A Kanadában és az USA-ban csaknem húsz éve megtartott, a hálaadási ünnepséghez időzített Ne vásárolj semmit! napot hazánkban november utolsó péntekén, holnap tartják. A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) negyedik alkalommal karolja fel a kezdeményezést és hívja fel a figyelmet az automatikus felhalmozás, meggondolatlan túlfogyasztás feleslegességére és ártalmaira. Az ünnepek előtti napokban nem is annyira a teljes tilalmat, inkább a minőségi, tudatos fogyasztást népszerűsítik a civil szervezetek. Ezt Haraszti Anikó, a TVE munkatársa azzal magyarázta: az egyes vásárlói döntések pozitív, illetve negatív, az egész gazdaságra ható folyamatokat indíthatnak el. Az olcsóbb termék választása, a környezettudatos szelektálás hoszszú távon befolyásolhatja a piacot.
Az egyesület idén komplex adatbázist is útjára indít: a cégmérce elnevezésű adatlap november 30-án kerül fel honlapjukra. Haraszti Anikó kifejtette: a folyamatosan bővülő összeállítás ezúttal a tisztítószert, tejet gyártó, illetve mobilszolgáltató cégeket teszi mérlegre. Megbízható források, például a Gazdasági Versenyhivatal, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság vagy a munkaügyi felügyelet adatai alapján lajstromozzák, mennyire járnak el jogszerűen, milyen jellegű bírságokat kaptak, tesznek-e valamit a környezet megóvásáért a cégek. Figyelembe veszik azt is, vannak-e innovatív kezdeményezéseik, megfelelő-e szolgáltatásuk színvonala, illetve hogy milyen munkakörülményeket biztosítanak dolgozóiknak. Nem kizárólag negatív jellemzésről van szó – hangsúlyozta Haraszti Anikó, aki leszögezte: a listát biztosan szubjektíven értékelik majd a fogyasztók, hiszen mindenki mást tart fontosnak.
Az egyesület tavaly közvélemény-kutatást tartott a Ne vásárolj semmit! nap hatásáról. Ebből kiderült, hogy a megkérdezettek negyede már hallott az akcióról, és akadt, aki eleget is tett a felszólításnak. A TVE több szervezettel együttműködik, a HuMuSz például a fölösleges árukból rendez kiállítást. Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület viszont annak ellenére, hogy az akció céljával teljes mértékben egyetért, kampányszerűségével, vagyis egyetlen böjti nap kijelölésével nem tud azonosulni.
Nem talált legyőzőre a magyar önvezető kisautó ezen a rangos versenyen
