Hiba megszüntetni a pályaudvarokat

A jelenleginél jóval nagyobb közlekedési káosz szakadhat Budapestre, ha a ma még a város központjához közel lévő fejpályaudvarokat ingatlanhasznosítási okokból a külső területekre száműzi a közlekedési minisztérium és a MÁV – állítja Szálka Miklós közlekedési szakértő.

2007. 11. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem túlzás azt mondani, hogy a tűzzel játszanak azok, akik a magyar főváros szerencsés történelmi adottságát, vagyis azt, hogy a vasút a nagy pályaudvarok révén a város belső részére behozza az utasokat, pillanatnyi érdekek miatt meg akarják változtatni – mondta lapunk kérdésére Szálka Miklós közlekedési szakértő, korábban több cikluson át a fővárosi Fidesz képviselője. Ennek ellenére a MÁV Zrt. vezérigazgatósága, illetve a közlekedési kormányzat régóta tervezi több fővárosi fejpályaudvar megszüntetését és az ingatlan más célú hasznosítását. Erre utal, hogy a MÁV Kelenföldi Pályaudvar Ingatlanfejlesztési Kft. néven húszmillió forint törzstőkével ingatlanfejlesztő projektcéget alapított. Eddig két hasonlót hozott létre a vasúttársaság, a Józsefváros Pályaudvar Fejlesztő Kft.-t, illetve a Rákosrendező Pályaudvar Kft.-t, mindkettőt márciusban jegyezte be a cégbíróság.
A fejpályaudvarok közül először a Déli pályaudvar megszüntetése került szóba azzal, hogy a Kelenföldi pályaudvar, illetve az ott kialakítandó intermodális – vasúti, közúti, metró-, villamos- és autóbusz-közlekedési csomópont veszi át a szerepét. A Nyugati pályaudvar kiköltöztetése – amelyet lapunk szeptember 29-én, a médiában elsőként szellőztetett meg – azért került szóba, mert a kormányzati negyed különféle okokból nem épülhet egy szabadtéri, működő, nagyvárosi pályaudvar mellé. A kormányszóvivő lapunk kérdésére megerősítette, hogy háromféle terv létezik a vasút eltüntetésére a leendő épületegyüttes közeléből. Az első, hogy a felszín alá bújtatják a vágányokat. Ezt a megoldást támogatja a nyertes tervező Janesch Péter építész is. Ennek leginkább a terület adottságai mondanak ellent. Lapunk értesülései szerint ugyanis a Nyugati tér környékén a talaj nedvességtartalma rendkívüli, a 3-as metró alagútjából is rendszeresen szivattyúzzák a vizet. A másik szóba került megoldás, hogy hídszerkezetekkel nagy területen lefedik a vágányokat, a harmadik pedig az, hogy Rákosrendező állomásra telepítik ki a pályaudvart.
Elképesztő, hogy miközben a világ nagyvárosaiban mindent elkövetnek az autósok kötött pályára tereléséért, a magyar politikusok száműzni akarják a fejpályaudvarokat a város belső részeiből – állítja Szálka Miklós. – Dédapáinknak, nagyapáinknak köszönhetjük, hogy a vidékről vagy az agglomerációból érkező MÁV-utasok ma a nagykörúti villamosokkal vagy a metróval folytathatják az útjukat. Rossz belegondolni, hány utast veszítene a vasút, ha a vonatok a külvárosban, metrócsatlakozás nélkül érnének Budapestre. Ráadásul ha ők is autóba ülnének, az a közlekedés teljes csődjét okozná.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.