Ne vásárolj semmit!

November utolsó péntekét már évek óta Ne vásárolj semmit! napként hirdetik meg hazánkban a civilek. A Kanadából indult mozgalom egyfajta fogyasztói böjtre való felhívás: a vásárlás ne automatizmus, hanem átgondolt, tudatos cselekvés legyen.

Berta Hajnal
2007. 12. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Kanadában és az USA-ban csaknem húsz éve megtartott, a hálaadási ünnepséghez időzített Ne vásárolj semmit! napot hazánkban november utolsó péntekén, holnap tartják. A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) negyedik alkalommal karolja fel a kezdeményezést és hívja fel a figyelmet az automatikus felhalmozás, meggondolatlan túlfogyasztás feleslegességére és ártalmaira. Az ünnepek előtti napokban nem is annyira a teljes tilalmat, inkább a minőségi, tudatos fogyasztást népszerűsítik a civil szervezetek. Ezt Haraszti Anikó, a TVE munkatársa azzal magyarázta: az egyes vásárlói döntések pozitív, illetve negatív, az egész gazdaságra ható folyamatokat indíthatnak el. Az olcsóbb termék választása, a környezettudatos szelektálás hoszszú távon befolyásolhatja a piacot.
Az egyesület idén komplex adatbázist is útjára indít: a cégmérce elnevezésű adatlap november 30-án kerül fel honlapjukra. Haraszti Anikó kifejtette: a folyamatosan bővülő összeállítás ezúttal a tisztítószert, tejet gyártó, illetve mobilszolgáltató cégeket teszi mérlegre. Megbízható források, például a Gazdasági Versenyhivatal, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság vagy a munkaügyi felügyelet adatai alapján lajstromozzák, mennyire járnak el jogszerűen, milyen jellegű bírságokat kaptak, tesznek-e valamit a környezet megóvásáért a cégek. Figyelembe veszik azt is, vannak-e innovatív kezdeményezéseik, megfelelő-e szolgáltatásuk színvonala, illetve hogy milyen munkakörülményeket biztosítanak dolgozóiknak. Nem kizárólag negatív jellemzésről van szó – hangsúlyozta Haraszti Anikó, aki leszögezte: a listát biztosan szubjektíven értékelik majd a fogyasztók, hiszen mindenki mást tart fontosnak.
Az egyesület tavaly közvélemény-kutatást tartott a Ne vásárolj semmit! nap hatásáról. Ebből kiderült, hogy a megkérdezettek negyede már hallott az akcióról, és akadt, aki eleget is tett a felszólításnak. A TVE több szervezettel együttműködik, a HuMuSz például a fölösleges árukból rendez kiállítást. Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület viszont annak ellenére, hogy az akció céljával teljes mértékben egyetért, kampányszerűségével, vagyis egyetlen böjti nap kijelölésével nem tud azonosulni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.