Autóbehozatal felesleges tortúra nélkül

Vajon 2014-ben megéri magánszemélyként autót behozni, vagy vásároljunk inkább belföldön?

Szabados Balázs
2014. 07. 23. 7:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Használtautó-vásárlás előtt sokak fejében megfordul, hogy az itthoni vásárlás helyett vállalja a több időt, bosszankodást és energiát felemésztő behozatalt cserébe azért, hogy jobb állapotú gépjárműhöz jusson, esetleg spóroljon az adásvételen. A statisztikák szerint évente mintegy ötvenezer kocsi érkezik a határon kívülről, és a számuk egyre növekszik a csökkenő regisztrációs adó miatt. Utánanéztünk, mivel jár 2014-ben behozni egy autót Magyarországra, jogszerűen üzembe helyezni, névre íratni. Előtte azonban felhívjuk a figyelmet néhány körülményre, melyek az autók árait, állapotát és a vásárlás nehézségeit érintik.

Tévhit, hogy Nyugat-Európa legtöbb országában olcsóbbak a használt autók – azonos futásteljesítményt, évjáratot és állapot tekintve –, az utóbbi években a „hulladékokat” hozták be hozzánk 400 ezer kilométerről 120 ezerre visszatekerve és valamelyest gatyába rázva. Az viszont tény, hogy Németországban, Olaszországban, Ausztriában sokkal jobb az utak minősége, ami a futóművet és az egész karosszériát kíméli, emellett a tulajdonosok is jobban odafigyelnek a karbantartásra. Olaszországban rengeteg öreg Fiat Croma, Tempra, Tipo vagy Alfa Romeo 33, 75 szaladgál az utakon, hazánkban pedig ilyeneket már nem is igen látni.

„Nyugat-Európában általában gyári alkatrészekkel cserélik ki az elhasználódottakat, jó minőségű olajat töltenek a motorba, a benzin és a gázolaj minősége is jobb, mint nálunk, az utak kiválóak, tehát összességében sokkal jobb állapotban van egy 200-300 ezer kilométert futott, Németországban vagy Olaszországban használt autó, mint egy 150 ezret futott magyarországi” – nyilatkozta Nagy Péter, aki hosszú évek óta foglalkozik importautókkal.

Nagy-Britannia speciális ország, ott hihetetlenül olcsók a használt kocsik. Egy ismerősöm néhány évvel ezelőtt vásárolt Angliában egy Mazda 323-ast 400 ezer forintnak megfelelő fontért, és miután megkérdeztem az évjáratát, valamint a futásteljesítményét, utánanéztem a magyar használtautó-piacnak. Az állam leesett, ugyanis ezeket az autókat hazánkban 1-1,3 millió forintért árulták. Persze ne hagyjuk figyelmen kívül, hogy arrafelé jobb kormányos gépjárművekkel közlekednek, melyeket le lehet vizsgáztatni nálunk is, de a közlekedés igencsak körülményes, sőt veszélyes is lehet velük. Tehát a szigetországból valóban csak ínyencek hozzanak be gépjárművet!

Nálunk a legkedveltebb úti cél Ausztria, Olaszország és Németország. Lehetőleg magánszemélytől vásároljunk, de legalábbis ne olyan kereskedőtől, aki gyanúsan olcsó gépjárművekkel foglalkozik. A magyar határhoz közel lévő ausztriai kereskedők egy része például tökéletesen tisztában vannak a hazai piac igényeivel, ennek megfelelően simán visszatekerik a kilométerórát, és eladnak összetákolt bontószökevényeket a „hülye magyarnak”. Magyarországon pedig nagyon óvatosan kezeljük a külföldi papíros járgányokat, mert ahogy feljebb már szó volt róla, a jó állapotú kocsik kint drágábbak, mint itthon, tehát a neppereknek csakis úgy éri meg az üzlet, ha feltupíroznak egy hulladékot, és eladják „occsó csodaverdaként”.

