Sport és elegancia – 100 éves az Aston Martin

Immár a 100. születésnapját ünnepelheti az Aston Martin. A brit márka centenáriumát történelmi visszatekintéssel és ínyencfalatokkal ünnepeljük.

Csizsek Ádám
2013. 01. 20. 10:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Aston nem veszi fél vállra a születésnapot, s természetesen üzleti szempontból is meglovagolja a centenáriumot: egészen bizonyos, hogy az év elejétől az év végéig hangos lesz a sajtó a britek ténykedéséről, ugyanis az összes, jelenlegi kínálatban szereplő modellből 100 darabos limitált szériát készítenek a gyáriak a 100 év tiszteletére, így lesz majd jubileumi kiadás a DB9, a Vantage, a Vanquish, a Rapide, de még a Cygnet típusból is.

Mindegyik a One-77 által inspirált, egyedi fényezést kap, kézzel, luxusanyagokból összeállított utasteret kap és akár mától megrendelhető. Az Autó Pult a márka történetének bemutatásával és egy csodálatos galériával tiszteleg az Aston Martin nem mindennapi teljesítménye előtt.

Lionel Martin és Robert Bamford egészen pontosan 1913. január 15-én alapította meg közös vállalkozását, akkoriban még Aston&Bamford néven, ám mindez nem is tartott sokáig, a kis manufaktúra falán már a következő évtől kezdődően Aston Martin cégér lógott.

Ám csupán a versenyzésből szerzett javak már akkoriban sem jelentettek teljes fedezetet, így nem csoda, hogy a barátok 1915-ben utcai autók értékesítésébe kezdtek, miközben természetesen a versenyzés, illetve a versenyautók fejlesztése is robogott tovább.

 

Olyannyira, hogy a 20-as évekre az Aston Martinok a pálya ördögeinek számítottak és ténylegesen ütőképesek lettek. Mivel abban az időben még inkább a franciák rendeztek viadalokat, az Aston is rendszeresen részt vett ezeken, sőt, a Le Mans-i 24 óráson is tiszteletét tette a brit márka, ám eleinte a jó eredmények még elmaradoztak.

Azonban a részvétel és a szereplés következményeként a márka iránti érdeklődés nagy maradt és 1937-ben már több mint 140 példányt tudott értékesíteni az Aston Martin, ami akkoriban azért tisztességes eredménynek számított egy kisebb gyártótól. Mindeközben természetesen a fejlesztés ugyancsak haladt és olyan különlegességek gurultak ki az Aston garázsából, mint az Atom koncepció, amely térvázon alapult és független felfüggesztéssel rendelkezett: mindez 1939-ben.

A nagy áttörés viszont a háború ínséges évei után, 1947-ben érkezett, ekkor látta meg a lehetőséget David Brown iparmágnás az Aston Martin-ban, és nyomban fel is vásárolta a céget.

Ő nem sajnált komolyan befektetni, aminek következményeképpen beindult a munka, a fejlesztések szintén dübörögtek és kétliteres erőforrással gurultak le az autók a szalagról.

1949-ben érkezett el a DB2 prototípus napja, a Jones-Haines párossal a 27-es rajtszámú autó volánja mögött a hetedik helyre ért fel az autó a Le Mans-i 24 óráson, 1952-ben pedig már a teljes diadal jött, három Aston Martinnal a dobogón a háromliteres modellek versenyében. Ezzel egyetemben a DB névhasználattal maga a befektető, David Brown monogramja is halhatatlanná vált. Az Aston Martin ekkoriban igazán fénykorát élte, hiszen a versenypályán elért sikerek mellett az eladásokban is remekelt, olyan magasságokba ért el végül, amit mindenki irigyelhetett tőle, a legtehetősebbek játékszereivé váltak az Astonok.

 

Annyira jól ment az üzlet, hogy 1954-re az addigi Chelsea székhelyű gyártó Newport Pagnellbe költözött, ahol azóta is tevékenykedik. A sportsikerek sorát a kizárólag versenycélokra gyártott DBR1 gyarapította a nürburgringi 100 kilométeres versenyen való remekeléssel, illetve a Le Mans és a RAC Tourist Trophy babérjaival.

Nem sokkal később, 1963-ban igazi ikon született a DB5 személyében, amely a pályán elért eredmények mellett a mozivászonnak köszönheti, hogy talán a valaha gyártott legismertebb Aston Martinként emlegetik. Mindehhez persze szükségeltetett Sean Connery és a James Bond legenda hathatós segítsége, ám a szimbiózis mindkét fél számára gyümölcsöző volt, hiszen később sem véletlenül nyúltak a 007-es filmek alkotói az Aston Martinhoz.

