Várhatóan ezer-kétezer Volán-buszsofőr demonstrál ma a Szociális és Munkaügyi Minisztérium előtt az úgynevezett típusfüggőség eltörlését követelve. Ennek lényege, hogy az autóbusz-vezetőknek járó korkedvezményt a sofőr által használt jármű típusától teszik függővé. A jogszabály szerint a kedvezmény valamennyi 1992 előtt gyártott busz vezetőjének jár, az azóta forgalomba kerülők esetében csak azokra, amelyekre – műszaki adatai alapján – a Közlekedési Főfelügyelet engedélyezi. Az érintettek szerint viszont valójában nincs különbség az autóbuszok között, hiszen mindegyiken megterhelő a folyamatos vezetés, az állandó ülő testhelyzet és a rázkódás – ezek gerincbántalmakat, érrendszeri problémákat okoznak –, a szoros menetidő és a megnövekedett forgalom okozta stressz.
– Elkerülhető lett volna a Somogy közlekedését megzavaró, ma reggeli kétórás sztrájk, ha Lamperth Mónika szociális és munkaügyi miniszter kijelöli azt a tárgyalódelegációt, amellyel megvitathattuk volna az immár tíz éve húzódó sérelmünket, s ha a 2004. évi szakszervezeti demonstráció során tett korkedvezmény-felülvizsgálati ígéretét betartja a kormány – állítja Dobi István, a Közúti Közlekedési Szakszervezet Kapos Volán zrt.-s alapszervezetének elnöke. Ma reggel a kaposvári távolságiautóbusz-állomáson négyszáz somogyi buszvezető követeli a nyugdíjazás szempontjából hátrányos és az esélyegyenlőséget súlyosan sértő típusfüggőség eltörlését.
– Ha az az autóbusz-vezető kapna nyugdíjbavonulási korkedvezményt, aki korszerűtlen, például légkondicionáló nélküli járművet vezet, talán elfogadható volna a korkedvezmény. Két, egyazon útvonalon közlekedő autóbusz-vezető közül paradox módon az élvez hat év kedvezményt, aki egy komfortos, minden munkavédelmi előírásnak megfelelő járművet vezet, miközben aki egy öreg, korszerűtlen, légkondicionáló készülék nélküli busz volánjánál ül negyvenfokos nyári melegben, és azzal Somogy egyik végétől a másikig közlekedik, például Barcstól Siófokig, az nem élvez korkedvezményt – avat be a 2010-ig tervezett, változatlan gyakorlatba a Kapos Volán Zrt. szakszervezetének elnöke. Dobi István a szakszervezet követelésének nemzetközi támogatottságát egy levéllel illusztrálta, amelyben az ötmillió munkavállalót összefogó Szállítási Dolgozók Nemzetközi Szövetségének főtitkára, az angol David Cockroft a magyar kormányfő beavatkozását kéri a buszsofőrök sérelmének orvoslására.
Válogatottunk hősét megdöbbentette, mit tettek a bírók a címvédő elleni meccsen
