A kapornaki forrás története

„A kútja egykor találkozóhely volt, ahol barátságok, szerelmek szövődtek.”

Ábrahám Klaudia
2015. 02. 15. 8:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

kútja egykor találkozóhely volt, ahol barátságok, szerelmek szövődtek. Ma már a helyiek a víz jótékony hatásában is erősen hisznek, a víztől hosszú életet remélnek. Hogy mikor fakadt a forrás, azt pontosan senki sem tudja megmondani. A helyiek úgy tartják, hogy az 1800-as években már jártak hozzájuk a szomszédos Szalafőről vízért, amit lovas szekerekkel fahordókban szállítottak el. Egyes falubeliek szerint viszont már jóval korábban, a törökök idejében is csörgedezett forrásuk. Kútját 150–200 évvel ezelőtt építette meg a helyi Laczó család.

 

A kutat 2014-ben az őrihodosi magyar nemzetiségi önkormányzat felújíttatta. Ma egy faragott fatáblán olvasható a forrás története, s a hozzá kapcsolódó jelképek is bevésve őrzik a legendát. Hogy mit jelentett egykor és mit jelent ma a kapornakiak számára a falu közepén csordogáló hűs forrás, milyen történetet őriznek a faragott szimbólumok, arról Bočkorec Ellával beszélgettem, aki a kút közelében lakik. – A forrás egy áldás a falunak ma is, és régen is az volt. A kapornaki határban sok helyen voltak ilyen kutak, de az emberek mindig is azt mondták, hogy ez a víz a legjobb, tiszta és jó ízű – kezdi mesélni Ella, aki a mai napig hordja haza a vizet kávénak, teának, de még levesnek is. – Én még csak kislány voltam, de jól emlékszem azokra az időkre, amikor még nem volt minden háznál kút, és vízért jártak az emberek. Az asszonyok estefelé, a munkák végeztével a kútnál találkoztak, aztán ment a terefere, megbeszélték a mindennapi dolgaikat, a gondjaikat, örömüket, bánatukat.

 

A fiatal lányok a legényekről társalogtak, és arról, hogy ki kivel találkozgat. Szerelmek is szövődtek, a szerelmesek titkos találkahelye volt a forrás. Kilesték, hogy mikor megy a kedvesük, aztán a forrásnál „véletlenül” összetalálkoztak. Amikor elbúcsúztak egymástól, a vizet félúton kiöntötték, és visszasiettek a kedvesükhöz. Talán a faluban is vannak olyanok, akiknek a kútnál köttetett a szerelme – mosolyog Ella, majd tovább mereng a múlton: – A kút mellett állt a kultúrotthon és a kuglipálya. Vasárnaponként ott zajlott az igazi élet. Nagy volt a nyüzsgés, a 60-as évek falubeli fiatalsága mind a forrás környékén ütötte el a napot. Míg a gyerekek hársfavirágot szedtek vagy a fűben ücsörögtek, addig a felnőttek társalogtak.

Ahogy Ella tovább mesél, szinte megelevenedik az idilli kép a régi Kapornakról. Nem nehéz elképzelni, hisz a kút környéke ma is szép és rendezett. Ideális pihenőhely. De a forrásra, a vízre vigyázni is kellett. A kút tisztítása nagy ünnepnek számított a faluban, a munkát a falubeli legények és Ella családjának – Laczó és a Lukács család – férfi tagjai szokták végezni. – A kút felett az 1950-es évekig két tölgyfa állt, gyökereik belenőttek a forrásba, ezért a kutat rendszeresen, legalább 2–3 évente tisztítani kellett. A tisztítás feladatait a férfiak megosztották. Először a tetejéről leszedték a földet, majd a téglából épített bolthajtást felbontották. A vizet gyorsan kimerték, és amikor a kút üres lett, a fák benőtt gyökereit kiemelték. Akik a kútra jártak, azok ilyenkor mind összejöttek és segítettek. Mi, gyerekek pedig végigjártuk a falut és uzsonnának valót gyűjtöttünk, tojást, egy kis bort, az egyik háznál ezt, a másiknál azt kaptunk, a lakosság pedig szívesen adományozott. Az uzsonnát a kúthoz vittük a munkásoknak, amit a munka végeztével elfogyasztottak. Vagyis egyféle áldomást tartottak. A tölgyfákat végül 1960-ban kivágták, ezzel a kút tisztítását már nem kell olyan sűrűn elvégezni – meséli Ella.

 

A legendában a bokrétázásról is szó esik. Mi ennek a története? – A szilveszteri bokrétázás története már az én emlékezetem előtt is szokásban volt, de az én fiatal éveimben is tartottuk. Szilveszterkor elmentünk Hodosra mulatságba, előtte este viszont már a falubeli lányok elkészítették a bokrétát. A mulatság végén a hajnali órákban néhányan kimentek a forráshoz, és ezt a bokrétát kiszögezték a kút melletti fára, egyet daloltak és a vízzel meg is locsolták egymást. A bokrétázás egyfajta szentelés volt, hogy egész évben friss vizünk legyen. Aztán újév reggelén a falubeliek mentek megnézni, hogy van-e a kúton bokréta – emlékszik az asszony, majd azt is megtudom, hogy ez Kapornakon kívül Hodoson is szokás volt. Január elsejére minden forrást, kutat feldíszítettek a házaknál. Még az első vízvezetékhez is került krepp-papírból és fenyőágból készült koszorú.

 

Egy fekete korsó is helyet kapott a szimbólumok között. De miért pont fekete? – A faluban jobbára mindenki ilyenben hordta haza a vizet, az öregek mindig azt mondták, hogy a fekete korsóban jobb a víz. Nekünk is volt néhány, filóci gerencsérek készítették, nagyapám valahol vásáron vette őket. Ő mindig úgy küldött engem vízért, hogy „hozz vizet abba a filóciba”! Ma is megvannak még a korsóink, de már inkább csak emléknek, már nem azokban hordjuk a vizet – mondja Ella, akinek a családja ma is nagy becsben tartja a forrást.


A gyermekei, unokái szívesen járnak vízért, sőt édesanyja, aki az egyik legidősebb asszony a faluban, szintén a friss forrásvizet szereti legjobban. Ugyan bizonyíték nincs arra, hogy ez a hűs víz különösen egészséges volna, de Kapornakon ma is sok a szépkorú. Ellától rá is kérdezek, hogy a kapornaki forrásvíz fogyasztása valóban hosszú életet ígér-e? – A dolgokban hinni kell, mi, kapornakiak pedig hiszünk a jó forrásvízben, abban, hogyha fogyasztjuk, magas kort érünk meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.