Nem csak telekes – Dacia Sandero Stepway teszt

Immár közel három éve, hogy az első Sandero Stepway megfordult tesztünkön. A frissített modell vajon tényleg beváltja a hozzá fűzött reményeket?

Szabó Péter
2013. 02. 22. 6:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A recept ezúttal sem változott: a költségcsökkentést szem előtt tartva olyan helyekről kell elvenni, ahol az nem, vagy csak kevéssé látszik, így a valós igényeknek megfelelve kedvező áron, jól használható modellt lehetséges előállítani.

A Stepway kivitel ezúttal is magasabb lábakon áll. Noha az összkerékhajtás hiánya végett terepjáróként véletlenül sem használható a típus, ám terhelt állapotban is legalább 207 mm-es szabad magasságának (+ 41 mm) köszönhetően könnyedén elbánik a földutakkal, és a vastagabb hótakarótól vagy a mélyebb sártól sem jön zavarba, ahogy azt mi is megtapasztalhattuk.

 

 

A műanyagok továbbra sem puhultak fel, ezt senki sem várja el tőlük, főleg, hogy ezúttal már a szemnek kellemesek. Az átformált műszerfal a krómos keretekkel szegett műszerekkel és légbeömlőkkel, valamint az ezüstös keretbe foglalt középkonzollal kimondottan tetszetősnek mondható, egyértelmű beosztása pedig a kezelhetőséget fokozza tökélyre. Átszokni maximum a középen elhelyezett ablakvezérlőkre kell, amelyek mellett a szérifelszereltség részét képező tempomat és sebességhatároló kapcsolóját találjuk, amiket aztán a nem éppen finom műbőrrel bevont kormánykerékről vezérelhetünk.

 

Nem szabad elmenni a Dacia Lodgyban már magasztalt központi rendszer mellett sem. Az LG által készített érintőképernyős megoldást a legtöbb gyártó megirigyelhetné, hiszen nem csak jó felbontású, szép kontrasztú, kellemesen nagy kijelzőn működik, de egyértelmű, könnyen kezelhető és gyors is. Ráadásul teljes Európa-térképpel együtt mindössze 105 ezer forint felár ellenében a miénk lehet – ennyi fűszert megérdemlünk; nem szabad kihagyni.

Minden más is rendben van: az átláthatóság példás, a kompakt méretek ellenére pedig a helykínálat sem szűkös. A Sandero fejtere kiemelkedő, és bár a lábtér lehetne nagyobb is hátul, a kalaptartóig 320 literes, jól pakolható csomagtér kellő mértékben kárpótol, s szükség esetén a hátsó ülések (60:40 arányú) ledöntésével 1,2 köbméteres teret szabadíthatunk fel. Az utastérben nem csupán friss formákat és anyagokat köszönthetünk, de legalább ilyen örömteli a tárolók gyarapodása, így belül immár 17 liternyi helyre pakolhatunk.

---- Hajtáslánc, vezethetőség és költségek ----

 

A Stepway a kínálat csúcsmodelljeként a két 90 lóerős turbómotor valamelyikével vihető haza, amelyhez kizárólag ötfokozatú kézi váltót kapcsol a gyártó.

Ezúttal az 1,5 literes dízel járt nálunk, amelyet már rengeteg verzióban megismerhettünk, a Daciánál azonban újabb fejlesztések eredményét köszönthetjük, hiszen a Continental által szállított befecskendező rendszerrel modernizált egység erősebb és hatékonyabb lett.

 

Hogy mennyire, azt a 68 lóerős előddel való összehasonlítás is jól szemléleti a táblázatunkban. Már a 11,5 másodpercre mért 0–100-as sprint is magáért beszél, de még inkább az a könnyedség, ahogy az öngyulladós a teli tankkal 1,14 tonnás modellt viszi.

A jóval hosszabb fokozatkiosztás ellenére a rugalmasság nagyon rendben van, így már 1300-as fordulattól élénk az erőforrás. Az öngyulladós ellen talán egy szavunk sem lehetne, ha az alapjáraton jelentkező búgós orgánum nem jelentkezne, ám ez egészen 1500-ig kellemetlen társsá szegődik, így annak ellenére illetjük kritikával a zajcsillapítást, hogy maga az erőforrás halkabb lett a frissítéssel. De nem úgy a szélzaj, hiszen az elődhöz hasonlóan, itt is 70,5 dB-t mértünk 130 km/h-nál, ami már valamivel a kategória átlaga felett van, ugyanakkor tolakodónak még nem bizonyul.

A jól, de gyors váltásoknál kissé hangosan kapcsolható váltóval és a jól adagolható kuplunggal nagyon finoman tudjuk beosztani az egyenletesen fokozódó teljesítményt; ilyen szempontból a Sandero kultúrája kiemelkedő.

A futóművel már kevesebb gondunk akadt, igaz, úgy éreztük, a frissítés hatására enyhén feszesebbre váltott a beállítás. Az úthibákat egyébként kivétel nélkül kellemesen tompítja le a rendszer, de egy árnyalatnyit a bent ülőket jobban megdolgoztatja. A valós kvalitásokat viszont akkor mutatja meg, ha földútra tévedünk, mivel itt még a nagyobb kátyúkat is kellemesen rugózza ki – több SUV megirigyelhetné az itt tapasztalt finomságot.

 

Elérkeztünk tesztautónk vadászmezejére. Költségek terén ugyanis képes akkora előnyre szert tenni a Dacia tetszetős újdonsága, hogy nem csak a fenti hibáit vagyunk hajlamosak elfelejteni, de a konkurenseket is. Ez érthető, hiszen a Stepway kivitelnek nincs igazán más elérhető ellenfele a kategóriában. Magasított, mindenes kivitellel csak a Dacia szolgált, így ha lefedi preferenciáinkat a típus, akkor döntsünk nyugodtan mellette.

 

Nem csak a dízel erejének, de a fogyasztásának is örülhetünk: az előző, sokkal gyengébb kivitelnél normakörünkön 6 decivel kért kevesebbet az újdonság. Bár az így regisztrált 5 l/100 km-es adat távol marad a gyáriak 4 literes ígéretétől, összességében dicsérendő, főleg hogy ez a tempó fokozásával és a körülmények változásával sem fokozódik jelentősen, a teszt során képesek voltunk az étvágyat 5 liter alatt tartani.

A Stepway 3,37 millió forint. Azonban nem csak ez az egyetlen előnye a 200 ezer forintos felárért kapható Stepwaynek. A mérsékelt summáért ugyanis 15-ös acél helyett 16-os alufelniket kapunk, a metálfény is széria, sőt: a tempomatos bőrkormány is, ami összesen már 280 ezer forintnyi extra. Van még kérdés?

Az írás cikkünk kivonatolt verziója. A teljes verzió ezen a linken elérhető.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.