Zsigmond kori remekek

2007. 10. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vannak dolgok, amelyekre csak a szakértők tudnak magyarázatot adni. Csak éppen az a kérdés, hogy kielégíti-e azokat, akiknek szól. Például a nagyközönséget.
Ez az egyik nagy talánya annak az 1969 óta már minden második évben Brüsszelben, illetőleg Belgiumban megrendezett Europaliának, amelyen most, októbertől jövő februárig az Európai Unió huszonhét tagja állíthat ki. A kérdés nevezetesen az, hogy a Nagy műhely – A művészet útja Európában címmel megrendezett főkiállítást miért a Szépművészetek Palotájának meglehetősen elhanyagolt benyomást keltő épületében rendezték, amikor a pár száz méterrel arrébb fekvő Szépművészeti Múzeum sokkal méltóbb helye lehetne ennek a kiállításnak. Ott egyébként éppen Rubens remekei láthatók.
Mindenesetre aki átverekszi magát a Nagy műhely kiállítótermeibe, annak kétségtelen kárpótlást nyújt az új szempontok szerint megrendezett kiállítás. Ahol – ellentétben a hagyományos felfogással – nem a kiállított tárgyak, hanem a művészek és a műtárgyak mai szemmel is elképesztő mozgása válik hangsúlyossá az egykori Európában. Amely mozgás egyfajta „európai kulturális teret” hozott létre a római birodalom bukásától a felvilágosodás, a „fény” századáig, s a hosszú korszak művészeti kölcsönhatását tizennégy teremben mutatják be, háromszázharminchat műalkotás – közöttük negyedszázadnyi magyar műremek – felhasználásával. A magyar látogatóknak minden bizonnyal a VIII-as teremben dobban meg különösen hevesen a szíve, ahol angol, francia és holland felirat hirdeti (érdemes szó szerint idézni): „1974-ben a budai Várban látványos felfedezések révén igen érdekes szobrok váltak láthatóvá. Ezek azt mutatják, hogy Zsigmond, Magyarország királya, a Szent Római Birodalom császára nagy műhelyt hozott létre azért, hogy palotáját hatalmas szoborsorozattal ékesítse. A munka ismeretlen okokból megszakadt, a szobrokat soha nem tették helyükre. A felfedezett töredékek stílusa azonban némi betekintést nyújt a széles európai merítésre, amellyel Zsigmond a kivitelezőket toborozta (Franciaországból és a Birodalom déli részéből)”. A töredékeket egyébként a Budapesti Történeti Múzeum bocsátotta az Europalia rendelkezésére, amelynek magyar részről Sólyom László köztársasági elnök a patrónusa.
Az Europalia igen vaskos programfüzete – nyilván az adott ország rendezőjétől, vagyis Magyarországon a Brüsszeli Magyar Kulturális Intézet igazgatójától, Petőcz Györgytől kapott anyagok alapján – országok szerint is kiemel egyes eseményeket. A magyar rendezvényeket kínáló négyoldalas ismertetést három fénykép illusztrálja: Würtz Kláráé, Horgas Eszteré és a Schilling Árpád igazgatása alatt működő Krétakör Színház egyik nem nevesített szereplőjéé.
Az idei Europalia az első, ahol nem egyetlen ország kapta a főszerepet, hanem azon a 27 uniós ország osztozik. Mindenesetre a nagy művészeti fesztiválon kívül is van miért Belgiumba és főként Brüszszelbe látogatni: október végéig tart nyitva az Európai szecesszió bölcsője, Brüsszel című kiállítás, amelynek során a látogatóknak megnyitnak tizennégy, különben lakatlan házat is, és az év végéig várja az érdeklődőket a Bécs– Brüsszel – a szecesszió évei címet kapott kiállítás is, amely bemutatja, milyen hatást gyakorolt az Ausztriában a XX. század elején kibontakozott stílus Nyugat-Európa többi országára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.