Sofőrsztrájk és -tüntetés

Somogy megyében reggel sztrájkkal, Budapesten délben tüntetéssel adtak nyomatékot többek között a korkedvezményes nyugdíjazást érintő követeléseiknek tegnap a buszsofőrök.

Bákonyi Ádám
2007. 11. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tiltakozó demonstrációt tartott a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) Budapesten a Szociális és Munkaügyi Minisztérium épülete előtt, mert az érdekképviselet szerint az autóbusz- és teherautó-vezetők korkedvezményes nyugdíjával kapcsolatos jogszabály több pontban diszkriminatív. – A kormány packázik a típusfüggőséggel, miközben a buszvezetők vásárra viszik a bőrüket – mondta Borsik János, az Autonóm Szakszervezeti Szövetség elnöke a tüntetésen. A jelenlegi jogszabály szerint az autóbusz-vezetőknek járó korkedvezményes nyugdíjat attól teszik függővé, hogy a sofőr milyen járművet vezet. A kedvezmény valamennyi 1992 előtt gyártott busz vezetőjének jár, az azóta forgalomba kerülők esetében csak azokra, amelyekre – műszaki adatai alapján – a Közlekedési Főfelügyelet engedélyezi.
A mintegy ezer, elsősorban volános, illetve BKV-s buszvezető, karbantartó előtt az Autonómok elnöke hangsúlyozta: minden buszsofőr megérdemli a korkedvezményes nyugdíjat, hiszen nincs különbség az autóbuszok között, mindegyiken megterhelő a folyamatos vezetés, az állandó ülő testhelyzet és a rázkódás, a szoros menetidő és a megnövekedett forgalom okozta stressz.
*
A kormány a korkedvezmény ügyében is feladta a baloldali értékeket – jegyezte meg Borsik. A Közúti Közlekedési Szakszervezet petíciót juttatott el a szaktárcának, amelyben a típusfüggőség eltörlését, a karbantartók és a tehergépjármű-vezetők felvételét követeli a korkedvezményre jogosító jegyzékbe. Az érdekképviselet azt akarja, hogy a kormány vonja vissza a korkedvezményes nyugdíj módosítási tervezetét, ami alapján a munkáltatókra hárulna a korkedvezmény-biztosítási járulék megfizetése. Úgy vélik, a kormány ezzel a foglalkoztatók és a munkavállalók közé helyezi át a konfliktust. Az ötmillió tagot számláló Szállítási Dolgozók Nemzetközi és Európai Szövetsége levélben kérte Gyurcsány Ferenc kormányfőt, hogy kezdeményezzen tárgyalásokat a típusfüggőség eltörléséről.
A petíciót átvevő Herczog László úgy fogalmazott: nem lehet cél, hogy olyan munkahelyek működjenek, amelyek egészségkárosodást okoznak a munkavállalóknak, ezért a korkedvezmény-biztosítási járulékkal a munkáltatókat akarják érdekeltté tenni abban, hogy tegyék egészségessé a munkakörülményeket. Ha ezt elérik, akkor ott már nem kell fizetni ezt a járulékot.

Munkabeszüntetés Somogyban. Bár a Kaposvári Munkaügyi Bíróság hétfői döntésével törvénysértőnek ítélte a Kapos Volán szakszervezetének kedd reggelre meghirdetett figyelmeztető sztrájkját, az igazukat kereső somogyi buszsofőrök tegnap a kétórás leállásukkal egész délelőttre megbénították a megye közlekedését. A közlekedési társaság 400 buszvezetője támogatta a munkabeszüntetést, közülük több mint 200 szolgálatban lévő sofőr vett részt a sztrájkban, amely a Kapos Volán valamennyi ezen időpontban közlekedő, mintegy 260 járatát érintette – közölte Dobi István, a sztrájkot meghirdető Közúti Közlekedési Szakszervezet kaposvári elnöke. – Ha a munkaügyi tárcától rövid időn belül nem kapunk választ, fokozzuk a nyomásgyakorlást – közölte. (G. J. A.)
A Volánról egyebek a 13. oldalon

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.