Ma bontják fel a MÁV Cargo Zrt. privatizációs pályázatán versenyben maradt négy konzorcium árajánlatát.
A MÁV tájékoztatása szerint az árajánlatokat tartalmazó lezárt borítékok a pályázati anyagok beérkezését követően közjegyzői letétbe kerültek, s ma reggelig ott is maradtak. A pályázóknak az árborítékok bontása előtt lehetőségük nyílt a borítékok sértetlenségének ellenőrzésére. A cég értékelőbizottsága csak ezt követően bontja fel a borítékokat, s kezdi meg az árajánlatok értékelését.
Ennek ellenére a CNBC amerikai televíziós társaság már közzétette, hogy mi rejlik a titkosan kezelt borítékokban. Hogy értesüléseik megbízhatók voltak-e, arra még ma fény derül. A CNBC szerint a már korábban is esélyesnek tartott osztrák–magyar konzorcium 388 millió eurót – 99,7 milliárd forintot – ajánlott a Magyar Államvasutak áruszállító részlegéért. Az amerikai televíziós társaság információi szerint az osztrák Rail Cargo Austria és a magyar–osztrák GySEV ajánlata a legmagasabb, őket az amerikai– holland New World Resources Transport konzorcium követi 350 millió eurós – 89,9 milliárd forintos – ajánlattal. Azt még nem lehet tudni, hogy az említett társaságokon kívül még versenyben lévő szlovák Slavia Capital vezette konzorcium mennyivel javította eredeti 325 millió eurós – napi áron 83 milliárd forintos – ajánlatát.
Ha a CNBC értesülései helytállók, akkor az a sajátos helyzet alakul ki, hogy az állami tulajdonú MÁV Cargo Zrt.-t két másik, ugyancsak állami cég konzorciuma „privatizálja”. Az osztrák Rail Cargo Austria az osztrák állami vasút, az ÖBB tulajdona, míg a GySEV osztrák–magyar állami tulajdon. (Az 1872-es alapító okiratát I. Ferenc József, „Isten kegyelméből Ausztriai császár és Magyarország apostoli királya” szentesítette.) Az MC Solution, a tender korábbi szakaszában érvényes ajánlatot tevő, de a végső körből távol maradt pályázó kommunikációs megbízottja lapunk kérdésére korábban azt mondta, a mind magyar, mind osztrák részről állami tulajdonú konzorcium vélhetően kedvezőbb feltételekkel kaphat hitelt a piacon, mint a többi, magántulajdonú társaság. De egyben ez adja a MÁV Cargo-tender pikantériáját is – fejtegette a szakértő. Az RCA–GySEV-csoport győzelme esetén újra megvalósul a monarchia, legalábbis a vasúti áruszállítás területén.
Megerősíti a kormány a kis és közepes cégeket - ez a jövő évi költségvetés egyik célja