Mérsékelt privatizáció?

Nem számít újabb privatizációs hullámra Nagy János, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőt irányító tanács elnöke. A három vagyonkezelő összevonásából létrejött szervezet vezetője átláthatóbb vagyonkezelést és a folyamatban lévő ügyek mielőbbi lezárását ígéri.

Dékány Lóránt
2007. 10. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tátrai Miklós államtitkár legutóbb azt mondta, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőben nem lesz semmiféle hierarchia az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV), a Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI) és a Nemzeti Földalapkezelő (NFA) között. Mégis, szinte teljes egészében az ÁPV vezetését vették át. Nem visszatetsző ez?
– A törvény az NFA-t emeli ki: ott azt mondja, hogy a szervezeten belül ki kell alakítani egy, a feladatot ellátó szervezetet. De úgy vélem, hogy mind a KVI feladatai, mind az ÁPV feladatai annyira eltérők, hogy az egységes szervezeten belül mégis egy részben önálló szervezetként kell működniük.
– Az Állami Számvevőszék évek óta elmarasztaló megállapításokat tesz a vagyonkezelésre. Mit tud ön tenni azért, hogy ez a jövőben ne így legyen?
– Terveim szerint a számvevőszékkel nagyon jó lesz az együttműködés. A felügyelettel nemcsak az ellenőrzés során kell együttműködni, hanem a mindennapi munkánkat is úgy kell végeznünk, hogy az ÁSZ ellenőrzési kötelezettsége azzal folyamatosan szinkronban legyen. Ugyanakkor a felügyelőbizottság folyamatosan segíti ezt a tevékenységet. Leendő elnökként elsősorban a segítség és az együttműködés oldaláról közelítem ezt meg.
– A megállapított szabálytalanságok eddig főként csak az ÁSZ-nak szúrtak szemet. Nem félő az, hogy egy nagyobb szervezetben ezek még inkább eltűnnek?
– Amennyiben a nyilvántartások nem elég korszerűek, nem ellenőrizhetők azonnal, akkor ennek nagyobb az esélye. Viszont úgy látom, hogy egy hatékony, friss információkat biztosító rendszerben a folyamatba épített ellenőrzés is megvalósítható. Mindent el fogok követni azért, hogy egyrészt a folyamatban lévő ügyeket minél hamarabb lezárjuk, másfelől pedig olyan korszerű eszközöket tudjunk biztosítani a működéshez, amelyek lehetővé teszik, hogy a tanács naprakészen tájékozódhasson az ügyekről. Ennek bizonyára több lépcsője lesz, de a feltételeket illetően szeretnék már január 31-re komoly előrehaladást elérni. A törvény pedig 2008. december 31-i határidővel kötelez minket arra, hogy készítsünk mérleget az egységes szervezet egészére vonatkozóan.
– Az új vagyontörvény értelmében eléggé megritkult a tartós állami tulajdont tartalmazó lista. Lehet számítani egy nagyobb privatizációs hullámra?
– Nem számítok arra, hogy nagymértékű privatizációs tevékenység következik. Azt gondolom, hogy az új tanács feladata a vagyon működtetése, a vagyongazdálkodás és annak hatékonyságának növelése, annak világos bemutatása a társadalom számára. Nem vagyok az ellen, hogy olyan vagyonelemeket, amelyekre nincs szükség, azokat értékesítsük. De alapvetően azt gondolom, hogy lehet az állami vagyont magas színvonalon, nagy hatékonysággal működtetni.
– Az MNV vezérigazgatójának, Tátrai Miklósnak jogában áll majd 500 millió forintig egyedül dönteni. Az igazgatótanács részéről lesz-e efölött valamiféle kontroll?
– Törvény rendelkezik arról, hogy a tanácsnak milyen döntési hatásköre van, milyen felelősséggel tartozik, s ugyanakkor a működtető szervezet vezetésének minden tevékenységéről minden ülésen be kell számolnia. A tanácsnak lesz lehetősége arra, hogy véleményezzen, kifogásoljon, de én nem számítok arra, hogy élnie kellene ezzel a jogával. Természetesen ha szükség lesz rá, akkor élünk vele.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.