Amikor az Egyesült Államokban elkövetett fegyveres ámokfutások okait kutatják, az elemzők rendszerint elsiklanak egy fontos tényező felett. Arról van szó, hogy az amerikai ethosz mennyire előtérbe helyezi a felkészültség erényét, s hogy ezt milyen hatékonyan képes üzleti értelemben kiaknázni a modern reklámipar.
Nem vagyok fegyverforgató ember, de most is emlékszem a napra – négyéves lehettem –, amikor apámtól átvehettem első „komolyabb” játék pisztolyomat. Ezüstszínre mázolt „hatlövetű” volt, pisztolytáskával, ünnep- és vásárnapokon hangosan durranó patront is lehetett tenni bele. A derekamra csatolva, műanyag töltényekkel az övben az az érzésem támadt, hogy jöhet bármi veszedelem, nem ér felkészületlenül.
Akik gyerekként részt vettek bandaháborúkban, tudják, hogy az efféle küzdelmeknek a felkészülés a legizgalmasabb szakasza. A kardok és íjak legyártása, titkos fegyvertárak létesítése, bonyolult konspirációk kieszelése, rejtjelezett üzenetek küldése. Mind azt célozzák, hogy ha elérkezik az idő, az ellent meglepve, a vártnál sokkal nagyobb erővel, technikai fölénnyel gyűrjük le. Ehhez képest maguk a csaták kiábrándítóan kisstílűen játszódnak le, a felek abban is nehezen egyeznek ki, mit jelent a győzelem. Emlékezetessé a finálékat leginkább a műsoron kívüli események teszik, amikor a szomszéd Pistike homlokán lila púp nő egy váratlanul őszinte kardcsapás következtében, vagy amikor Jancsikáról anya lerángatja irigyelt páncélszemüvegét, mert kiderül, hogy apa órák óta nem találja a hegesztőfelszerelést.
Nos, bár némileg komolyabb témáról van szó, szilárd meggyőződésem: az amerikaiak többsége így van a lőfegyverekkel és a vészhelyzetekre való felkészüléssel is. Egy olyan országban, ahol a Mayflower utasainak, vagyis az ősök több mint fele elhullott az Újvilágban töltött első tél (1620) során, és ahol a túlélés ünnepe, vagyis a hálaadás minden évben nagyobb esemény a karácsonynál, a bajra, a viszontagságokra való felkészülésnek komoly hagyományai vannak.
Az atomháborúra – vagy újabban a zombiapokalipszisre – konzerv- és vízkészletekkel készülő családok e tudatosság manapság ritkább, bár divatosabb vadhajtásai. Elterjedtebb népi foglalatosság lőfegyverekkel bíbelődni. Azok számára, akik sportlövő, hobbilövész vagy -vadász álnéven futnak a statisztikákban, egy-egy menő kiegészítő vagy új modell megvásárlása ünnep. A lövöldözés a készülődés rítusa és társasági esemény is.