Eb 2016: történelmi helyszínek várják a magyar válogatottat

Utazási költségek, városnézés, stadionadatok: itt mindent megtalál! Kalandozzon velünk!

Havasi Zsolt
2015. 12. 16. 17:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Párizsban december 12-én eldőlt, hogy a magyar válogatott az Európa-bajnokság F csoportjában Portugáliával, Izlanddal és Ausztriával küzd meg a továbbjutásért. Szurkolói szempontból jó hír, hogy a magyar érdekeltségű helyszínekre közvetlen járatot indít a Wizz Air. A légitársaság kifejezetten a három meccs időpontjához igazítja 2016. júniusi különjáratait. A gépek 14.00 óra előtt érkeznek majd Franciaországba, és a mérkőzés után, 24.00 óra előtt indulnak vissza Budapestre. Jegyek kizárólag oda-vissza útra vásárolhatók, 99 900 forinttól.

Az utazási információk mellett összeszedtünk minden tudnivalót azokról a stadionokról, ahol a magyar csapat júniusban pályára lép.

A Bernd Storck vezette gárda az Európa-bajnokságot Ausztria ellen kezdi meg június 14-én este hat órakor a bordeux-i Matmut Atlantique stadionban. A városközponttól 12, a repülőtértől 15 kilométerre fekvő létesítményt 1938-as megépítése óta a kor követelményei szerint többször módosították kisebb mértékben. A legjelentősebb bővítést az 1998-as világbajnokság kapcsán hajtották végre, akkor befogadóképességét 35 000 fősre növelték. Másfél évtizeddel később újabb megújulás következett: a jövő évi Eb-re már készen álló építmény munkálatait 2013-ban kezdték el, és idén áprilisban fejezték be. A tervezésért ugyanaz a két svájci építész – Jacques Herzog és Pierre de Meuron – felelős, aki a müncheni Allianz Arenát és a pekingi Madárfészket is tervezte.

Érdekesség, hogy a stadion tetőszerkezetét tartó több mint ezer fehér oszlop Gironde régió híres természeti egységét, a landes-i erdőt szimbolizálja.

A 170 millió eurós beruházás további különlegessége a felső karéjon harmincöt fokos szögben dőlő lelátók. Aki esetleg egyes forrásokban a stadion neve mellett nem a Nouveau Stade de Bordeaux feliratot találja, ne lepődjön meg: a biztosításokkal foglalkozó gigacég, a Matmut Atlantique komoly összeget fizetett az építmény nevének viseléséért.

Bordeaux-val kapcsolatban két magyar csapatnak is rossz emléke van: a Girondins az UEFA-kupa 1988–89-es szezonjában két 1-0-s győzelemmel ejtette ki az Újpestet, később, 2001-ben szintén az UEFA-kupában 5-1-re verte a Debrecent. Az együtteshez két magyar játékos köthető: Lendvai Miklós és Kozma István is játszott a csapatban.

A magyar–osztrák mérkőzés előtt a 42 000 fő befogadására alkalmas arénában rendezik meg a Wales–Szlovákia találkozót. Itt játsszák majd a belga–ír és a horvát–spanyol meccset, illetve egy negyeddöntőt is.

Aki nem csak a mérkőzés kedvéért érkezik a Garonne folyó két partján fekvő Bordeaux-ba, annak bőven lesz mit megnéznie. A világ leghíresebb borvidéke ugyanis itt található. Érdemes továbbá ellátogatni a Chartrons-negyedbe, ahol szinte minden épületet halvány tojáshéjszínű mészkő borít. Kihagyhatatlan a város közvetlen szomszédságában található, elbűvölő középkori település, Saint-Émilion is. Bordeaux egyediségét a UNESCO 2007-ben világörökségi címmel díjazta.

Mégis, hogy lehet eljutni a három helyszín közül a legmesszebb fekvő francia városig?

A Wizz Air mellett megoldás, ha fapados járattal Párizsba repülünk, majd onnan az Air France bordeaux-i járatával utazunk tovább. Amennyiben a jegyet időben megvesszük, az oda-vissza utat 90 000-100 000 ezer forintból megúszhatjuk. A francia fővárosból TGV-vel is továbbhaladhatunk a „bor városába”. Korai foglalással akár 6000 forintból is kihozhatjuk a háromórás utazást. Aki úgy dönt, hogy négy keréken vág neki az 1942 kilométeres távnak, az pihenő nélkül valamivel kevesebb mint tizennyolc óra alatt a helyszínre érhet. Egy megpakolt autó tízliteres fogyasztásával számolva az üzemanyagköltség 78 000 forint körül mozog, persze ehhez még hozzá kell venni az autópálya-matricákat.

A magyar együttes június 18-án, este hat órakor Izlanddal találkozik a csoportküzdelmek második felvonásában. A helyszín a 67 ezer néző befogadására alkalmas marseille-i Stade Vélodrome. Az 1937. június 13-án átadott stadiont az egy évvel későbbi világbajnokságra építették. Régebben még pályakerékpár-versenyeket is rendeztek – innen ered az elnevezése. Az aréna a kezdetek óta az Olympique Marseille otthona, az 1998-as világbajnokságra teljesen felújították, és az addigi 42 000 férőhelyet 60 031-ra növelték. Az akkori átalakítások igen komoly ellenszenvet váltottak ki a szurkolókból: többen sérelmezték az épület rossz akusztikáját, a tető hiányát, továbbá hogy a Vélodrome jelentősen ki van téve az erős szél hatásainak. Ezeket a problémákat, úgy tűnik, sikerült orvosolni. A mostani, 270 millió eurós renoválás során a stadion tetőt kapott, az egyik tribünt újraépítették, és közben a kapacitását is megnövelték 7000-rel. Az Európa-bajnokság második legnagyobb stadionja tehát komoly csinosításon esett át az Eb miatt.

