A BMW titkos repülős bevetései

A BMW hírnevét kezdetben repülőgépmotorjainak köszönhette, de a márka egyes típusai azóta is nagy örömmel emelkednek a levegőbe.

Járai Tamás
2013. 02. 13. 18:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A BMW repülőgépmotorjainak kiváló kezelhetőségéről is ódákat zengtek a pilóták, így a márka fontos szerephez jutott az első világégés harcterein. Aztán 1919. június 28-án, az első világháború lezárásaként aláírt versailles-i békeszerződésben egy tollvonással megpecsételődött a BMW légi fölénye, ugyanis a béke jelét hirdető fehér papírokban a győztesek megtiltották Németország területén a repülőgépek gyártását is.

 

Hiába tehát a 9760 méteres magassági rekord, melyet Franz Zeno Diemer egy 230 lóerős BMW IV-es típusú motorral hajtott DFW F 37/III-as repülőgépel állított fel 1919-ben, a propelleres márkának fel kellett adnia egyetlen termékét, a repülőgépmotorokat, és vele együtt az aviatikában addig verejtékes munkával elért pozícióját.

1923-ban jött a kétkerekű profilbővítés. Az első, R32-es motorkerékpár-típus után 1928-ban további két kerékkel bővült a kínálat, hiszen a BMW az eisenachi gyár felvásárlásával megkezdte a kezdetben Dixinek hívott, majd 1929-ben kicsit módosított, és új névre keresztelt első szériautójának, a 3/15 DA-2-nek a gyártását.

Ám a márkával egybeforrt repülés iránti vágy mindvégig a BMW sajátja maradt. A második világháborúban is fontos szerepet töltöttek be a BMW repülőgépmotorok. Szerencsére a világégések után, békeidőben sem enyhült a bajorok repülési szeretete – olyannyira nem, hogy újfajta és sokkal barátságosabb kísérletezésbe kezdtek, igaz, jóval kisebb magasságokban, viszont tán még látványosabban, mint ahogy tették az aviatikában, ugyanis a BMW motorkerékpárjai mellett elkezdte reptetni négykerekűit is a versenypályák, közutak aszfaltján.

 

Az első ilyen felszállási kísérletet – legalábbis, amiről tudomást szereztem – a kép tanúsága szerint egy első szériás, azaz E12-es kódjelű 5-ös limuzinnal hajthatta végre a második világháborút követően a BMW, ráadásul egy dekoratív hölgyet is ültettek az anyósülésre, gondolom, így tisztelegve Franz Zeno Diemer előtt, aki szintén vitt utasokat 1919-ben egyik magassági rekordkísérletén. Az első földközeli BMW-s reptetés dátumáról nincs pontos információm, ám ha abból indulunk ki, hogy az E12-est 1972-től kezdték gyártani a BMW müncheni gyárában, akkor nem tévedünk nagyot, ha a hetvenes évek elejére tesszük a titokzatos eseményt.

Természetesen igazi repülésről csak akkor beszélhetünk tényszerűen, ha a jármű minden pontja, ez esetben minden kereke elemelkedik a földtől. Íme, egy BMW 2002 Turbo, mely teljesítette a kritériumot. Az ő idejében, 1972-ben keltették életre a legendás 3.0 CSL-t a bajorok, mely különböző versenyváltozataival sikert sikerre halmozott a túraautós sorozatokban.

 

Ahogy a sikereknek, úgy a talajtól négy kerékkel elrugaszkodott BMW-knek sem tört meg a lendületük az évek során, hisz a CSL-eket követték az E21-es kódjelű BMW-k versenyváltozatai. És élményt adtak bőven mindenhol a 320-as BMW-k is, hisz akkoriban ezeknek a szörnyetegeknek az erősebb változatai már bőven átlépték a félezer lóerős teljesítményt.

Őrült erejüket jól példázza a Schnitzer BMW 320 Turbo 1426 köbcentis „aprócska” motorja, mely 9400-as fordulaton simán leadta 400 lóerős teljesítményét, ami ma is lenyűgöző, 280,5 lóerő/liter teljesítmény/lökettérfogat arányt jelent. A jókora légterelőkkel vadított hármas BMW ezzel az erőforrással álló helyzetből 4,1 másodperc alatt gyorsult százra, míg a végsebessége majdnem elérte a 300 km/h-t.

 

Teljesen furcsa pózban és helyszínen a BMW M1. Ezt a típust pályaautós környezetben szoktuk meg, és nem ralifutamon. Pedig 1983-ban homologizálták és indultak is vele a rali híres-hírhedt B csoportjában. Ám a 430 lóerős szörnyeteg 3,5 literes motorjával méretei és tartóssága miatt végül nem lett ütőképes kártyája a BMW-nek a ralifutamokon.

Az első generációs M3-as BMW viszont kezdettől fogva jól érezte magát a raliversenyeken. Mondanom se kell, a legendás típust sokan meg is reptették. Talán a leghíresebb dobbantást a helyi nagymenő, Ari Vatanen hajtotta végre vele az 1988-as rali-világbajnokság 10. futamán, a finnországi 1000 tó ralin.

Ahogy fejlődött az autótechnika, úgy fejlesztette tökélyre alacsony magasságon repülő, közúti járműnek álcázott gépezeteit a bajor márka is. A lenti kép tanulsága szerint 2001-ben a holland születésű német sztárpilóta, Jörg Müller BMW M3 GTR versenyautójába már „utánégetőt” is beépítettek.

 

Reméljük, hogy még sok, az előbb felsorakoztatott látványos akciókhoz hasonló repüléssel örvendeztetnek meg minket a BMW-s pilóták, amihez természetesen nélkülözhetetlenek azok a méltatlanul a feledés homályába vesző nagyszerű fotósok, akik megörökítik e remek pillanatokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.