Tiltakozó demonstrációt tartott a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) Budapesten a Szociális és Munkaügyi Minisztérium épülete előtt, mert az érdekképviselet szerint az autóbusz- és teherautó-vezetők korkedvezményes nyugdíjával kapcsolatos jogszabály több pontban diszkriminatív. – A kormány packázik a típusfüggőséggel, miközben a buszvezetők vásárra viszik a bőrüket – mondta Borsik János, az Autonóm Szakszervezeti Szövetség elnöke a tüntetésen. A jelenlegi jogszabály szerint az autóbusz-vezetőknek járó korkedvezményes nyugdíjat attól teszik függővé, hogy a sofőr milyen járművet vezet. A kedvezmény valamennyi 1992 előtt gyártott busz vezetőjének jár, az azóta forgalomba kerülők esetében csak azokra, amelyekre – műszaki adatai alapján – a Közlekedési Főfelügyelet engedélyezi.
A mintegy ezer, elsősorban volános, illetve BKV-s buszvezető, karbantartó előtt az Autonómok elnöke hangsúlyozta: minden buszsofőr megérdemli a korkedvezményes nyugdíjat, hiszen nincs különbség az autóbuszok között, mindegyiken megterhelő a folyamatos vezetés, az állandó ülő testhelyzet és a rázkódás, a szoros menetidő és a megnövekedett forgalom okozta stressz.
*
A kormány a korkedvezmény ügyében is feladta a baloldali értékeket – jegyezte meg Borsik. A Közúti Közlekedési Szakszervezet petíciót juttatott el a szaktárcának, amelyben a típusfüggőség eltörlését, a karbantartók és a tehergépjármű-vezetők felvételét követeli a korkedvezményre jogosító jegyzékbe. Az érdekképviselet azt akarja, hogy a kormány vonja vissza a korkedvezményes nyugdíj módosítási tervezetét, ami alapján a munkáltatókra hárulna a korkedvezmény-biztosítási járulék megfizetése. Úgy vélik, a kormány ezzel a foglalkoztatók és a munkavállalók közé helyezi át a konfliktust. Az ötmillió tagot számláló Szállítási Dolgozók Nemzetközi és Európai Szövetsége levélben kérte Gyurcsány Ferenc kormányfőt, hogy kezdeményezzen tárgyalásokat a típusfüggőség eltörléséről.
A petíciót átvevő Herczog László úgy fogalmazott: nem lehet cél, hogy olyan munkahelyek működjenek, amelyek egészségkárosodást okoznak a munkavállalóknak, ezért a korkedvezmény-biztosítási járulékkal a munkáltatókat akarják érdekeltté tenni abban, hogy tegyék egészségessé a munkakörülményeket. Ha ezt elérik, akkor ott már nem kell fizetni ezt a járulékot.
Munkabeszüntetés Somogyban. Bár a Kaposvári Munkaügyi Bíróság hétfői döntésével törvénysértőnek ítélte a Kapos Volán szakszervezetének kedd reggelre meghirdetett figyelmeztető sztrájkját, az igazukat kereső somogyi buszsofőrök tegnap a kétórás leállásukkal egész délelőttre megbénították a megye közlekedését. A közlekedési társaság 400 buszvezetője támogatta a munkabeszüntetést, közülük több mint 200 szolgálatban lévő sofőr vett részt a sztrájkban, amely a Kapos Volán valamennyi ezen időpontban közlekedő, mintegy 260 járatát érintette – közölte Dobi István, a sztrájkot meghirdető Közúti Közlekedési Szakszervezet kaposvári elnöke. – Ha a munkaügyi tárcától rövid időn belül nem kapunk választ, fokozzuk a nyomásgyakorlást – közölte. (G. J. A.)
A Volánról egyebek a 13. oldalon
Menczer Tamás: Brüsszel hallgat Sebestyén József agyonverésével kapcsolatban
