A fuvarozók szerint nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket a közlekedési kormányzatnak az az intézkedése, amellyel úthasználati díj fizetésére kötelezte a D4-es kategóriába tartozó nehéz teherautókat országszerte 500 kilométernyi főút 42 szakaszán áprilisban. Lapunk kérdésére a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium az intézkedés életbe léptetésekor azt nyilatkozta: az a céljuk, hogy ahol van párhuzamos gyorsforgalmi út, ott a nehéz gépjárműveket annak használatára ösztönözzék, ahol pedig nincs ilyen, ott megfizettessék velük az útpályát ért károkat. Nos, a gyorsforgalmi útra való terelés nem valósult meg, hiszen a Magyar Közút (MK) Kht. a változások hatálybalépésével egy időben kezdett két hónapos forgalomszámláláson alapuló vizsgálata szerint a díjasítás után egy százaléknál kevesebb eltérés tapasztalható a nehéz tehergépjárművek közlekedési szokásaiban. Ennek kétféle olvasata lehet. Az egyik – mondta el lapunk kérdésére Sződi Zsolt, az MK szóvivője, hogy a matricásítás hatására nem kerülnek nagy számban a fuvarozók az alsóbb rendű, nem fizetős utak felé. A másik olvasat, ahogy azt a Független Hírügynökség által idézett, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének társelnöke, Galambos István mondta, hogy a várakozásokkal szemben alig csökkent a kamionforgalom azokon a településeken, ahol a kamionok már csak úgy hajthatnak át, hogy megveszik az autópálya-matricát.
A fuvarozók szerint mindez azért történt, mert sok településre másképpen nem tudnak eljutni. Például hiába menne szívesen autópályán egy szállítmányozó a fővárosból Zalaegerszegre, ha erre a megyeszékhelyre nem vezet sztráda. Ilyenkor kénytelen igénybe venni a 86-os utat, ami díjfizetős, de ettől ott nem csökken a forgalom, az ott élőket érő környezeti terhelés semmivel sem kisebb. Igaz, a költségvetés matricabevétele nőtt. Ezt az információt Winkler-Virág András, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. szóvivője is megerősítette lapunknak. Mint mondta, a D4-es kategória matricaeladásai áprilistól észrevehetően megemelkedtek, vélhetően az új díjfizetős szakaszok belépésével.
Az áprilisban díjfizetés alá vont útszakaszok többségén nem halad át településen a teherforgalom. Ez- alól két kivétel volt: a 2-es főút Vác és Dunakeszi közötti szakasza, valamint a 43-as számú főút Szeged és Makó között – mondta el Sződi Zsolt, az MK szóvivője. A Dunakanyarban a nyári forgalomszámlálás adatainak ismeretében kitiltották a nehéz teherautókat a településeken áthaladó „régi” 2-es főútról, azok csak a korábban 2/A, jelenleg M2 nevű gyorsforgalmi úton közlekedhetnek. A román határ felé vezető 43-as menti települések akkor mentesülnek a kamionforgalomtól, ha átadják a tervezett kerülő utat.
A következő három évre szóló bérmegállapodás is azt jelzi, hogy középtávon is javul a tervezhetőség a gazdaságban