Nem ért célt a díjasítás?

Nem érte el a célját a főútszakaszok díjasítása, mert a nehéz teherautók alig egy százalékkal használják kevesebbet az érintett útvonalakat – állítják a fuvarozók. Igaz, nem is kerülik el a fizetős szakaszokat – vélekedik a Magyar Közút Kht. A matricabevétel kétségtelenül nőtt.

2007. 10. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A fuvarozók szerint nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket a közlekedési kormányzatnak az az intézkedése, amellyel úthasználati díj fizetésére kötelezte a D4-es kategóriába tartozó nehéz teherautókat országszerte 500 kilométernyi főút 42 szakaszán áprilisban. Lapunk kérdésére a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium az intézkedés életbe léptetésekor azt nyilatkozta: az a céljuk, hogy ahol van párhuzamos gyorsforgalmi út, ott a nehéz gépjárműveket annak használatára ösztönözzék, ahol pedig nincs ilyen, ott megfizettessék velük az útpályát ért károkat. Nos, a gyorsforgalmi útra való terelés nem valósult meg, hiszen a Magyar Közút (MK) Kht. a változások hatálybalépésével egy időben kezdett két hónapos forgalomszámláláson alapuló vizsgálata szerint a díjasítás után egy százaléknál kevesebb eltérés tapasztalható a nehéz tehergépjárművek közlekedési szokásaiban. Ennek kétféle olvasata lehet. Az egyik – mondta el lapunk kérdésére Sződi Zsolt, az MK szóvivője, hogy a matricásítás hatására nem kerülnek nagy számban a fuvarozók az alsóbb rendű, nem fizetős utak felé. A másik olvasat, ahogy azt a Független Hírügynökség által idézett, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének társelnöke, Galambos István mondta, hogy a várakozásokkal szemben alig csökkent a kamionforgalom azokon a településeken, ahol a kamionok már csak úgy hajthatnak át, hogy megveszik az autópálya-matricát.
A fuvarozók szerint mindez azért történt, mert sok településre másképpen nem tudnak eljutni. Például hiába menne szívesen autópályán egy szállítmányozó a fővárosból Zalaegerszegre, ha erre a megyeszékhelyre nem vezet sztráda. Ilyenkor kénytelen igénybe venni a 86-os utat, ami díjfizetős, de ettől ott nem csökken a forgalom, az ott élőket érő környezeti terhelés semmivel sem kisebb. Igaz, a költségvetés matricabevétele nőtt. Ezt az információt Winkler-Virág András, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. szóvivője is megerősítette lapunknak. Mint mondta, a D4-es kategória matricaeladásai áprilistól észrevehetően megemelkedtek, vélhetően az új díjfizetős szakaszok belépésével.
Az áprilisban díjfizetés alá vont útszakaszok többségén nem halad át településen a teherforgalom. Ez- alól két kivétel volt: a 2-es főút Vác és Dunakeszi közötti szakasza, valamint a 43-as számú főút Szeged és Makó között – mondta el Sződi Zsolt, az MK szóvivője. A Dunakanyarban a nyári forgalomszámlálás adatainak ismeretében kitiltották a nehéz teherautókat a településeken áthaladó „régi” 2-es főútról, azok csak a korábban 2/A, jelenleg M2 nevű gyorsforgalmi úton közlekedhetnek. A román határ felé vezető 43-as menti települések akkor mentesülnek a kamionforgalomtól, ha átadják a tervezett kerülő utat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.