– Egyszer azt mondta, a jazz „fertőző betegség”. Ön mikor kapta el?
– A jazz főleg az improvizációs lehetőségek miatt hihetetlenül izgalmas műfaj. Ha az ember ráérez a lényegre, a rabjává válik. Én már tinédzserként csak jazzt hallgattam.
– 1983-ban kivételes tehetségként vették fel a Bartók Béla konzervatórium jazz tanszakára, ahol Kovács Gyula volt a dobtanára. Mikor vált nyilvánvalóvá, hogy különleges tehetsége van a hangszerhez?
– Gyerekként, ha szólt a lemezjátszó, a rádió, ritmusra ütöttem fakanállal a bútorokat, az edényeket. A szüleim, amikor már nem bírták tovább hallgatni, elvittek a zeneiskolába. Hatéves voltam, korábban sosem láttam dobfelszerelést, a felvételi meghallgatáson mégis úgy játszottam a hangszeren, mintha régóta ezt csinálnám. A tanárom azt mondta, ő ilyet még sosem látott. Tizenöt évesen jelentkeztem a jazzkonzervatóriumba. Másodjára vettek fel, ezzel párhuzamosan végeztem el az esti gimnáziumot.
– Ekkor már Pege Aladárral, Szakcsi Lakatos Bélával játszhatott együtt. Ösztönözte, vagy inkább megijedt tőle, hogy ilyen fiatalon bedobták a mély vízbe?
– Élőben játszani világhírű zenészekkel hatalmas kihívást jelent egy tinédzsernek. Tapasztalatlan voltam, és roppant lámpalázas, előfordult, hogy nem minden úgy sikerült, ahogy szerettem volna. Meg kellett küzdenem azért, hogy túltegyem magam a kudarcokon, de nem bánom. Korán megedződtem.
– Az 50-es években tiltották, a 60-as években tűrték. Mire ön zenélni kezdett, megtalálta a helyét a hazai zenei életben a jazz?
– Szerencsére igen, de idősebb zenészkollégák meséltek arról az időszakról, amikor még csak a Szabad Európa Rádióban hallgathatták a jazz Bachjait, Mozartjait, azaz Miles Davist, John Coltrane-t és Charlie Parkert. Idén márciusban az Amerika Hangja ’56 című koncertünkön eljátszottunk néhány szerzeményt azok közül, amelyeket 1956-ban bátor magyar jazz-zenészek vettek fel titokban, egy, az akkori amerikai főkonzul, Ernest Nagy által bérelt stúdióban. A hanganyagot később kicsempészték az Egyesült Államokba, ahol az Amerika Hangja (VOA) rádióban lejátszották Willis Conover Jazz Hour című műsorában.