Franciaország nem épít tovább autópályákat, legfeljebb körgyűrűket a városok köré, jelentette be a minap Jean-Louis Borloo környezetvédelmi miniszter egy ökológiai csúcsfórumon, amelyen a franciák azt is felvetették, a jövő érdekében csak végső esetben szabad fejleszteni a légi, illetve a közúti közlekedést, mivel e kettő a legkörnyezetszennyezőbb forma.
A franciáknál 17,1 kilométer autópálya jut ezer négyzetkilométerre. Ezzel a világranglista ötödik helyére kerültek egy 2005-ben a szállítási infrastruktúra területén végzett versenyképességi felmérés szerint. (Magyarország közepes osztályzatot kapott.) A francia kormány most azt tervezi, hogy 2010–11-re nemcsak leállítják az új autópálya-építést, de kitiltják a kamionokat is a sztrádákról, és vasútra rakják őket. Ennek érdekében 2020-ig kétezer kilométer új TGV-, azaz gyorsvasúti pályaszakasz épül.
Nálunk az M0-s körgyűrűn nemrég hét kamion ütközött össze. Az M3-as autópályán hétfőn úgy rohant egymásnak és gyulladt ki két kamion, hogy a tűzoltók csak utóbb vették észre, maguk közé gyűrtek egy személyautót is. A bent ülőknek esélyük sem volt az életben maradásra, szénné égtek.
A magyar kormány autópályákat épít, ami nem baj – adjunk esélyt azoknak, akiket eddig a rossz infrastruktúra okozta hátrányok sújtottak. (Ami baj: ezt úgy teszi, hogy nincs rá pénze.) És – köszönhetően Kóka miniszter országvíziójának – egymás után szünteti meg a vasútvonalakat. A vasutunk ugyanis nem gazdaságos, márpedig egy vérliberálisnak ez a szempont a vezérlő csillaga. Valójában az állami vasút a kormányok számára jól fejhető óriástehén, így senkinek nem volt soha erős szándéka, hogy korlátok közé terelje. Amikor pedig kiderült, hogy a tehén tovább nem fejhető (nemcsak fejni, etetni is kellett volna), rossz vállalkozásnak nyilvánították.
Lehet, hogy mire ideér Párizs üzenete, élelmes megélhetési polgárok már a síneket is felszedik. Legfeljebb néhány holtvágányt hagynak meg.
Magyarellenes üzenetek és gyújtogatás Kárpátalján
