Nem is volt várható, hogy gyorsabban haladunk, mivel nehéz munka egy hajó kiemelése – tájékoztatta lapunkat Kruppa Ferenc, a meghasadt és félig elsüllyedt Regnitzet működtető Fluvius Kft. ügyvezetője.
Mint emlékezetes, szerdán reggel megroppant a Regnitz nevű, magyar tulajdonban lévő hajó gerince a Duna németországi szakaszán, Regensburg kikötőjében. Egyelőre valószínűnek tűnik, hogy rakodás közben történt hiba, a járműre vasércet emeltek, amikor megsüllyedt a középső része.
A hajó tatjában körülbelül tízezer liter üzemanyag és nagyjából ezer liter fűtőolaj volt, ezt azonban mára biztonságba helyezték, tudta meg a távirati iroda. A rendőrség szóvivője szerint a balesetben valószínűleg a szállító jármű viszonylag magas kora is szerepet játszhatott. Tegnap búvár vizsgálta meg az elsüllyedt hajó sérülését, valamint azt is, hogy a hajótest középső, eltört része ráfeküdt-e a folyó fenekére. A hideg időjárás miatt kellemetlen a merülés, a szakember csupán rövid időt tölthet a Duna felszíne alatt. A feladat most az, hogy a repedés körülhatárolása után kiszorítsák a vizet a megemelkedő járműből. Mivel az eleje és a vége is a víz felett maradt, erre van is esély.
A mentés költségeit a biztosító állja, ezért a helyszínen tartózkodó szakemberük dönt arról, miképpen emeljék ki a Regnitzet a folyóból. A keletkezett hasadékot nagyságától és elhelyezkedésétől függően hegesztéssel vagy ponyvával lehet betömni. Utóbbi esetben az anyagot kifeszítik a hajótest alatt, és rászorítják a keletkezett hasadékra, majd kiszivattyúzzák a beömlött vizet. Egy német cég szekrényt építene a megtört rész fölé, ezzel víztelenítené a hajót. Az is felmerült, hogy egy másik vízi járműre emelnék rá a pórul járt Regnitzet. Biztonságosan kirakodták a hajó vasérc rakományát, ami a balesetet okozta. Még nincsenek pontos adatok a kár nagyságáról, a biztosítócég szakértője állapítja meg a veszteség pontos mértékét is.
Magyarországon is egymillió felett keresett orvosként a tiszás Kulja András
