Több autót adnak vissza a lízingelők

Csécsi László
2007. 10. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem tájékoztatják kellő alapossággal a pénzintézetek a lízingszerződéseket aláíró ügyfeleiket – hangzott el a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) tegnapi sajtótájékoztatóján. 2007 első felében 25 ezer gépjármű került vissza a lízingcégekhez, mert az adósok nem tudták finanszírozni a kiadásokat. Tavaly egész évben 40 ezer autót vettek vissza a lízingcégek.
Varga Csaba, a PSZÁF főigazgatója úgy véli, a gépkocsivásárlások csökkenése miatt élesedő piaci helyzet jelentősen kockázatosabbá tette a konstrukciókat. A társaságok lazítottak a finanszírozási feltételeiken, minimális önrészre vagy roncsautó-beszámításra is hajlandók szerződést kötni, sőt a no casco konstrukciók elterjedésével már az ügyletet védő biztosítást sem követelik meg. A futamidők is jelentősen megnyúltak, elérhetik akár a 10 évet is. A következő néhány évben növekedhet a bedőlő szerződések száma – figyelmeztetett Schiffer Péter, a PSZÁF főigazgató-helyettese. Az élesedő verseny ugyanis olyan konstrukciókat hív életre, amelyekkel azok az ügyfelek is gépkocsihoz juthatnak, akik valójában nem engedhetik meg maguknak a jármű és a szerződés kiadásait.
További kockázatot jelent, hogy júniusban már a szerződések 79 százaléka devizaalapú volt. A jelenlegi erős forinttal sokak nyerhetnek, ám a magyar fizetőeszköz gyengülésével jelentősen emelkedhetnek a törlesztőrészletek. Csalókák lehetnek az első időszakban kevesebb, majd később magasabb törlesztőrészlettel operáló konstrukciók is, ezek szintén meggondolatlanná tehetik az ügyfeleket.
A casco nélküli finanszírozás szintén lehetetlen helyzetet teremthet, hiszen ha az autót ellopják vagy tönkremegy, a biztosító nem téríti meg a kárt, s az ügyfél jármű nélkül marad, míg a díjat tovább kell fizetnie.
A felügyelet felhívta rá a cégek figyelmét, hogy a minimális önrésszel rendelkezők finanszírozása túl magas kockázatot jelent, mivel a fedezetül szolgáló gépjármű értéke a futamidő nagy része alatt kevesebb, mint a követelt összeg, tehát az ügyfél fizetésképtelensége esetén a finanszírozó jár rosszul. Húsz százalék önerő alatt nem szabadna szerződést kötniük a társaságoknak – jelentette ki Varga Csaba. Ugyanilyen okból problematikus, ha a szerződés futamideje meghaladja az autó amortizációját. A felügyelet szerint új jármű esetén a 6 évesnél hosszabb futamidő már jelentős kockázatot hordoz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.