Mivel a fizetendő összeg mértéke lényegesen megnő, és az ügyintézés menete bonyolultabbá válik, ha átlépjük az Európai Unió határát, harmadik országból csak különleges esetben – veterán gépjármű, méregdrága különlegesség – érdemes importálni.

Az import tényleges költségeivel a cikk végén foglalkozunk, de nagy általánosságban kijelenthető, hogy akinek csak 300-700 ezer forintja van a vásárlásra, az nyugodtan felejtse el a behozatalt, ugyanis a különböző költségek (utazás, szállás, regisztrációs adó, okmányok kiállítása) miatt esély sincs arra, hogy jó állapotú kocsihoz jusson. 700 ezer és 2 millió forint közötti értéknél határeset a dolog, előfordulhat, hogy csak kevéssel lesz drágább az Olaszországból behozott „szerelmünk”, mintha itthon vettük volna, de járulékos veszteségként két hétig tartó gyomorgörcsre számítsunk a négykerekű felkutatása és a bürokrácia kalandos útvesztői miatt. Az importtal foglalkozó Nagy Péter szerint külföldről leginkább a több millióba kerülő dízelautókat érdemes behozni, mert a gázolaj minősége sokkal jobb, mint Magyarországon, ezért lényegesen tovább bírják a motorok meghibásodás nélkül.

Fontos a nyelvismeret, mert mutogatva, illetve magyarul, ámde látványosan artikulálva sosem jutunk hozzá a kiszemeltünkkel kapcsolatos fontos információkhoz. Németországban is legyünk körültekintőek vásárláskor, kísérjen el minket egy hozzáértő ismerősünk vagy vigyük el átvizsgálásra az autót, mert a szervizkönyv jelenléte és a mosolygós német nagymama nem jelent garanciát a tökéletes állapotra. Ha mi nem beszéljük az adott ország nyelvét, akkor keressünk egy ismerőst, aki akár telefonon beszélni tud az eladóval vagy el tud kísérni minket külföldre.

Vételár: 1 830 000 Ft

Útiköltség (München oda-vissza): 55 000 Ft

Regisztrációs adó: 127 500 Ft

Vagyonszerzési illeték: 41 250 Ft

Műszaki vizsga: 16 290 Ft

Rendszám: 8500 Ft

Eredetiségvizsgálat: 18 500 Ft

Forgalmi engedély: 6000 Ft

Törzskönyv: 6000 Ft

Összesen: 2 109 040 Ft

 

Magyarországon egy hasonló állapotú, felszereltségű, futásteljesítményű Opel Astra H átlagára 1 650 000 és 1 850 000 Ft között mozog.

Az Európai Unió valamely tagállamában vásárolt személygépjármű mentesül a vámeljárás alól, regisztrációs adót azonban kell fizetni, és ezzel kapcsolatban a vámhatóságot kell felkeresnünk. Az összeg függ attól, hogy milyen üzemű a gépjármű (benzines, dízel, hibrid), a környezetvédelmi besorolástól, a hengerűrtartalomtól, a gyártási évtől, valamint a magyarországi forgalomba helyezés időpontjától.

Ezen a címen egy egyszerű és gyorsan kitölthető kalkulátort találnak, ahol könnyedén kiszámíthatják ezt a költséget. Egy példával illusztrálva a regisztrációs adó mértékét: amennyiben egy 2008-as gyártású, 1600 köbcentiméteres benzinmotorral ellátott, euro 4-es környezetvédelmi besorolású autót hozunk be idén júliusban, akkor 127 500 forintot kell fizetnünk.

Az Európai Unión belüli vásárlás esetén a szállításon és a regisztrációs adón – illetve az árban akár benne lévő áfán – kívül nem kell más extrát fizetni, de természetesen a nevünkre kell íratni a kocsit, mint a belföldi vásárlás esetén. Az alábbi keretben látható lista – ismerve a magyar bürokratikus helyzetet – mindenesetre elég riasztónak tűnik.

Forrás: Regisztrációsadó.hu

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.