Nem túlzás azt mondani, hogy a tűzzel játszanak azok, akik a magyar főváros szerencsés történelmi adottságát, vagyis azt, hogy a vasút a nagy pályaudvarok révén a város belső részére behozza az utasokat, pillanatnyi érdekek miatt meg akarják változtatni – mondta lapunk kérdésére Szálka Miklós közlekedési szakértő, korábban több cikluson át a fővárosi Fidesz képviselője. Ennek ellenére a MÁV Zrt. vezérigazgatósága, illetve a közlekedési kormányzat régóta tervezi több fővárosi fejpályaudvar megszüntetését és az ingatlan más célú hasznosítását. Erre utal, hogy a MÁV Kelenföldi Pályaudvar Ingatlanfejlesztési Kft. néven húszmillió forint törzstőkével ingatlanfejlesztő projektcéget alapított. Eddig két hasonlót hozott létre a vasúttársaság, a Józsefváros Pályaudvar Fejlesztő Kft.-t, illetve a Rákosrendező Pályaudvar Kft.-t, mindkettőt márciusban jegyezte be a cégbíróság.
A fejpályaudvarok közül először a Déli pályaudvar megszüntetése került szóba azzal, hogy a Kelenföldi pályaudvar, illetve az ott kialakítandó intermodális – vasúti, közúti, metró-, villamos- és autóbusz-közlekedési csomópont veszi át a szerepét. A Nyugati pályaudvar kiköltöztetése – amelyet lapunk szeptember 29-én, a médiában elsőként szellőztetett meg – azért került szóba, mert a kormányzati negyed különféle okokból nem épülhet egy szabadtéri, működő, nagyvárosi pályaudvar mellé. A kormányszóvivő lapunk kérdésére megerősítette, hogy háromféle terv létezik a vasút eltüntetésére a leendő épületegyüttes közeléből. Az első, hogy a felszín alá bújtatják a vágányokat. Ezt a megoldást támogatja a nyertes tervező Janesch Péter építész is. Ennek leginkább a terület adottságai mondanak ellent. Lapunk értesülései szerint ugyanis a Nyugati tér környékén a talaj nedvességtartalma rendkívüli, a 3-as metró alagútjából is rendszeresen szivattyúzzák a vizet. A másik szóba került megoldás, hogy hídszerkezetekkel nagy területen lefedik a vágányokat, a harmadik pedig az, hogy Rákosrendező állomásra telepítik ki a pályaudvart.
Elképesztő, hogy miközben a világ nagyvárosaiban mindent elkövetnek az autósok kötött pályára tereléséért, a magyar politikusok száműzni akarják a fejpályaudvarokat a város belső részeiből – állítja Szálka Miklós. – Dédapáinknak, nagyapáinknak köszönhetjük, hogy a vidékről vagy az agglomerációból érkező MÁV-utasok ma a nagykörúti villamosokkal vagy a metróval folytathatják az útjukat. Rossz belegondolni, hány utast veszítene a vasút, ha a vonatok a külvárosban, metrócsatlakozás nélkül érnének Budapestre. Ráadásul ha ők is autóba ülnének, az a közlekedés teljes csődjét okozná.
Szánthó Miklós levelet írt David Pressman távozó nagykövet-aktivistának