A borszakértők szóvirágait sokan puszta porhintésnek tartják, hiszen az egyszerű halandó hiába kóstol meg egy pohár bort, nem mindig érzi ki ízéből a savakat, tanninokat, a déli fekvésű lankák mögött lebukó napra vagy a legkülönfélébb (nem szőlő) gyümölcsökre jellemző ízvilágot. Sokan ha nem tudják, hogy az eléjük tett ital néhány száz forintba vagy néhány száz euróba került-e, nem is éreznek köztük különbséget – mindnek boríze van. Minden megváltozik azonban, ha megtudjuk, hogy melyik a drága, nemes bor, és melyik a papírdobozos lőre: akkor egyből sokkal finomabbnak érezzük az előbbit, és nem (csak) azért, mert sznobok vagyunk. Német és francia kutatók a jelenséget vizsgálva agyműködésünk legelemibb jellegzetességeire világítottak rá.
Romanée-Conti Grand Cru – ezt a bort mindössze 1,8 hektáron termeli a burgundi Domaine de la Romanée-Conti pincészet. Évente alig 5500 üveget készítenek belőle, és minősége a szakértők szerint minden kritikán felül áll. Persze nincs is ingyen: egy üveg átlagos ára 12 900 euró (majdnem négymillió forint), de a borárveréseken a legmagasabb leütési ára eddig 17 200 euró volt (egy 1990-es évjáratú palackért fizetett valaki ennyit), írja az egyik brit borbefektetési társaság összesítésére hivatkozva a The Telegraph. A legtöbben kifejezetten befektetési céllal vesznek hasonló méregdrága borokat, eszükbe sem jutna kinyitni és meginni őket.
Ezzel a Romanée-Conti jelenleg a világ legdrágább bora, de sok hasonló kaliberű társa forog a piacon.
A befektetési szakemberek szerint az utóbbi években a bor számít a legjövedelmezőbb luxusbefektetésnek, a gyűjtők (és a nagyon gazdagok, akik nem átallják meginni őket) szívesen fizetnek több ezer eurót a finomnak mondott nedűkért.
Pontosabban még csak nem is kell őket finomnak mondani, elég, ha megfelelően sok számjegyet tartalmazó árcédulát aggatnak rájuk. Az már szinte közhely a marketingesszakmában, hogy az árnak (és nemcsak az alacsonynak, hanem a magasnak is) reklámértéke van. Bár legtöbbünket a kereskedők azzal próbálnak vásárlásra buzdítani, hogy csökkentik az árakat, és hatalmas, villogó betűkkel kiírják, hogy akció, ez néha az ellenkező hatást éri el.