– Életének fontos helyszíne a Duna-part, ahol sok időt töltött gyerekként. Magányos kislány volt?
– Bizonyos értelemben igen. Volt egy sajátos világom, ahová behúzódhattam. Sokat olvasó kislány voltam, aki inkább a könyvekben talált otthonra, mint a többiek között, de nem voltam boldogtalan, nekem jó volt így. A testvéremmel nagyon szerettünk együtt lenni.
– Akkor nem azért szeretett bele a mesékbe, mert az édesanyja sok mesét olvasott
– Nem, csak az egyetemen egy műmesén keresztül döbbentem rá, hogy a mese milyen komoly dolog. A Micimackót olvasva kezdett érdekelni, hogy milyen történetek lehetnek a műmesék előzményei, minek az inverze vagy éppen a paródiája egy-egy ilyen történet, és egyáltalán, mi közük van ezeknek az ősi mesékhez. Így indult el a kutatásom, amely a népmeseforráshoz vezetett. Ennek szenteltem az elmúlt harminckét évemet, és csak mostanában térek vissza újra a kortárs mesékhez.
– Ahogy a zenében, a mesében is a saját népmesekinccsel kell megalapozni a gyerekek ismereteit?
– Szerintem nagyon fontos, hogy egy épülő személyiség még gyerekként megismerkedjen a népmesék szerkezetével és tanításaival.
– Ugyanakkor a magyar népmesék közül nem egyre ki lehetne tenni a tizennyolc éven felülieknek szóló piros karikát.
– A mese eredetileg felnőttműfaj volt, csak az elmúlt százötven évben kezdtük el gyerekműfajként kezelni. Ezeket a történeteket azelőtt arra használták, hogy a felnőtteket figyelmeztessék az élet buktatóira, valamint azokra a megoldási módokra, amelyekhez baj esetén fordulhatnak. Persze a népmesék között is vannak olyanok, amelyek a gyerekeknek is mesélhetők még akkor is, ha számunkra brutálisnak tűnnek, mert a gyerekek a saját ismereteik függvényében dekódolják ezeket a történeteket. Ők a belső képeik alapján mindig csak annyira képzelik el borzalmasnak a meséket, amennyit el tudnak belőle viselni. És mindig van kivezető út a szorongató érzésekből. Lehet félni, vannak nehéz helyzetek, de azok végül mindig feloldódnak. Épp ez a mese lényege.
– Miért zártuk ki a felnőttvilágból a meséket?
– Mert az ember elveszítette kapcsolatát azzal világgal, amely a mesékben még mint lehetséges világ mutatkozott meg, a rend és az egyensúly elérésének jutalmaként. Átadtuk magunkat egyfajta mentális romlásnak. Az ember ráadásul gőgös, úgy gondolja, csak a racionalitáson keresztül lehet értelmezni a világot. Elfelejtettük a képi gondolkodás nyelvét, és hogy a világnak van láthatatlan része is. Nincs már bennünk vágy a történetekbe kódolt tudás megértésére sem. A meséken keresztül egy másik agyfélteke segítségével közelítünk a valósághoz, más észlelési struktúrát használunk. Sajnos azonban a meseterápia önmagában nem elég ahhoz, hogy megállítsuk az emberiség mentális romlását.