 

A teljesítményhajhászás persze nem kerülte el cikkünk alanyát sem, így 1969-ben már V8-as motorok is szerepeltek a kínálatban, mégpedig a DBS V8, a V8 Vantage, majd a Lagonda modellekbe szerelve. A '70-es évek pénzügyi nehézségei megviselték a gyártót, amely előbb egy birminghami konzorcium, majd a Pace Petroleum és a CH Indrustrials tulajdonába került a '80-as évekre, ám szerencsére ekkor hozzáértő megmentő vette kezébe az irányítást.

A sok-sok erős, különleges modellt és a lankadó versenysikereket követően 1987-ben a Ford vetett véget az önálló márkának és felvásárolta az Aston Martin részvényeinek 75 %-át.

Az új kor hajnalán ébredő Virage azonban már nem tudta hozni elődei népszerűségét, s a tulajdonosváltási mizéria tovább folytatódott: 1993-ban a Pace Petroleum vette meg a márkát, ám egy évre rá ismét a Ford birtokában volt az Aston. Ekkoriban a Lagondával próbálta megoldani az anyagi nehézségekbe, valamint megbízhatósági problémákba ütköző gyártót, ám a Fordot mindez nem tántorította el.

 

Ekkor azért megmozdult valami, a ’94-es DB7 felélesztette a korábbi DB modellek szellemiségét, amely még ma is meghatározza a márka portfólióját. Kezdetben a hathengeres, 3,2 literes motorral bíbelődtek a brit mérnökök, de már ekkoriban körvonalazódott, hogy a luxusmárkák közt ekkora erőforrással bizony nem állják meg a helyüket, aminek a ’99-es DB7 látta hasznát.

Így aztán a DB7 az 5,9 literes V12-esével a legerősebbek közé lépett elő, miközben 7000-es eladási számával máig is az egyik legnépszerűbb Astonnak számít. 2001-ben érkezett a zászlóshajó, a Vanquish, majd 2004-ben már az új arculat is készen állt a harcra, nevezetesen a Gaydonban gyártott DB9 személyében, amely nyitott, Volante verzióval szintén büszkélkedhetett. Három évvel később újabb tulajdonosváltást élt meg a márka, s immáron a raliból ismert Prodrive kezébe került, napjainkban pedig az AMG szövetségeseként tűnik fel.

Eközben a DBR 9 projekt és az Aston Martin Racing ismét beköltözött a versenypályákra, valamint a Zagatóval is kötött barátságot az Aston Martin még a DB7 kapcsán, ám az együttműködés szelét nemrégiben újra érezhettük a szépséges kupé személyében, de a 2009-ben bemutatott One-77-ről sem feledkezhetünk meg, amely a világ valaha szériában gyártott legerősebb szívómotorját rejtette magában.

 

Korunk igényei és a fennmaradásért való küzdelem olyan döntéseket szült, amelyek sok rajongó ellenszenvét váltották ki, ám nem hisszük, hogy az apró Cygnet megszületése egyenlő lenne a világ dicsőségének elmúlásával.

Az Aston Martin – ahogy láthatjuk is – mindig egyedi, különleges és finom modellekkel örvendeztette meg vásárlóit, akik minden egyes példányban érezhették és érezhetik a luxus, a kivételesség édes örömeit.

Fokozva a születésnapi ünneplést, az Aston aktuális akciójában egy Vanquish-t emeltek az egekbe.

A vörös fényezésű sportautó Dubai ikonikus, vitorla alakú hoteljén (Burj Al Arab) landolt, persze nem önmagától. A közel 300 méteres magasságba egy helikopter szállította modellt, a különleges ünneplésnek az apropója pedig az volt, hogy az egyik legfőbb piacon, a Közel-Keleten, újabb színvonalas eseménnyel hívják fel a potenciális vásárlók figyelmét a márka új típusára.

Zárásul íme nyolc érdekesség, amelyet valószínűleg nem tudtak az Aston Martinról.

1. A márkajelzés a 100 év alatt éppen 10 különböző verzióban látott napvilágot. A legutóbbi változtatást 2003-ban eszközölték.

2. A márkajelzésen szereplő Aston-szárnyak egyiptomi eredetűek.

3. A 100 év alatt mindössze 60.000 Aston Martin készült

4. hét különböző helyszínen.

5. Ezek 90 százaléka mindmáig működőképes.

6. Jelenleg a márka központjának Gaydon ad helyet, amely a gyártó első eredetileg is e célra készült otthona.

7. Az Aston Martin tulajdonosi klub megalapítása 1935-re nyúlik vissza.

8. Egyetlen autó fényezésének elkészítésére átlagosan 50-70 órát szánnak a gyárban.

 

 

Boldog születésnapot Aston Martin!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.