Tévhit: 72 órás visszafizetési garancia

Minőségi kifogásom nincs, de szeretném visszavinni a terméket. Megtehetem?

2014. 02. 24. 12:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokan emlékeznek még arra a régi szabályozásra (6/1990. (IV. 5.) KeM-rendelet az üzletek működéséről), mely 1997-is volt hatályban, és kimondta, hogy a vásárlástól számított nyolc napon belül a fogyasztó kívánságára a kereskedő az üzletében vásárolt árut minőségi kifogás nélkül is köteles kicserélni, amennyiben az áru hibátlan és azt a fogyasztó még nem használta.

A szabályozás 17 éve nincs hatályban, de a köztudatban még igen élénken él ez a rendelkezés.

A kereskedő napjainkban nem köteles arra, hogy akár 8, akár 3 napon belül minőségi hiba hiányában üzletében visszavegye, illetve kicserélje a terméket.

Létezik a jótállásos termékekkel kapcsolatos hasonló szabályozás, mely éltetheti a fentiekben említett tévhitet, a 151/2003. (IX. 22.) korm. rendelet, mely  az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szól.

 

E szerint ha a fogyasztó a fogyasztási cikk meghibásodása miatt a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított három munkanapon belül érvényesít csereigényt, a forgalmazó nem hivatkozhat a Ptk. 306. §-a (1) bekezdésének a) pontja értelmében aránytalan többletköltségre, hanem köteles a fogyasztási cikket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza.

A fentiek alapján a korm. rendelet mellékletében felsorolt, kötelező jótállás alá eső termékekkel (általánosságban 10 ezer forint vételár feletti bútorok, órák, hangszerek, írógépek, számológépek, számítógépek, távcsövek, pendrive, fényképezőgép, rádió, porszívó, mosógép stb.) kapcsolatban a kereskedőnek – mérlegelés nélkül – kötelessége a cserét elvégezni, ha a termék három munkanapon belül hibásodik meg és rendeltetésszerűen nem használható.

Ha a termékre a kereskedő önként vállalt jótállást (pl. 10 ezer forint alatti óráknál, pendrive-nál, fényképezőnél), akkor a 151/2003. (IX. 22.) korm. rendelet szerinti háromnapos cserekötelezettség nem terheli a kereskedőt.

Természetesen a nem kötelező jótállás alá eső termékeknél is fordulhat elő meghibásodás három munkanapon belül, de akkor a kereskedőnek nem kötelessége feltétel nélkül cserét biztosítania, hanem a szavatossági jogok sorrendjét követve elsősorban javítást, cserét végezhet, másodsorban árleszállítást adhat, végső soron a vásárló a szerződéstől elállhat.

 

 

A témakört érinti, ezért szükséges még megemlíteni az internetes vásárlások esetét, itt ugyanis a hagyományos formával szemben többletjog illeti meg a vásárlót. Ez azt jelenti, bizonyos termékkörtől eltekintve (pl. hírlap, folyóirat, gyorsan romlandó termék) a fogyasztó a terméket legkésőbb az átvételétől számított nyolc munkanapon belül indokolás nélkül visszaküldheti a kereskedőnek, attól függetlenül, hogy a termék minőségi hibás-e vagy sem. (Vonatkozó jogszabály: 17/1999. (II. 5.) korm. rendelet a távollevők között kötött szerződésekről.)

Kérjük vegye figyelembe, hogy blogbejegyzésünk a megjelenés időpontjában hatályos jogi rendelkezésekre utalást tartalmaz.

További hasznos információk: www.nfh.hu

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.