75 éve hunyt el Anthony Fokker repülőgép-tervező

Fokker tudását az első világháború idején a németek kamatoztatták.

tt
2014. 12. 23. 5:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

1890. április 6-án a holland gyarmat Jáva szigetének egyik városában, Kediriben született, apja kávéültetvényes volt. A család négy évvel később visszaköltözött Hollandiába, a nem túl szorgalmas diák Anton Herman Gerard Haarlemben nőtt fel. Gimnáziumi tanulmányait nem fejezte be: miután tizennyolc évesen látta a repülőgéppel elsőként levegőbe emelkedő amerikai Wilbur Wright egyik bemutatóját, a könyveknél jobban izgatta repülés.

Apja 1910-ben Németországba küldte autószerelést tanulni, de ő inkább az első németországi repülőgyárban vállalt munkát. Még abban az évben megépítette első repülőgépét, a De Spint (Pók), ezt nem sokkal később barátja összetörte. Fokker, a 88. számú német pilótaengedély tulajdonosa 1911-ben lett híres, amikor a De Spin harmadik változatával Vilma holland királynő születésnapján körülrepülte a haarlemi nagytemplom tornyát.

Első repülőgépgyárát 1912-ben a Berlin közelében lévő Johannisthalban alapította meg, ahol általa tervezett egyfedelű gépeket készítettek; a gyár 1913-ban a mecklenburgi Schwerinbe települt át. Az első világháború kitörése után az üzemet a német kormány vette át, de az igazgató Fokker maradt. A német Hugo Junkers társaságában – akinek nevéhez fűződik a Ju 52 szállítógép és a második világháború rettegett Stuka zuhanóbombázója – több repülőgépet tervezett a légierő számára, egyebek között a kétfedelű D és háromfedelű Dr sorozatú vadászgépet. Ezzel a rendkívül fordulékony és kiválóan emelkedő triplánnal repült a háború leghíresebb pilótája, a német Manfred von Richthofen, a Vörös Báró is.

Fokker jelentős szerepet vállalt a forgó légcsavaron keresztül tüzelni képes géppuska-szinkronizáló berendezés kifejlesztésében, ez a Fokker-ostor biztosította az első világháború elején a német légi fölényt. A Fokker gyár összesen mintegy 700 katonai repülőgépet szállított a német légierő számára a világháború alatt.

A tengelyhatalmak veresége után Németország számára fél évig minden repülőgép gyártását megtiltották, az országot megfosztották légierejétől. Fokker visszatért Hollandiába, ahol állami segítséggel gyárat alapított Nederlandse Vliegtuigenfabriek (Holland Repülőgépgyár) néven. A kezdeti raktárkészletet az a 220 repülőgép és 400 motor képezte, amelyet vesztegetéssel sikerült több vonatszerelvényen Németországból a határon átcsempésznie.

Az új üzemben gyártott első két utasszállító-típust még Németországban tervezte meg. Az öt utas befogadására képes F.II-t a holland KLM légitársaság már 1920-ban forgalomba állította, az F.III-t 1921-ben, a párizsi repülőszalonon mutatták be. Az F.III törzse négyszögletes keresztmetszetű acélszerkezet volt, amelyet vászonnal borítottak. A belül intarziás falemezzel fedett, elegáns utastér végébe háromszemélyes kanapét, az elé két bőrfotelt szereltek, a luxusérzetet szőnyeg, függönyök és lehajtható kis asztalka tette teljessé. Ebből a típusból az 1922 végén alakult Magyar Légiforgalmi Rt. is vásárolt hat példányt.

Az 1923-ban elkészült, üzletileg igen sikeres, Rolls-Royce motorral felszerelt Fokker F.VII (Trimotor) kifejlesztésekor minden jól bevált megoldást megtartottak: ilyen volt a mereven beépített farokkerekes futómű, az acélcső rácsszerkezetű, rétegelt lemezzel és vászonnal borított törzs, az egy darabból készült, szabadon hordó, faépítésű szárny. A cég ekkor volt a csúcson, a fellendülő piacon vezető szerepet játszott, a Fokker F.VIIa/3m típust ötvennégy légitársaság használta világszerte, 1936-ban az amerikai piac 40 százalékát uralta. A Fokker harci gépeket is gyártott, főleg a holland légierő számára, itt készült a harmincas évek közepén a holland kelet-indiai hadsereg légierejének együléses vadászgépe.

Fokker 1922-től az Egyesült Államokban élt, ahol létrehozta a cég amerikai leányvállalatát, ezt 1930-ban eladta a General Motorsnak. A következő évben, miután összekülönbözött az új menedzsmenttel, visszavonult az üzleti életből.

Anthony Fokker 1939. december 23-án halt meg New Yorkban agyhártyagyulladás következtében, 49 éves korában. Az általa alapított repülőgépgyár tovább működött, s 1996-os csődbe jutásáig 125 modellt épített, napjainkban több mint 500 Fokker van még forgalomban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.