Békés megye harcol vasútvonalaiért

A huszonegy megszüntetendő vasúti szárnyvonal harmadában érintett Békés megye, amit nem fogadnak el az itteniek. Ha kell, a polgári engedetlenségig is elmennek.

V. Fehér József
2007. 11. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha Békés megyében napjainkban egy vasútbarát polgár a térképre néz, nem várja örömteli látvány: lassacskán több a megszüntetésre ítélt szárnyvonal itt, mint a megmaradó. Ha a Kóka János vezette minisztérium rendelkezése érvénybe lép, a Viharsarok keleti és déli részén a múlté lesz a Szarvas–Kisszénás–Kondoros, a Kisszénás–Orosháza–Mezőhegyes, az Orosháza–Szentes és a Battonya–Mezőhegyes–Újszeged vonal. (Tehát a Csongrád megyeiek sem járnak jól.) S hogy a felsorolás teljes legyen, odalesz a Vésztő–Körösnagyharsány szakasz is.
Különös fintora a sorsnak, hogy Csanádi István, Mezőhegyes polgármestere a Vasutas Települések Szövetségének elnöke. Mint ahogy az is kissé furcsa egybeesés, hogy elődje, Kaszai János, Vésztő polgármestere volt. A sárréti várost régóta vasutas-településként tartják számon, ahol százak (közvetve ezrek) megélhetését jelenti ez a szakma. Csanádi István sem vádolható tétlenséggel, már nem az első fórumot szervezte a témában, a felhívásokat, közleményeket az illetékeseknek és az érintetteknek címezve. A legutóbbi tájékoztató emblémájaként fekete szalagos koszorú csúfította a fából készült makettvonatot. A szomorú híreket hallva a régi Csanád vasutasai kilátásba helyezték, hogy tiltakozó akciókat szerveznek a felháborodott lakosság részvételével, s elmennek a polgári engedetlenségig, ha a közlekedési tárca vezetése nem áll el szándékától.
– Nagyon sajnálnám, ha Orosházán át nem járhatnék vonattal a szegedi egyetemre – feleli a szarvasi állomáson Schindler Boglárka. – Vasárnap délután megyek vissza, pénteken este pedig jövök haza. Fogalmam sincs, miféle számlálási adatok alapján döntöttek, ugyanis amikor én utazom, majdnem mindig tele a kocsi – mondja felháborodottan a fiatal lány. – A szárnyvonalak felszámolása tönkreteszi a Békés megyei emberek életét – vélekedik Samu Tamás Gergő. – Nem hagyjuk magunkat! Akciókat is tervezünk, egy engedetlenségi mozgalomtól sem ijedünk meg – mondja.

Másik 38 vonal is veszélyben. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium 38 vasútvonal esetében tartja indokolatlannak, hogy az országos hálózatban működtesse tovább – közölte tegnap Felsmann Balázs, a tárca infrastruktúráért felelős szakállamtitkára. Ezek a vonalak az érintett önkormányzatok kezdeményezésére térségi vasútvonallá átminősítve tovább működhetnek, bár ismerve az önkormányzatok eladósodottságát, ennek a valószínűsége kicsi. (D. Z.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.