Ha Békés megyében napjainkban egy vasútbarát polgár a térképre néz, nem várja örömteli látvány: lassacskán több a megszüntetésre ítélt szárnyvonal itt, mint a megmaradó. Ha a Kóka János vezette minisztérium rendelkezése érvénybe lép, a Viharsarok keleti és déli részén a múlté lesz a Szarvas–Kisszénás–Kondoros, a Kisszénás–Orosháza–Mezőhegyes, az Orosháza–Szentes és a Battonya–Mezőhegyes–Újszeged vonal. (Tehát a Csongrád megyeiek sem járnak jól.) S hogy a felsorolás teljes legyen, odalesz a Vésztő–Körösnagyharsány szakasz is.
Különös fintora a sorsnak, hogy Csanádi István, Mezőhegyes polgármestere a Vasutas Települések Szövetségének elnöke. Mint ahogy az is kissé furcsa egybeesés, hogy elődje, Kaszai János, Vésztő polgármestere volt. A sárréti várost régóta vasutas-településként tartják számon, ahol százak (közvetve ezrek) megélhetését jelenti ez a szakma. Csanádi István sem vádolható tétlenséggel, már nem az első fórumot szervezte a témában, a felhívásokat, közleményeket az illetékeseknek és az érintetteknek címezve. A legutóbbi tájékoztató emblémájaként fekete szalagos koszorú csúfította a fából készült makettvonatot. A szomorú híreket hallva a régi Csanád vasutasai kilátásba helyezték, hogy tiltakozó akciókat szerveznek a felháborodott lakosság részvételével, s elmennek a polgári engedetlenségig, ha a közlekedési tárca vezetése nem áll el szándékától.
– Nagyon sajnálnám, ha Orosházán át nem járhatnék vonattal a szegedi egyetemre – feleli a szarvasi állomáson Schindler Boglárka. – Vasárnap délután megyek vissza, pénteken este pedig jövök haza. Fogalmam sincs, miféle számlálási adatok alapján döntöttek, ugyanis amikor én utazom, majdnem mindig tele a kocsi – mondja felháborodottan a fiatal lány. – A szárnyvonalak felszámolása tönkreteszi a Békés megyei emberek életét – vélekedik Samu Tamás Gergő. – Nem hagyjuk magunkat! Akciókat is tervezünk, egy engedetlenségi mozgalomtól sem ijedünk meg – mondja.
Másik 38 vonal is veszélyben. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium 38 vasútvonal esetében tartja indokolatlannak, hogy az országos hálózatban működtesse tovább – közölte tegnap Felsmann Balázs, a tárca infrastruktúráért felelős szakállamtitkára. Ezek a vonalak az érintett önkormányzatok kezdeményezésére térségi vasútvonallá átminősítve tovább működhetnek, bár ismerve az önkormányzatok eladósodottságát, ennek a valószínűsége kicsi. (D. Z.)
Idős űrhajósok: az asztronautikában nem csak a húszéveseké a világ
