Használt termék vásárlásakor is vannak jogai

Használt termékkel kapcsolatban élhetek-e minőségi, szavatossági kifogással? Gyakorta felmerülő kérdés ez a fogyasztóvédelmi hatóság gyakorlatában. A válasz: igen.

2013. 04. 01. 6:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jobb, ha tisztában vagyunk vele, hogy jogsértően jár el a kereskedő, ha akár szóban, akár írásban arról tájékoztatja a fogyasztókat, hogy a pénztártól való távozás után nincs lehetőség kifogással élni a használtan árusított termék utólagosan felmerült hibás voltát illetően.

Fontos tudni, hogy amennyiben az árucikk hibája a vásárláskor ismert vagy egyébként felismerhető volt, a fogyasztó nem élhet kifogással az árucikk ezen hibája miatt. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a fogyasztónak vásárlás előtt az árucikket mindenre kiterjedő alapossággal kell megvizsgálnia, azonban az olyan hibák tekintetében, amelyek már a vásárláskor szemmel láthatóan felismerhetőek voltak, a kereskedő elutasíthatja a fogyasztó kifogását.

Tipp: Kérdezzen rá a vételkor, hogy van-e, illetve milyen ismert hibája van a terméknek, érdemes erről írásban is igazolást kérnie.

Amennyiben azonban az árucikknek olyan hibája van, amely a vásárláskor nem volt ismert, vagy nem is lehetett ismert (például a kabát bélése belül szakadt, hiányos), továbbá a hiba nem is a használtsággal természetszerűleg összefüggő okra vezethető vissza (így például kopás, színfakulás), a fogyasztó szavatossági jogaira alapozva minőségi kifogással élhet.

Kérheti elsősorban a termék javítását, illetve a cseréjét, másodsorban pedig árleszállításra tarthat igényt, vagy elállhat a szerződéstől. Használt árucikk esetében a csere gyakorlatilag lehetetlen, mivel nem lehet az árucikket egy ugyanolyan fajtájú, típusú, illetve állapotú árucikkre kicserélni, mint amilyen az eredeti volt. (Lehetséges, hogy a kereskedő felajánlja, hogy az árucikk vételárán egy másikat válasszon, azonban ezt Ön nem köteles elfogadni.)

Előbbiekre figyelemmel elsősorban az árucikk javítása kérhető. Másodsorban, azaz ha a kereskedő nem hajlandó javítani, vagy ha a javítás egyébként kivitelezhetetlen, árleszállítást kérhet, vagy elállhat a szerződéstől. Árleszállítás esetén a vételár utólagos csökkentése történik arra való tekintettel, hogy az árucikk hibásnak bizonyult. Elállás esetén pedig a kereskedő az árucikk visszavétele ellenében köteles a vételár egészét visszafizetni.

Tipp: Arra azonban figyelnie kell, hogy jelentéktelen hiba esetén nincs helye elállásnak.

Vitás esetben kíséreljen meg még egy egyeztetést a kereskedővel. Amennyiben erre a kereskedő érdemben nem partner, lehetősége van bírósághoz fordulni, illetve békéltető testületi eljárást kezdeményezni.

Tipp: A békéltető testülethez fordulást az eljárás egyszerűsége, gyorsasága, költségkímélő jellege indokolhatja.

Amennyiben a kereskedő a minőségi kifogását nem a jogszabályoknak megfelelően intézi – így például nem vesz fel jegyzőkönyvet a panasztételkor, vagy nem ad át elismervényt a javítandó árucikkről –, bejelentéssel élhet a területileg illetékes fogyasztóvédelmi felügyelőségen.

 

További hasznos információk: www.nfhforum.hu

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.