Ha a BMW-k igényes tuningolásáról, majd nemesítéséről híressé vált Alpina kezelésbe veszi a bajorok valamely modelljét, biztosra vehetjük, hogy a szakértők nem akármilyen munkát adnak ki kezeik közül. Már az üléspróbát követően kijelenthetjük, hogy nagyon kívánatos családi gép állt lábra az XD3 személyében.
Az alapokat az – általunk is – kedvelt X3 második nemzedéke szolgáltatta, amely már szériaváltozatában is bebizonyította, hogy mennyire jó kvalitásokkal rendelkezik, ha családi mindenesre vágyunk, és persze ha van mit a tejbe aprítanunk. Az Alpina pedig még kívánatosabbá varázsolta a típust, annak ellenére hogy a motorháztető alatt gázolajos erőforrás kér magának szót. Az Alpinák becsületét a típushoz fejlesztett négycsöves Akrapovic kipufogórendszer hivatott megvédeni, amelyen keresztül dízelektől szokatlanul izgalmas dallamok hagyják el a rozsdamentes csöveket.
Izmos öngyulladós azért eddig is akadt az X3-kínálatban: a vásárlók a 258 lóerős, 560 newtonméteres háromliteres, sorhatos 30d és a kétturbós, lépcsős feltöltéssel felruházott, 313 lovas, 630 newtonméteres 35d közül választhattak, ha nem volt elég nekik a négyhengeresek teljesítménye. Az Alpina utóbbi egységet vette alapul, és lényeges átalakításokat eszközölve – véletlenül sem holmi csiptuningról van szó – nem kevesebb mint 350 lóerőt, valamint 700 newtonmétert csalogatott elő a motorból.
Bár a fogyasztás a gyári adatok szerint 6,1-ről 6,8 literre ugrott, a tízszázalékos pluszban a nagyobb teljesítmény mellett a szériában járó rendkívül széles, elöl 255, hátul pedig 285 mm széles 20 colos papucsoknak is szerepük van. A buchloei fejlesztők a BMW automata nyolcfokozatú váltóját szintén átdolgozták, ami a 30d/35d modellekhez hasonlóan az ügyes xDrive összkerékhajtással együtt szériában jár a típushoz.
A négy hajtott lábnak köszönhetően az XD3 a sportautós, 4,9 szekundumos 0–100 km/h-s sprintidőt így szinte minden körülmények között képes teljesíteni (30d: 6,2 s, 35d: 5,8 s), míg a magas felépítés, a tisztességes méretek és a közel kéttonnás tömeg tudatában a 253 km/h végsebesség (30d: 230 km/h; 35d: 244 km/h) legalább ennyire figyelemre méltó.
Németországban legalább 20 milliónyi forintnak megfelelő eurót szükséges leszurkolni az Alpina-kínálat egyetlen SUV-jáért, ám a dízelmotoros BMW X3-akhoz viszonyított magas felárhoz lényegesen gazdagabb alapfelszereltség tartozik – hiába, az Alpina nem engedi a klienseknek, hogy fapados autóba üljenek. A személyre szabásnak és a finom anyagoknak, színeknek csak képzeletünk és pénztárcánk szabhat határt a konfigurálás során, a megjelenés tekintetében pedig a cégtől jól megszokott megoldásokkal szembesülhetünk. A lemezek alatt persze rengeteg változás történt, így nemcsak a hajtáslánc, de egyebek között a fékrendszer és az állítható futómű is fejlődött.