Van úgy, hogy az ember lelkesedik a lovagokért és a lovagvárakért. A Gyűrűk Uráért, a fényes páncélért, amit viseltek, a sárkányért, amit ledöftek, a királylányért, aki ott fönn, a vártoronyban szerencsére nem sokat beszél. Szép időszak ez, de jó esetben serdülőkorunk végével magunk mögött tudjuk. Bár manapság mintha tovább nyúlna ez az életszakasz. Bele a férfikorba. Ennek kulturális okai (a számítógépes kalandjátékok kultusza) vagy a gazdaságiak („mamahotel”) nyilvánvalóak. Politikai következményeivel viszont csak most kezdünk szembesülni.
Magukat „ifjúnak” mondó – de már kevésbé ifjú – konzervatívok köreiben mind többször találkozni (kimondva vagy kimondatlanul) azzal, miszerint a feudális állapotok Magyarország természetes közegét jelentenék. Valamiféle ősi-tradicionális akolmeleget, amelynek helyreállítása ha nem is lehetséges maradéktalanul, de kívánatos, sőt maszkulin vállalkozás. Visszazárni a nőt a várba (hallgasson, minek beszél!), és meggyógyítani, amit nemzetközi aknamunkával roncsoltak szét kommunisták, finnugristák, feministák és egyéb gyanús alakok.
Ha a „feudális Magyarországot” emlegetik, nekem mégsem a fényes páncélok jutnak eszembe. Inkább olyasféle történetek, mint amit Faludy György mesélt. (Tudom, maradi vagyok, hiszen ma már ő is épp annyira gyanús, mint Bibó, de mit tegyek, szeretem olvasni mindkettőjüket.) A Pokolbéli víg napjaimban van egy história az első világégés előtti békeidőkből. Pán Simonról, Trencsén vármegyei szolgabíróról szól. Aki amolyan helyi Mészáros Lőrinc. Valamint Fényes Lászlóról, Az Est riporteréről, aki azért utazik Budapestről a szolgabíróhoz, hogy „végezzen vele” – azaz lapjában az ügyeit kiszerkessze. Pán Simon azonban ellenségeskedés helyett szívélyesen meghívja a riportert poharazgatni, minek során előadja, hogy ismeri ám a Fényes família történetét. Tudja, miként veszítették el földbirtokaikat (elitták, elkártyázták), és lettek nemzedékről nemzedékre egyre inkább földönfutók. Aztán elmondja, miként szerzett eközben újabb és újabb száz holdakat („minden egyes rögöt katasztercsalással, vasútpanamával, vesztegetéssel”) „I.”, majd „II.”, végül „III.” Simon. Pán Simon családja. Fényes László nyugtalan igazságkereséséről pedig megjegyzi: „Mit érsz vele, ha bocskoros tótok ülnek a helyünkre? Tönkreteszed a saját fajtádat”.