Sokan vannak, akik gyakorta kárhoztatják az EU lopakodó jogalkotását és agyonszabályozottságát, például a migránskvóta és a hírhedt uborkagörbület kapcsán. És mostanság sokan vannak azok is, akik felháborodtak a brüsszeli és luxembourgi „bürokratákon”, amiért „nem érdeklik őket a székelyek”, hiszen elutasították a Székely Nemzeti Tanács nemzeti kisebbségeket és kohéziós politikát érintő európai polgári kezdeményezését. Fogadni mernék egy rekesz Igazi Csíki Sörben, hogy a fenti két személyi kör ráadásul jelentős átfedéseket mutat.
A székely aláírásgyűjtés bejegyzése pontosan a sokat szidott EU-s hatáskör-kiterjesztés egyik első lépése lenne. Persze addig sokan örülnének neki, amíg nekünk kedvez, de nem szabad elfelejteni, hogy a jogalkotás egy általános szabály meghozataláról szól.
Vajon mit szólnának a most elégedetlenkedők, ha – a székelyek óhajának megfelelő uniós jogszabály meghozatala után – mondjuk a magyarországi romák vagy épp a németországi törökök követelnének speciális EU-s kohéziós támogatást és külön régióként való elismerést?
Valószínűleg persze előrébb lennének a sorban a skótok vagy épp a katalánok, mindenesetre nem véletlen, hogy az Európai Bizottság nem akar ilyen politikailag érzékeny „belügyekbe” (vagy adott esetben két ország ügyébe, de korántsem EU-s szintű problémába) beavatkozni, így a jelen esetben nem sietett kiterjesztően értelmezni a saját hatáskörét.
Bár tanúsítana néha más esetekben is hasonló önmérsékletet!
A demokráciadeficit egyik leküzdőjének és az „EU-s közvetlen demokrácia” fő eszközének kikiáltott európai polgári kezdeményezés 2012 óta létezik, és valójában igencsak gyér lehetőséget takar: nagyjából még egy fokkal gyérebbet, mint a mi egykor volt népi kezdeményezésünk. Csakhogy azt legalább rögtön a parlamentnek, vagyis a jogalkotónak kellett benyújtani; és ha megszavaznia nem is, megtárgyalnia azért muszáj volt az Országgyűlésnek.
Az európai polgári kezdeményezés viszont olyan, mintha a népi kezdeményezést a kormánynak nyújtanánk be: az egymillió aláíró legalább hét különböző tagállamból mindössze arra kéri a Bizottságot, hogy nyújtson be jogalkotási javaslatot az uniós jogalkotó szerveknek. Vagyis a Bizottság az aláírásgyűjtés után is simán megteheti – mint ahogy az eddigi „sikeresnek” nevezett kezdeményezéseknél tette –, hogy egyáltalán nem is készít javaslatot. De ha netán mégis benyújt ilyet, az még simán megbukhat vagy megváltozhat az Európai Parlament és a Tanács alkudozása közepette a jogalkotási folyamatban.