A nemzeti együttes számára csúnya emlékekkel bír a létesítmény. Magyarország tizenkétezer ember előtt 1969. december 3-án 4-1-es vereséget szenvedett Csehszlovákiától. Egyesek szerint akkor indult el igazán a lejtőn a magyar labdarúgás szekere.

A Stade Vélodrome-ban az Izland–Magyarország után három nappal játsszák az ukrán–lengyel összecsapást. Később negyeddöntőnek és elődöntőnek is otthont ad a létesítmény.

Több utazási irodával folytatott egyeztetés után egyértelműen kiderült, hogy a három magyar érdekeltségű helyszín közül Marseille-be szeretnének a legtöbben eljutni. Ennek három fő oka van: az Izland elleni mérkőzésnek még igen komoly tétje lesz, Marseille nyaralóváros, ráadásul tengerparttal is rendelkezik. A kikötőváros egyben püspöki székhely, és az ország második legnagyobb települése. A Földközi-tenger mentén húzódó rakpartjait még XII. Lajos és XIII. Lajos uralkodása idején építették 3,5 kilométer hosszan, ahol kellemes sétát lehet tenni. Érdemes bejárni a régi és új városrészeket, ahol megtalálható Szent Miklós és Szent János erődje.

Nézzük az utazási lehetőségeket. A Budapesttől 1464 kilométerre fekvő Marseille-t autóval tizenöt óra alatt lehet elérni. A táv üzemanyagköltsége a korábban már említett 10 literes átlagfogyasztással 59 000 forint, amihez természetesen még hozzájönnek a matricák.

A Wizz Airen kívül nincs közvetlen légi járat Marseille-be, ezért – ahogy Bordeaux esetében is – az a legjobb, ha Párizsba fapados járattal utazunk, onnan pedig az Air France szolgáltatásait igénybe véve a kikötőváros felé vesszük az irányt. Az oda-vissza utat, amennyiben időben vesszük meg a jegyeket, 80 000-90 000 forintból meg lehet oldani. Ha a 780 kilométeres Párizs–Marseille távot TGV-vel tesszük meg, 6000-7000 forintba kerül körül korai foglalás esetén.

Az utolsó csoportmérkőzésünket június 22-én, szintén este hat órától játsszuk. Az ellenfél Portugália, a helyszín pedig Lyon és a Stade des Lumieres. A majd 60 000 fős stadiont 1926 óta – a többi helyszínhez hasonlóan – átalakították már néhányszor, először az 1984-es Európa-bajnokság, majd később az 1998-as vb miatt. A legutolsó változtatások annyira frissek, hogy még be sem fejezték az igen költséges, 400 millió eurós munkálatokat.

A teljesen új létesítmény felhúzásának ötlete már 2007-ben felmerült a klub elnöke, Jean-Michel Aulas részéről, de a munkát jogi akadályok miatt csak 2013-ban kezdték el. Ha mindegy jól megy, januárban adják át az esernyőszerű tetővel ellátott épületet.

A belga–olasz lesz az Eb első lyoni meccse, aztán az ukrán–északír, majd a román–albán találkozó a program. Három nappal később a Magyarország–Portugália ütközet zárja a csoportkört június 22-én, aztán egy nyolcaddöntővel és elődöntővel folytatják itt az Európa-bajnokságot.

Magyar klubcsapatok közül a Debrecen járt itt legutóbb. A hajdúságiak már megtapasztalták, milyen a lyoni hangulat, amikor a Bajnokok Ligája 2009-es szezonjában 4-0-s vereséget szenvedtek a hazai együttestől.

A gyárváros még a párizsiak szerint is Franciaország gasztronómiai fővárosa. A félmilliós Lyonban 350 kilométer bringasáv áll rendelkezésre, amelyet érdemes kihasználni. Esténként a biciklitárók számával megegyező, 325 épületet és látványosságot világítanak ki.

Ha a városban járunk, érdemes felkeresni a világhírű építészek által dicsért, Antoine de Saint-Exupéryről elnevezett repteret. A lyoni légikikötő mára Franciaország harmadik legfontosabb átszálló-repülőterévé nőtte ki magát.

A harmadik helyszínre a legegyszerűbb eljutni Magyarországról. A Wizz Air szolgáltatása mellett ugyanis jövő év áprilisától az Easyjet fapados járataival közvetlenül hetente kétszer repülhetünk Lyonba. A légitársaság gépei a nyári időszakban kedden és csütörtökön 18.50-kor érkeznek Lyonból, majd harmincperces fordulóidő után, 19.20-kor indulnak vissza Budapestről.

Persze maradhatunk az autónál is. Az 1408 kilométeres utat pihenő nélkül 13 óra 21 perc alatt megtehetjük, ennek költsége matricák nélkül 57 000 forint körül mozog.

Végül pedig nézzük autóval, vonattal, illetve repülővel mennyi idő eljutni egyik helyszínről a másikra:

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.