Nem lehet bliccelni az autópályán?

Kis szemfülességgel könnyedén kijátszható a matricás autópályadíj-rendszer. A több száz millió forintos szisztéma nem tesz különbséget motorkerékpárok, kamionok és személyautók között, csak azt figyeli, hogy a járművek rendszámához tartozik-e bármilyen érvényes matrica. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. szerint ugyanakkor következmények nélkül senki sem bliccelhet

Bodacz Péter
2007. 10. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Könnyen, csekély lebukási eséllyel kijátszható a matricás autópályadíj-rendszer, így csak az autóstársadalom jó szándékának köszönhető, hogy becslések szerint mindössze 2-3 százalékos bliccelési aránnyal kell számolnia az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-nek (a fel nem derített esetekről természetesen nincs kimutatás). A Népszabadság tegnapi cikke szerint a több száz millió forintért kiépített kamerás ellenőrző hálózat nem tökéletes: csak azt figyeli, hogy a kamera előtt elhaladó járműhöz tartozik-e bármilyen érvényes matrica, így nem képes kiszűrni azt, ha például egy kamion szélvédőjére a 10 200 forintos heti matrica helyett a 2550 forintos, személygépkocsira érvényes vignetta került. A jelenlegi rendszer szerint az ilyen visszaélésre csak úgy derülhetne fény, ha a belügyi adatbázisokból minden esetben lekérnék a járművek adatait. Jelenleg ez csak akkor történik meg, ha a kamerás ellenőrzésen már fennakadt a bliccelő. Az ÁAK ugyanakkor a fix- és a mobilkamerás ellenőrzés mellett előre be nem jelentett mobilcsoportos és időszakos terelésekkel is ellenőrzi a jogosultságot, ám ezek ritkasága miatt lebukásra így is kicsi az esély. Az egyetlen komoly elrettentő mód így csak a borsos – akár 100 ezer forintos – bírság lehet.
– Ma Magyarországon senkinek nem lehet büntetlenül bliccelni az autópályán, aki megpróbálja, az biztosan lebukik. Ismerjük ezt a lehetőséget, így ha szükséges, akkor csak egy gombnyomás, és működésbe lép a minden autóra kiterjedő ellenőrzés – reagált megkeresésünkre az ÁAK szóvivője. Winkler-Virág András tájékoztatása szerint a rendszer jól működik, olyannyira, hogy az alacsony bliccelési ráta kapcsán Európa-szerte magyar példáról beszélnek. Mint mondta, egy ellenőrzési struktúra sohasem attól jó, hogy 100 százalékos, a hangsúly sokkal inkább a visszaélések minimális szinten való tartására helyeződik. Példaként a németországi rendszert említette, ahol az útdíj fizetésére köteles kategóriának csak 10 százalékát ellenőrzik, a lógás pedig emellett is minimális. – A matricával való visszaélések maximális kiszűrésére a kamerás figyelőrendszerben is van mód. Az adatvédelmi ombudsman ajánlása szerint azonban saját adatbázist nem vezethetünk, ezért van szükség a belügyi nyilvántartóból való lekérdezésre, ami rendkívül sokba kerül, autónként 900 forintos költséget jelent az ÁAK-nak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.