Az Egészségügyi Minisztérium nem tart ettől, s a betegszállítási feladatok csökkenésével magyarázza az ideinél alacsonyabb költségvetési támogatást. A tervek szerint az idei 24 milliárd forint helyett jövőre 22,9 milliárd forintból kellene gazdálkodnia a mentőszolgálatnak.
– Ki kell egészíteni az előirányzatot – jelentette ki Göndöcs Zsigmond, az OMSZ vezetője. Erről tárgyalunk az Egészségügyi Minisztériummal – tette hozzá. A főigazgató diplomatikusan válaszolt lapunk azon kérdésére, hogy milyen következményei lehetnek annak, ha nem kapnak pluszpénzt. Azt mondta: az ő feladatuk az, hogy a döntéshozók által meghatározott költségvetési előirányzatot betartsák. Ehhez persze súlyos takarékossági intézkedésekre lesz szükség – ismerte el. Azt azonban már nem akarta részletezni, hogy pontosan milyen intézkedésekre gondol, de annyit elmondott, hogy többek között létszámcsökkentésről lehet szó.
*
Toma Lajos, a Mentődolgozók Önálló Szakszervezetének vezetője szerint is alultervezett a jövő évi költségvetési előirányzat. Ha a jelenlegi tervezeten nem sikerül változtatni, akkor elkerülhetetlen lesz a létszámcsökkentés – vélekedett. Persze nem feltétlenül egyszeri, nagyarányú elbocsátásra kell gondolni, hiszen van a létszámcsökkentésnek egy kevésbé látványos, kevésbé konfrontatív formája is, mégpedig az, ha a megüresedő álláshelyeket nem töltik be – hívta fel a figyelmet.
Az Egészségügyi Minisztérium lapunk kérdésére a következőkkel indokolta a jövő évi alacsonyabb költségvetési előirányzatot: az OMSZ-nél csökkent a betegszállítási tevékenység, hiszen az alternatív betegszállítók egyre több feladatot látnak el. Mivel a betegszállítás a mentőszolgálat esetében veszteséges tevékenység volt, a feladatcsökkenés tulajdonképpen forrásbővülést jelent. A működőképesség megőrzéséhez külön intézkedésre nincs szükség, hiszen a rendelkezésére álló forrás – az előzőekben leírtak figyelembevételével – nem kevesebb az előző évinél. Hozzátették, hogy a sürgősségi ellátás fejlesztésére a jövő évtől várhatóan európai uniós források is felhasználhatók lesznek.
Toma Lajos azonban ezzel kapcsolatban azt mondta: az uniós források csak beruházásokra használhatók fel, működtetésre nem. – De mit ér például egy új mentőállomás, ha nem tudnak hozzá új autót biztosítani, csak máshonnan átcsoportosítani? – tette fel a kérdést. Azzal sem értett egyet, hogy a betegszállítási tevékenység csökkenése miatt lényegesen kevesebb lenne az OMSZ kiadása. A betegszállítást korábban is csak szabad kapacitása terhére végezte az OMSZ, ráadásul csak azokkal a járművekkel és azzal a személyzettel, amelyik a mentésben is részt vett. Tehát a mentősök csak akkor szállíthattak beteget, ha éppen nem volt riasztásuk. A tevékenység csökkenésével azonban legfeljebb a betegszállítás benzinköltségét lehetett megspórolni, a dolgozók bérét nem. Hiszen nekik akkor is rendelkezésre kell állniuk, ha éppen nincs riasztás – vélekedett.
Magyar Péter mellébeszélt, nem válaszolt arra a kérdésre, ki a Soros-ügynök