasztaló megállapításokat tesz a vagyonkezelésre. Mit tud ön tenni azért, hogy ez a jövőben ne így legyen?
– Terveim szerint a számvevőszékkel nagyon jó lesz az együttműködés. A felügyelettel nemcsak az ellenőrzés során kell együttműködni, hanem a mindennapi munkánkat is úgy kell végeznünk, hogy az ÁSZ ellenőrzési kötelezettsége azzal folyamatosan szinkronban legyen. Ugyanakkor a felügyelőbizottság folyamatosan segíti ezt a tevékenységet. Leendő elnökként elsősorban a segítség és az együttműködés oldaláról közelítem ezt meg.
– A megállapított szabálytalanságok eddig főként csak az ÁSZ-nak szúrtak szemet. Nem félő az, hogy egy nagyobb szervezetben ezek még inkább eltűnnek?
– Amennyiben a nyilvántartások nem elég korszerűek, nem ellenőrizhetők azonnal, akkor ennek nagyobb az esélye. Viszont úgy látom, hogy egy hatékony, friss információkat biztosító rendszerben a folyamatba épített ellenőrzés is megvalósítható. Mindent el fogok követni azért, hogy egyrészt a folyamatban lévő ügyeket minél hamarabb lezárjuk, másfelől pedig olyan korszerű eszközöket tudjunk biztosítani a működéshez, amelyek lehetővé teszik, hogy a tanács naprakészen tájékozódhasson az ügyekről. Ennek bizonyára több lépcsője lesz, de a feltételeket illetően szeretnék már január 31-re komoly előrehaladást elérni. A törvény pedig 2008. december 31-i határidővel kötelez minket arra, hogy készítsünk mérleget az egységes szervezet egészére vonatkozóan.
– Az új vagyontörvény értelmében eléggé megritkult a tartós állami tulajdont tartalmazó lista. Lehet számítani egy nagyobb privatizációs hullámra?
– Nem számítok arra, hogy nagymértékű privatizációs tevékenység következik. Azt gondolom, hogy az új tanács feladata a vagyon működtetése, a vagyongazdálkodás és annak hatékonyságának növelése, annak világos bemutatása a társadalom számára. Nem vagyok az ellen, hogy olyan vagyonelemeket, amelyekre nincs szükség, azokat értékesítsük. De alapvetően azt gondolom, hogy lehet az állami vagyont magas színvonalon, nagy hatékonysággal működtetni.
– Az MNV vezérigazgatójának, Tátrai Miklósnak jogában áll majd 500 millió forintig egyedül dönteni. Az igazgatótanács részéről lesz-e efölött valamiféle kontroll?
– Törvény rendelkezik arról, hogy a tanácsnak milyen döntési hatásköre van, milyen felelősséggel tartozik, s ugyanakkor a működtető szervezet vezetésének minden tevékenységéről minden ülésen be kell számolnia. A tanácsnak lesz lehetősége arra, hogy véleményezzen, kifogásoljon, de én nem számítok arra, hogy élnie kellene ezzel a jogával. Természetesen ha szükség lesz rá, akkor élünk vele.
Ismét a magyar versenyhivatal célkeresztjébe került a Booking
